Proton Persona Standard, Executive dan Premium: Varian Mana Yang Patut Saya Pilih?

Proton Persona.2016.26

Proton Persona 2016 sudah pun dilancarkan pada 23 Ogos 2016. Sedar tidak sedar rupa-rupanya model generasi pertama sudah 9 tahun berada di pasaran apabila dilancarkan pada tahun 2007. Slogan iklan Our Pride and Joy masih jelas di dalam ingatan dengan iklan komersil televisyen yang ringkas dan malar segar.

Proton Persona 2016 masih mengekalkan format yang sama seperti Persona 2007 apabila mengguna semula platform model tersedia, jika dahulu ubahsuai dari Gen.2, kali ini dari Iriz pula. Nampak seperti kerja mudah namun hakikatnya banyak perubahan yang dilakukan di mana Persona disesuaikan untuk kegunaan yang lebih versatil dan setara sebagai sebuah kereta keluarga.

Berdasarkan pengalaman pandu uji singkat di litar ujian Proton, Shah Alam baru-baru ini karakter pemanduan dan pengendalian Persona 2016 lebih bersahaja berbanding Iriz yang lebih sporti. Tindak balas nadi kuasa iaitu enjin dan transmisi CVT lancar ibarat kereta import terkenal manakala suasana kabin lebih senyap dan terkawal. Tidak hanya mengitar semula interior Iriz, pereka dalaman telah merias semula tona warna dan merombak binaan kerusi belakang supaya lebih sesuai dengan fungsi kereta penumpang. Walaupun saiz fizikal Persona 2016 lebih kecil berbanding model sebelumnya namun isi ruang but belakang lebih besar iaitu 510 liter atau peningkatan sebanyak 40 liter. Sama seperti kenderaan moden Proton yang lain, ciri-ciri keselamatan diberi perhatian besar dan hasilnya dapat dilihat melalui ujian pelanggaran Asean NCAP yang mencatat skor 5 bintang.

Proton Persona.2016-tile

Dari segi susunan varian pula, Persona ringkas ditawarkan melalui 3+1 varian iaitu Standard, Executive, Premium dan Premium Bodykit. Untuk harga, Persona dijual dari RM46.3k hingga RM59.8k di mana saingan terdekat di dalam lingkungan harga yang sama ialah Perodua Myvi 1.5 SE dan Myvi 1.5 Advance iaitu dari RM49.9k hingga RM58.3k. Lebih menarik perhatian apabila harga Perodua Bezza 1.3 Advance ialah RM51k.

Kepada mereka yang tercari-cari perbezaan kelengkapan Persona 2016, berikut ialah perbandingan empat varian yang ditawarkan Proton.

1. Proton Persona 1.6 VVT Premium Bodykit – RM60,800

Proton Persona 1.6 CVT Premium Bodykit merupakan varian paling mahal model ini. Ianya dilengkapi kit badan dan berharga RM60,800 (di atas jalan). Varian dengan ciri-ciri yang paling lengkap seperti senarai di bawah:

Enjin

  1. 1.6L 4 Silinder DOHC 16V VVT
  2. Penggunaan minyak dengan ECO Drive Assist – 6.1 L/100km

Transmisi

  1.   Automatik CVT

Luaran

  1. Lampu kabus depan
  2. Lampu kabus belakang
  3. Nyalaan lanjutan (follow me home)
  4. Lampu utama nyalaan automatik
  5. Sensor depan
  6. Sensor belakang
  7. Kit badan
  8. Spoiler belakang
  9. Cermin boleh lipat elektrik

Interior

  1. Dua tona dengan kemasan krom titanium
  2. Kerusi balutan kulit
  3. Stereng dengan kawalan audio
  4. Radio Double DIN dengan skrin sentuh
  5. Pengecas USB belakang
  6. Kerusi belakang pisahan 60:40

