Category: Reviu

May 04

Teknologi SKYACTIV Mazda: Mesra Alam Tanpa Hibrid!

Dalam menghasilkan kenderaan mesra alam dan jimat bahan api, menjadi kegemaran pengeluar kereta global untuk menggunakan teknologi hibrid. Namun ada beberapa pengeluar yang lari daripada kebiasaan dan arus perdana dengan hanya menambah baik teknologi sedia ada. Antaranya ialah VW dengan teknologi BlueMotion, Daihatsu dengan teknologi PMfLFC dan Mazda melalui teknologi SKYACTIV. Mazda yang terkenal dengan …

Continue reading »

May 03

Teknologi DIG-S Nissan

Anak-anak muda yang bermain kereta lewat tahun 90an dan awal 2000 pasti teringat akan populariti Nissan March SuperTurbo. Kereta kompak itu sebaris dengan Daihatsu Charade, Toyota Starlet dan Suzuki Swift GTi. Nissan March SuperTurbo dengan hanya dua pintu adalah paling sukar diperolehi atau bahasa glamornya ‘rare’, uniknya March terletak pada teknologi enjin yang mengabungkan pengecas …

Continue reading »

Nov 01

Baii: Gua Dah Cuba Proton Inspira!

Sebelum dilancarkan secara rasmi pada 10hb November akan datang, Proton telah menjemput pihak media menguji pandu model Inspira dalam satu sesi khusus. Bertempat di Aman Rimba Janda Baik, ┬áBentong, Pahang. Sesi ini telah memberi peluang kepada pihak media untuk mencuba sendiri model yang dijangka menggantikan Waja. Sebenarnya, ia tidak menggantikan Waja. Proton mensasarkan sebagai segmen …

Continue reading »

Aug 10

Baii: Suzuki Alto, Chedet Style!

Gua sekarang tengah usha awek, kat DRB Hi-com, boleh tahan dia punya ramai. Yang kerek macam Mat Kacau pun tidak kurang lagaknya. Kejap lagi, Suzuki Alto akan dilancarkan, terer betul. Reuters pun tak boleh lawan gua. Tak launch lagi gua dah taip story. Seperti biasa. Chedet Style

Continue reading »

Nov 15

Amid: URO Vamtac, Malaysian Style!

Korang mesti heran, pasal apa aku asyik-asyik tulis pasal cerita askar? Ye laa, nak baca pasal kereta modified, korang beli je la majalah. Ok, mungkin korang pernah ternampak kenderaan yang rupa macam HUMVEE tapi bukan HUMVEE dengan celoreng askar kita atas jalan. Sebenarnya, menda ni nama dia URO Vamtac dan berasal dari Sepanyol, bukan Amerika …

Continue reading »

Oct 27

Baii: Subaru Plug-in Stella [Belut Elektrik!]

Samada lu orang nak percaya atau tak, kereta bersih dan mesra alam alam sekitar yang tak menggunakan bahan bakar fosil akan mengambil alih posisi kereta-kereta pencemaran hari ni. Ada pakar kata 10 tahun lagi, tapi gua rasa paling koman 20-30 tahun lagi barulah kereta-kereta ni boleh dimajukan secara komersial-pada harga yang ekonomikal. Sekarang pun ada, …

Continue reading »