JDM: Mazda Bongo Van & Trak

Mazda Bongo.02

Sekutu mungkin masih ingat lagi Mazda Bongo. Model ini dan sepupu rapatnya Ford Econovan memang banyak berlegar atas jalanraya kita suatu masa dulu, yela mana nak ada MPV lagi masa tu. Kalau buat balik kampung dan rombongan kahwin ataupun hantar anak masuk U inilah vannya. Jangan tak tau yang letak sofa rotan dalam ni pun ada.

Mazda Bongo.01

Di Jepun Bongo masih lagi diproduksikan dan baru-baru ini Mazda telah memperkenalkan versi yang dinaiktaraf dan Bongo jenis trak. Van Bongo dan Trak Bongo dipasang enjin 1.8 liter DOHC baru yang lebih berkuasa dan bertenaga di samping menjimatkan minyak.  Ciri-ciri baru lain ialah kotak konsol sentral yang diletakkan di antara kerusi pemandu dan penumpang. Fitur keselamatan juga ditingkatkan dengan beg udara sisi untuk penumpang dan tingkap kuasa penumpang kini adalah peralatan standard kilang. Bukan aksesori pilihan lagi.

Walaupun model ini dah lama tapi masih lagi dijual di Jepun. Ini menunjukkan bahawa tak semua model di sana cukup 5 atau 6 tahun dah tukar model baru.

Di bawah ini selain dari gambar saya sertakan sekali spesifikasi Mazda Bongo Van dan Trak. Kalau saya nak taip balik memang pening. Matpon sibuk betul sekarang ni. Raya minggu depan bro.

Sumber: Mazda

-Mak Uia-

Drive Engine Transmission Grade Specifications Price (yen)
With tax Without tax
2WD
(FR)
1.8L
Gasoline
5-speed MT DX Low floor, 750kg load, standard roof, 4 doors, 2 seats 1,727,250 1,645,000
GL Low floor, 750/500kg load, high roof, 4 doors, 2/5 seats 1,876,350 1,787,000
DX Wide-low, 1000kg load, standard roof, 4 doors, 2 seats 1,722,000 1,640,000
GL Wide-low, 1000/750kg load, high roof, 4 doors, 2/5 seats 1,871,100 1,782,000
4-speed EC-AT DX Low floor, 750kg load, standard roof, 4 doors, 2 seats 1,811,250 1,725,000
GL Low floor, 750/500kg load , high roof, 4 doors, 2/5 seats 1,960,350 1,867,000
GL Low floor, 750/500kg load, high roof, 5 doors, 2/5 seats 1,991,850* 1,897,000*
DX Wide-low, 1000kg load, standard roof, 4 doors, 2 seats 1,806,000 1,720,000
GL Wide-low, 1000/750kg load, high roof, 4 doors, 2/5 seats 1,955,100 1,862,000
4WD 1.8L
Gasoline
5-speed MT DX Low floor, 950kg load, standard roof, 4 doors, 2 seats 1,964,550 1,871,000
GL Low floor, 950/700kg load, high roof, 4 doors, 2/5 seats 2,113,650 2,013,000
4-speed EC-AT DX Low floor,950kg load, standard roof, 4 doors, 2 seats 2,048,550 1,951,000
GL Low floor, 950/700kg load, high roof, 4 doors, 2/5 seats 2,197,650 2,093,000
GL Low floor, 950/700kg load, high roof, 5 doors, 2/5 seats 2,229,150 2,123,000

Bongo Truck

Drive Engine Transmission Grade Specifications Price (yen)
With tax Without tax
2WD
(FR)
1.8L
Gasoline
5-speed MT DX Single wide low, 900kg load, long/steel cargo bed 1,592,850 1,517,000
GL Wide low, 850kg load, standard/steel cargo bed 1,645,350 1,567,000
4-speed EC-AT DX Single wide low, 900kg load, long/steel cargo bed 1,676,850 1,597,000
GL Wide low, 1000kg load, long/steel cargo bed 1,759,800 1,676,000
4WD 1.8L
Gasoline
5-speed MT DX Single wide low, 900kg load, long/steel cargo bed 1,859,550 1,771,000
GL Wide low, 1000kg load, standard/steel cargo bed 1,921,500 1,830,000
4-speed EC-AT GL Wide low, 1000kg load, standard/steel cargo bed 2,005,500 1,910,000

Muhammad

8 Comments

  1. wah,ni klu awal sket aritu gua nak amek wat anta beskut raya…besa pon besa, malah ada gaya selaku peniaga kuih raya yang bergaya serta kacak…

  2. Yg letak kusi rotan mesti slh sorng dr gang MK hihihi….pe2 pun garson ada bikin HiAce van ni diaorg x minat nak bikin ke…???pe2 pun Selamat Hari Raya & Zakat Fitrah jgn lupa Smayg tarawikh pun same bape hari je lg ni tinggal nak buat bnyk ibadah….

  3. van bongo, ford econovan memang famous kat kg aku dulu di kalangan mat2 bwk van kilang, siap make-up cun punye, sport rim, lowered…kira saham tinggi la nak ngorat awek kilang mase tu…tu dulu la awal 90an, skrg dah xde dah….

Kata Anda//