VW R

VW R

Toyota ada TRD dan Tom’s, Mercedes ada AMG, Honda ada Mugen, Nissan ada Nismo, Mitsubishi ada Ralliart, Proton ada R3, tapi VW?

Saya tak terfikir pun mengenai rumah penalaan ‘rasmi’ VW sehinggalah siaran media yang mengumumkan kepada dunia, penala rasmi VW. Namanya ringkas sahaja, seringkas desain kereta-kereta VW. Kereta-kereta berprestasi VW akan ditala oleh Volkswagen R.

VW R

Volkswagen R GmbH akan menjadi pakar penalaan rasmi model eksklusif VW pada masa hadapan. VW telah memberi tanggungjawab untuk pembangunan, pelaksanaan dan penjualan kenderaan khas kepada Volkswagen R. Sebagai contoh, portfolio penala tersebut adalah 2 model baru iaitu Scirocco R dan Golf R dan termasuklah beberapa lagi pakej barangan eksklusif VW.

Volkswagen R ditubuhkan kerana peningkatan permintaan global terhadap kereta dengan ciri-ciri individu. Ibu pejabat VW terletak di Warmenau dekat Wolfsburg, Jerman. Kekuatan stafnya adalah seramai 350 orang.

Setakat ini saya tiada lagi gambar penuh model talaan VW R tapi kalau ikut kelaziman trend penala Eropah, desainnya tak adalah ekstravaganza melainkan nampak elegan dan lembut. Stail Euro.

Sumber: Newspress/VW UK

-Mak Uia-

Silakan kongsi:

11 comments

Skip to comment form

    • on March 22, 2010 at 10:06 am
    • Reply

    Gua 1st…
    Gua minta VW nih tp tula…regenyer dah mahal bebenor…

    • on March 22, 2010 at 10:07 am
    • Reply

    Alamak silap taip…minta=minat…sorry

    • mesin tebu on March 22, 2010 at 11:18 am
    • Reply

    Brabus bukan tiun merc jugak ka? Volkswagen kan ada banyak anak, adakah VW R ni tiun yang berjenama VW @ suma anak syarikat mcam Audi, Lambo, Bugatti? (Ni dengar dalam top gear yg lama, kalu ada silap, tlg betulkan)…

  1. R = Racingsepat

    • v00n on March 22, 2010 at 1:15 pm
    • Reply

    nie tahan ker kalu bawa kat jeraya tropika nihh??

    • Joule on March 22, 2010 at 2:28 pm
    • Reply

    Mesin tebu :

    Tuner memang byk tapi cuma sesebuah company je yg bleh dikatakan sebagai ‘official tuner’ utk setiap manufacturer. dgn kata lain manufacturer pn ada saham n dpt untung.

    tolong betulkan kalau silap..

    • mesin tebu on March 22, 2010 at 3:39 pm
    • Reply

    ohhhh, paham sudah, tq banyak joule

    • brianbadboyz on March 22, 2010 at 5:01 pm
    • Reply

    vw taip R!!

    • GT -APEX on March 22, 2010 at 7:02 pm
    • Reply

    ade divison untuk vw ni HPA racing kalau korang nak tahu main gran turismo ade le ….untuk kete vw ni.

  2. Kete x laju mmg mcm nk kena tuner. Kan senang kalau beli…ah lu org pun tau kete apa. Selamat malam.

    • brianbadboyz on March 23, 2010 at 12:59 pm
    • Reply

    HPA 2 bkn vw je dia tune,audi pon ada

Kata Anda//

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.