Kelengkapan

  1. Lampu utama larasan elektrik
  2. Punat tekan bukaan but pada kunci
  3. Punat tekan henti-mula
  4. Sistem masuk tanpa kunci pasif
  5. Radio/CD/MP3
  6. USB/AUX Jack/Keupayaan WiFi
  7. 4 Pembesar suara
  8. Sambungan Bluetooth
  9. Eco Drive Assist
  10. Pemain DVD
  11. Sistem navigasi

Keselamatan

  1. ABD dengan EBD
  2. Brake Assist
  3. Electronic Stability Control
  4. Traction Control
  5. Hill-hold Assist
  6. Beg udara depan
  7. Beg udara sisi
  8. Beg udara tabir
  9. ISOFIX dan Top Tether
  10. Tali pinggang keledar Dual Pre-Tensioner
  11. Pelumpuh enjin (Immobilizer) dengan sistem penggera
  12. Kamera undur

Continue Reading

Pandu Uji Singkat Proton Persona 2016 – 5 Sebab Kenapa Model Ini Setanding Jenama Import

Proton Persona.2016.08

Apakah yang menjadikan Proton sebagai sebuah kereta Proton? Lazimnya orang akan kata, ini adalah kereta Malaysia dan sejak Proton mula mengeluarkan produk buatan sendiri bermula dengan Waja, Gen.2, Savvy, Neo, Persona, Saga (BLM, FLX), Exora dan Preve ada sahaja yang tidak kena dan menjadi buah mulut pasaran.

Membangunkan kereta dengan hasil tangan sendiri tanpa bantuan asing yang signifikan bukanlah tugas mudah. Analogi ringkas ialah seperti pelajar yang menghadapi peperiksaan tanpa mengetahui topik tertentu yang bakal diuji oleh pensyarah. Jika apa yang diulangkaji itu ditanya di dalam kertas peperiksaan, anda orang yang bertuah dan jika sebaliknya, anda ada waktu 2 jam untuk tidur di atas meja. Begitu juga Proton, berjuang bersendirian dan mengutip ilmu dan pengalaman di lapangan. Mereka belajar, mencari pengalaman sebagai pedoman untuk kesenangan masa depan. Orang kata, bersusah payah dan berdikari di jalanan, learn the hard way.

Setelah 16 tahun menghasilkan kereta sendiri iaitu Proton Waja, tim kejuruteraan dan pereka semakin menemui rentak di dalam menghasilkan kereta yang diperlukan dan dikehendaki pasaran umum. Jurutera dan pereka yang dahulunya muda belia kini menjadi ‘orang lama’ dan di dada mereka penuh dengan ilmu dan pengalaman. Apa yang mereka miliki itu kini digunakan untuk memimpin dan menyelia generasi jurutera dan pereka muda yang mendefinisikan semula apakah yang dimaksudkan sebagai kenderaan Proton.

persona-1

Hasil gabungan senior dan orang muda ini sebenarnya nampak ketara pada Proton Iriz lagi. Kereta bandar itu memeriahkan jalan serata Malaysia dengan rekabentuk classy dan berketerampilan yang setidak-tidaknya menafikan pencemaran visual oleh pengeluar asing yang melambakkan kereta Asean atau kereta kos rendah mereka di rantau ini. Pencarian Proton untuk menghasilkan kereta yang sempurna boleh saya katakan dinoktahkan oleh Proton Persona baharu.

Tajuk artikel ini mungkin nampak klise atau berbau seperti advertorial tetapi sebelum itu, di bawah ini ialah LIMA sebab kenapa saya katakan Proton Persona setanding dengan kereta import.

