VW Jadi Dengan Proton?

Logo Proton

Cakap-cakap industri kata VW akan ‘jadi’ berkerjasama dengan Proton. Mungkin kongsi platform dan mungkin juga kongsi kilang. Proton tak mampu nak keluarkan model pasaran kecil sorang-sorang dan VW pula nak takluk dunia automotif. Kilang Tanjung Malim banyak lagi ruang kalau nak pasang 1-2 model jenama lain. Dari yang saya baca, seminggu dua lagi baru diumumkan keputusan rundingan.

Sementara itu Proton mencatat keuntungan tahunan berakhir 31 Mac 2010 sebanyak RM 285.01 juta berbanding kerugian sebelum cukai RM 319.2 juta untuk tempoh yang sama tahun lepas.

Jualan domestik meningkat 8 peratus hasil jualan Persona, Saga dan Exora.

-Mak Uia-


Silakan kongsi:

11 comments

Skip to comment form

    • on May 29, 2010 at 9:45 am
    • Reply

    Kejap jadik…kejap idok…kalo jadik bagus la boleh la diperkambangkan jenama Proton diserata dunia…Good Luck

    • x on May 29, 2010 at 10:14 am
    • Reply

    aku nak proton wat keter vw golf gti ganti keter satria

    • bawang on May 29, 2010 at 10:54 am
    • Reply

    harap2 jd la yek

    • carragher27 on May 29, 2010 at 11:43 am
    • Reply

    ada harapan tu

    • GAMER on May 29, 2010 at 12:25 pm
    • Reply

    suka2 jgk,tapi,,jgn sampai proton dipijak barat yang sentiasa mencari peluang untuk memijak bangsa melayu….sejarah dah membuktikan….dan….sejarah boleh berulang….renung2kn…..

    • on May 29, 2010 at 12:45 pm
    • Reply

    X

    Neo baru nanti versi 4 pintu..

    • fared on May 29, 2010 at 12:49 pm
    • Reply

    ceh aku lg suka neo dr vw golf ..
    neo lg nampak sukan ape ?
    tah2 nnt vw golf jd mcm neo ..

    • bawang on May 29, 2010 at 6:55 pm
    • Reply

    ni bukan citer pasal design…kite citer psal teknologi enjin fsi yang memang diakui antara yang terbaik dunia dan handling kete buatan eropah..maknanya kalau kuar kete satria neo berenjin tfsi handling plak dari lotus…mantap beb…sekian,terima kasih

    • fared on May 30, 2010 at 3:00 pm
    • Reply

    uiks cite pasal teknologi enjin ke ni ? x perasan lak aku .. apa yg aku baca mgkin kongsi platform mgkin kongsi kilang.. tu kira teknologi enjin ke ? ada yg siap cakap neo versi 4 pintu .. cite pasal teknologi enjin ke ? sapa yg lari tajuk ni jo .. proton nak guna enjin vw ke ? nak balik masa zaman proton dgn mitsu ke ? nak kasi proton dipijak lg ke ? proton tgh bangunkan enjin br .. sama2 kita tunggu ..

  1. baik proton mahupun vq aku tak suka.. wa support myvi aje!

  2. sukenye sepat kat myvi…

Kata Anda//

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.