JDM: Mazda AZ-Wagon

Mazda AZ-Wagon01

Kereta JDM memang digemari rakyat tempatan, mungkin sebab kualiti tinggi atau pun harga yang lebih murah dari pengedar sah. Tengok sajalah Toyota Wish JDM berkepuk atas jalan berbanding Wish Malaysia. Walaupun model ‘sah’ ada segala waranti dan segala macam pakej tapi modal tersebut tetap tak jalan.

Artikel ini pula pasal Mazda AZ-Wagon, model yang tak ada dalam negara. AZ-Wagon baru-baru ini dilancar semula dengan pakej baru, ada CVT yang lebih jimat minyak manakala model pacuan hadapan dengan pengecas turbo pula layak untuk program pengurangan cukai kereta-eko Jepun. Selain dari itu turut dilengkapkan ialah indikator pemanduan yang mana fungsinya memaklumkan pemandu jika kereta dipandu dalam keadaan jimat minyak. Indikator tersebut dipasang pada model CVT dan kotak gear empat kelajuan [4AT].

Mazda AZ-Wagon02

Di bawah disertakan jadual spesifikasi AZ-Wagon, ikutkan ada lagi info tapi hari Isnin macam ini memang kebiruan, nak menulis panjang-panjang pun tak berapa nak menangkap. Pada sekutu yang dah lama bercuti jangan lupa khatam entri lepas-lepas.


Drive Engine Grade Transmission Price (yen) Tax reduction
With tax Without tax
FWD 660 DOHC
VVT
XG 5MT 1,086,750 1,035,000 75%
4AT 1,086,750 1,035,000 50%
XS Special 4AT 1,197,000 1,140,000 50%
CVT 1,228,500* 1,170,000* 75%
Custom Style XS CVT 1,302,000 1,240,000 75%
660 DOHC
Turbo
Custom Style XT CVT 1,433,250 1,365,000 50%
4WD 660 DOHC
VVT
XG 5MT 1,204,350 1,147,000 50%
4AT 1,204,350 1,147,000
XS Special CVT 1,346,100 1,282,000 75%
Custom Style XS CVT 1,419,600 1,352,000 75%
660 DOHC
Turbo
Custom Style XT CVT 1,540,350 1,467,000

Sumber: Mazda

-Mak Uia-

Muhammad

10 Comments

  1. aku rasa m’sia kena ikut cara ni,mana2 keta ada turbo patut dikurangkan cukai.brg2 turbo bukannya murah

Kata Anda//