1. Rekabentuk – Tanpa berselindung, iya, Persona baharu diasaskan dari Iriz. Bahkan saiznya adalah sama cuma Persona lebih panjang dengan bonet belakang. Merekabentuk kereta hatchback kepada sedan bukan tugas yang mudah, tersalah buat maka jadilah sebuah kereta yang canggung. Bab ini, Proton memang mahir, lihat saja bagaimana Gen.2 diolah menjadi Persona atau sedan kepada hatchback seperti Preve menjadi Suprima S. Rekabentuknya tidak pelik malah nampak harmoni. Persona baharu juga begitu, ianya tidak nampak seperti Iriz yang disedankan di mana wajah depan disegarkan dengan gayaan baharu. Paling menarik ialah trend terkini dengan bukaan gril bawah yang besar seperti AUDI dimaniskan dengan lirikan seperti misai pada bawah lampu kabus. Bahagian sisi masih mengekalkan bentuk trapezoid pada pintu dan untuk mengelakkan sisi belakang nampak kosong, ditarik satu garisan badan halus yang berjaya merias badan kereta. Bahagian belakang pula kemas dengan garisan krom melintang pada bonet dengan lampu belakang comel membujur seperti buah Avocado.

Proton Persona.2016.09

2. Sistem keselamatan Kereta Proton dahulu tidak boleh disamakan dengan kereta Proton sekarang. Imej kereta tin Milo langsung tidak boleh dipakai buat masa kini. Tambahan pula piawaian keselamatan tempatan  semakin rigid dengan pengenalan ujian pelanggaran ASEAN NCAP. Kereta Proton kini lebih selamat malah ciri-ciri itu sudah mula diterapkan pada Proton Waja, 16 tahun yang lalu. Jika diperhatikan, trend kemalangan ialah sama ada secara berdepan atau terbabas. Menariknya apabila Persona tidak terlalu bergantung kepada sistem bantuan elektronik seperti ESC dan Traction Control untuk mengawal kereta sewaktu kecemasan seperti diselekoh atau pembelokan mengejut. Talaan pengendalian terasa natural seolah-olah sistem bantuan elektronik yang mengambil alih kereta tetapi hakikatnya tidak. Sistem bantuan elektronik atau ESC dan TC hanya mengambil alih di saat genting atau tidak terkawal dan saya pada mulanya tersalah sangka bahawa kereta ini membosankan kerana dikawal oleh sistem elektronik. Selepas berkali-kali mengelilingi litar ujian dan diterangkan oleh jurutera barulah saya sedar bahawa Persona ini begitu stabil dan di dalam kawalan atau in control. Breknya juga bagus, menghentikan kereta di dalam masa yang singkat dan pendek tanpa tersasar atau berdoa di dalam hati bilakah kereta hendak berhenti terutama sekali di dalam situasi brek mengejut. Lebih meyakinkan apabila Persona Premium dilengkapi enam beg udara.

3. Pemanduan dan pengendalian (R&H) – Waja, Gen.2, Persona, Neo dan Savvy mempunyai talaan pengendalian yang boleh dikatakan ‘hardcore’ dan itulah yang mendefinisikan kereta Proton selama ini. Bahagian depan kereta tajam memasuki selekoh mengikut putaran stereng dan arahan pemandu. Bahkan saya juga seronok memandu Iriz tetapi jurutera Proton telah mengelaskan semula model mana yang patut menerima talaan yang lebih tajam dan responsif. Model hatchback seperti Suprima S dan Iriz mempunyai tahap pengendalian yang berbeza dan lebih ‘direct’ manakala model sedan seperti Preve lebih sopan dan tenang. Begitu juga dengan Persona, kereta ini lebih ‘budiman’ sesuai dengan imejnya sebagai sebuah kereta keluarga. Bagaimana Persona bertindak balas sewaktu selekoh boleh dikelaskan sebagai kereta yang berjaya mengharungi tekanan tanpa emosi, kereta ini melakukan tugasnya dengan bersahaja. Namun, diasaskan dari Iriz dengan badan yang tinggi, Persona tidak dapat lari dari terasa terapung-apung sewaktu kelajuan melebihi 100km/j dan sekali lagi tim jurutera melakukan tugas yang berkesan dengan mengurangkan efek itu hasil dari kombinasi talaan suspensi yang mantap menjadikan penumpang kurang ‘gayat’ pada kelajuan 110km/j hingga 120km/j.

