SUPERGT: Honda HSV-010GT! Jahatnya!

180110hon-

Inilah dia siaran media paling sempoi sekali saya terima dari Honda. Dia cuma tulis Honda HSV-010 GT ini akan berlumba dalam kelas GT500 Super GT musim 2010. Lepas tu dia bagi spesifikasi sekerat-sekerat. Memang rahsia betul diaorang ni. Matpon pun tak berahsia macam diaorang ni.

180110-a-hon-180110-d-hon-180110-b-hon-180110-e-hon-180110-f-hon-180110-c-hon-

Spesifikasi:

Length x Width x Height (m): 4.675 x 2.000 x (not disclosed) Wheelbase (m): 2.700
Vehicle weight (kg): 1,100 or more
Engine name: HR10EG
Configuration: Liquid-cooled, naturally aspirated, longitudinal V8
Valve train: Gear-driven DOHC: 2 intake and 2 exhaust valves per cylinder
Displacement (cm3): 3,397
Bore x stroke (mm): 93.0 x 62.5
Compression ratio: (Not disclosed)
Maximum output: 500 or more
Maximum torque(N•m): 392 or more
Fuel supply system: Programmed fuel injection system (Honda PGM-FI)
Fuel: Lead-free premium gasoline
Lubrication: Dry sump
Transmission mechanism: Constant mesh
Transmission shifting method: Steering paddle shifter
Steering system mechanism: Rack and pinion system with electric power steering (EPS)
Tyres: Front 330/40R18, Rear 330/45R17
Suspension system: Double wishbone Stabilizer: Torsion bar

HSV tu maksudnya Honda Sports Velocity. Sepatutnya kereta ini dipasarkan untuk umum dan bersaing dengan Lexus LFA dan Nissan GTR tapi saya tak pasti kenapa Honda tak jadi jual pula. Dia guna untuk resing saja. Entah-entah dia nak hybridkan kereta ni tak.

Sumber: Newspress/Honda

-Mak Uia-


Silakan kongsi:

29 comments

Skip to comment form

    • smut_liar on January 19, 2010 at 10:43 pm
    • Reply

    mak ai..jahat tul keta ni…
    wat merembat kat highway PLUS syok gak ni…

    • on January 19, 2010 at 10:49 pm
    • Reply

    Betul tu bro, Matpon gigit jari la!

    • on January 19, 2010 at 11:45 pm
    • Reply

    jahat..pak mentua xsetuju klu aku bwk krate ni jmp dia..kane pki vios trd..huaahuuaa…

    • kete_hitam on January 20, 2010 at 12:06 am
    • Reply

    Kalah GTR Silver Wolf nih…….

    • satria_standard on January 20, 2010 at 12:16 am
    • Reply

    depan & blakang mantap..evil..evil gilerr!! spoiler tengok dr blakang mmg tarak hati punye!!!

  1. baik lu orang tgk tiubanda kasi dgr bunyi lemak merdu bak buluh perindu……..

    badass….bgi gua tu ayat terbaek utk kereta ni…..

    • 6posen on January 20, 2010 at 10:55 am
    • Reply

    aku nk amik njin dia ltk kt kete aku a…..br pranggggg….hehe

    • wira1.6 on January 20, 2010 at 11:55 am
    • Reply

    huh trauma aku

    • PAK MAT TEMPE on January 20, 2010 at 1:56 pm
    • Reply

    hidung bleh kuar darah nie

    • zamikaze on January 20, 2010 at 2:55 pm
    • Reply

    tang punggung yg x tahan tu..
    huhuhuhuhu…

    • lancer ck on January 20, 2010 at 4:38 pm
    • Reply

    mantap yang amat…! bwak keta ni g pasar mlm pastu buka bonet jual durian cara gak ini keleta..huhu

    • apex on January 20, 2010 at 5:31 pm
    • Reply

    kalu dapat ni belambak speed trap aku dapat kat atas highway ni
    evo x polis punye pun tak dapat cucuk ni..

    • gunners on January 20, 2010 at 7:34 pm
    • Reply

    giler ah… memang jahat giler honda wat…

    • kete_hitam on January 20, 2010 at 7:37 pm
    • Reply

    apsal dia punya bunyik macam f satu….

    • avtomat kalashnikov on January 20, 2010 at 8:36 pm
    • Reply

    mmg xleh miss GT jepun lps ni. walopun kerete ni mmg jht, tp gua ttp ade ati sama mazda furai… bunyi enjin yg merdu….

