CFE: CamPro Dengan Turbo dan VVT!

Campro CFE.04

Enjin CamPro kini mempunyai varian baru iaitu CamPro CFE selepas CamPro asas, CamPro IAFM dan CPS. Varian terbaru atau senang cerita kita panggil CamPro Turbo berkuasa sekitar 140hp dengan tork 205Nm daripada 2000 rpm hingga 4000 rpm.

Di bawah adalah info ringkas mengenai enjin CamPro CFE.

  • Turbo dari Borg Warner
  • Dibangunkan secara bersama dengan Lotus Engineering
  • Prestasi yang ditingkatkan melalui kuasa tork pada peringkat rendah dan sederhana
  • Boost: 0.7 bar
  • Digunakan untuk kenderaan Proton bersaiz sederhana dan besar
  • Mematuhi undang-undang emisi asap masa hadapan
  • VVT pada injap masukan
  • Saiz kecil dan penggunaan minyak setara jika dibandingkan dengan enjin 2.0 liter aspirasi normal
  • Bore & Stroke: 76mm x 86mm, Sesaran: 1561 cc, Nisbah mampatan: 9.5:1, Sistem minyak: MPI
  • Model pertama: Proton Exora Turbo!

-Mak Uia-

Muhammad

27 Comments

  1. OKla aku rasa. Enjin Exora sekarang pun “pergi” jugak, cuma kalau Innova usik dia, nangis gak nak kejar. lepas ni, dia bolehla cucuk Innova & alphard 2.4.

  2. tu la, aku cte kat abang ipar aku dia x caya. gear tinggi ni sumber maklumat yang baguih dok ada.

  3. tak sabar nak tgk ia berada dipasaran…syabas proton peningkatan yang memberangsangkan…..

  4. exora sama .. ada enhancement katanya ..

    yang rendah mcm caldina tu mule je .. tak tau untuk project mana .. kemungkinan besar mule untuk persona R 😀

  5. rasa nak jual je exora yg ada ni..
    harap pihak proton akan jual jugok turbokit utk exora yg sedia ada

  6. Pokjik
    Enjin dia banyak ubah, lagi pula penggunaan minyak tidak sama dengan CPS sekarang cuma kelebihan enjin turbo ini ialah lebih bertenaga.

  7. salam dan hai…..
    orait…aku dah raa bangga gak kat barang2 kita nie…dah makin maju….bole tak kalo aku nak tau bapa arga benda2 nie seme..
    bole gak aku nak ushar2 tuk Exora aku tu…
    THX for info……

  8. syabas proton dan lotus

    kalau tak reti jaga engine apa pun jahanam bagi engine toyota,honda,mitsubishi dan satu lagi jangan pikir nak lenjan je lagi cepat jahanam

    sepupu aku pakai campro dah 8 tahun ok je

Kata Anda//