    • slimershine on January 20, 2010 at 8:43 pm
    • Reply

    ah perfectionist..

    tengok diorang susun tayar pun dah tau. bosann..

  2. Perkhhhh..gua kena berkerja keras malam ni nampaknya. Komen bertalu-talu masuk. Takpe gua tau gua bakal terima Anugerah Juara Laga tahun depan.

    smut_liar
    Perkh dunia sekarang ni. Hiway pun orang nak rembat. Kedai besi manalah nak beli ni.

    Mak Uia
    Apola ekau ni suh eden gigit jari. Ado baik ekau belanjo jari-jari ayam KFC.

    jalan tar kampung
    KALAU LU ORANG NAK TAU MAK UIA, BAII SEMUA MINAT HONDA. AMID JE MINAT TOYOTA. SEBAB TU DIAORANG SELALU PUJI HONDA. SEPAT PUN SAMA, MANA NAK BELI BUATAN RAWANG.

    kete_hitam
    Kereta serigala jadian ke apa tu?

    satria_standard
    Cakap pasal hati pulak, ada jatuh hati kat sesapa ke?

    Firza
    Ah ekzos buluh tu mcm cerita P.Ramlee.

    6posen
    Haih la ekau ni nak poie perang ngn sapo? Nak berkawan dgn Amerika ko apo ni?

    wira1.6
    Gua pun trauma tengok drama dalam TV lawak tapi tak berapa nak lawak.

    PAK MAT TEMPE
    Ah lu ni banyak sangat baca komik Jepun kan.

    zamikaze
    Geyyyy???????????

    lancer ck
    Ish kecik hati penjual lori semua.

    apex
    Lu Polis ke? Cuba lu kongsi sikit mcmana nak kesan kalau ada speedtrap.

    gunners
    Apalah taksub sangat dengan Honda. Takde ke orang nak mendewakan Bugatti ke.

    kete_hitam
    Sebab hari ni hari Rabu. Besok dia bunyi macam MIG pulak. Lusa macam RXZ Mat Kacau.

    avtomat kalashnikov
    Furai apa pulak lu ni?

    slimershine
    Gua tau lu nak jadi prefect tapi tak dapat.

    • satria_standard on January 20, 2010 at 11:03 pm
    • Reply

    haha…lu ni mat pon..gua dah tertarik kt kte ni laa… gua ingat nak pasang spoiler gedabak ni kat satria standard gua…baru la jdm spirit (o_O)?? haha…amacam gua mmg bijak n kreatif kn?? haha…;p

  3. fuh..mengancam jiwa dan raga la… nie kalau makwe cun lalu kat sebelah pun gua xperasan nih..

    • wira EIII.. on January 20, 2010 at 11:55 pm
    • Reply

    kalau pakai keta ni sambil pagang hp blackberry dgn rambut cacak2 pegi minum kedai mamak dgn lattop di lengan perghhh… komfom awek tergoda lah..

    • Han on January 21, 2010 at 2:55 pm
    • Reply

    mantap seh~

    • avtomat kalashnikov on January 21, 2010 at 3:08 pm
    • Reply

    ape la ko mat… mazda furai pun x tao meh? search je kt tiubanda.com gerenti jumpe… hahaha

    • fairuz on January 21, 2010 at 5:00 pm
    • Reply

    Ni model gantian NSX ke S2K…???

    • Rim sukan sudu on January 21, 2010 at 10:52 pm
    • Reply

    Aku baru nak suka LFA dah keluar yang nie plak.

    • 6posen on January 22, 2010 at 3:42 pm
    • Reply

    bkn nk kwn amerika la mat…xnk aku….zalim diorg 2….aku nk pranggg ngn geng2 ‘h’ yg nkl..hehe…

    • jeremy_kapur on January 23, 2010 at 12:13 am
    • Reply

    woi jahat gila kete nih..mmg nangis bdk2 klu nmpak natang ni kt jalanraya.

    • azwan nbs on January 23, 2010 at 8:51 pm
    • Reply

    gile…!!!

    • zulcaffan on February 8, 2010 at 9:11 am
    • Reply

    mmg jahat tul… tp biasa la honda.. info mmg kedekut… bila menang nnt habis kecoh la dia… bangga dgn teknologi… bila kalah nnt.. langsung tak bgtau…

    • sportrideBXL on June 19, 2013 at 6:17 pm
    • Reply

    btl tu encik zulcaffan….gambo lst sgt ganss..

Kata Anda//

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.