persona-4

4. Keselesaan – Laras duduk pemandu adalah penting kerana di situlah kawalan utama kereta. Sama seperti Iriz, memandu Persona tidak memenatkan, kerusinya tegap dan suis kawalan boleh dicapai dengan mudah. Tiang A tidak menghalang visual di mana pemandu boleh membelok dengan jelas. Chasis dan talaan suspensi yang bagus menyerap hentak gegaran atau lubang yang ‘melintas jalan secara tiba-tiba’ dengan baik tanpa menceroboh ruang dalaman kereta. Kerusi belakang pula diolah semula dan lebih lembut menyerap badan penumpang. Saiz dalaman sederhana, tidak luas dan tidak pula sempit yang memadai untuk dinaiki empat orang dewasa. Cuma penumpang belakang dengan saiz yang tinggi mungkin merasakan perehat kepala terlalu pendek untuk mereka.

Tidak ketinggalan ialah perlumbaan saiz bonet belakang yang besar oleh pengeluar kereta. Di dalam perlumbaan bonet siapa yang lebih besar adalah penting memastikan juga penumpang berasa selesa. Jika bonet sahaja besar tetapi keselesaan penumpang dikompromi lebih baik muatkan sahaja penumpang di dalam bonet. Syukurlah Proton tidak kemaruk dengan permainan ini. Saiz bonet Persona ialah 510 liter yang bukan sahaja jauh terperosok ke dalam malah juga luas secara menegak. Untuk ruang yang lebih besar, kerusi belakang boleh dilipat secara 60:40.

Proton Persona.2016.06

5. Pakejing – Tahukah anda apa yang membuatkan produk Honda bagus dan pembeli tidak ralat untuk memilikinya? Ianya adalah pakejing. Honda tidak bagus di dalam semua perkara malah terdapat ciri-ciri model pesaing yang lebih baik namun apa yang menjadikan Honda pilihan utama ialah bagaimana produk Honda dipakejkan. Proton Persona baharu menanda kesemua kotak untuk menjadikannya sebuah kereta yang lengkap dan sempurna. Jika model kereta Proton dahulu terlalu asyik dengan pemanduan dan pengendalian kini ianya tampil memberi definisi apa yang dimaksudkan dengan kereta yang diperlukan dan dikehendaki pengguna umum. Proton Persona baharu mempunyai rekabentuk yang kontemporari, sistem keselamatan moden yang ditala secara harmoni dengan pemanduan dan pengendalian menjadikannya kereta yang  selamat dan selesa untuk pemandu dan penumpang. Persona mewakili definisi baharu pemanduan dan pengendalian Proton yang disebatikan dengan sistem keselamatan moden.

Kesimpulan

Suka juga saya kongsikan kenapa Proton Persona setanding produk import ialah kerana ini kali pertama sejak sekian lama saya berpendapat bahawa produk baharu Proton ini mempunyai segala resepi untuk meneroka dan kembali mewakili negara di pasaran luar. Sebelum ini, mengenali karenah kereta Proton saya agak khuatir produk tersebut hanya akan memberi imej tidak elok jika pemiliknya mempunyai pengalaman negatif. Dengan buku baharu, dipasarkan dengan betul, Persona ini mampu untuk mengisi legasi yang ditinggalkan Saga dan Persona (Wira) di luar negara.

Dengan 5 poin di atas, mungkin ada yang tertanya berapakah harga Proton Persona baharu. Untuk makluman, harga rasmi masih belum didedahkan tambahan pula Proton perlu berhati-hati memandangkan terdapat dua lagi model bakal dilancarkan juga di dalam tahun ini yang menyasarkan kelompok pembeli yang lebih kurang sama iaitu Saga dan MPV kompak Suzuki Ertiga. Harga muktamad bakal diketahui pada 23 Ogos nanti apabila kereta ini dilancarkan dan sebagai indikator, harga Proton Iriz bermula dari RM50 ribu hingga RM60 ribu.

Proton Persona baharu ditawarkan melalui 4 varian iaitu Standard, Executive, Premium dan Premium SE dengan kit badan penuh. Terdapat dua kategori transmisi yang dipasarkan iaitu manual dan CVT yang dipadankan dengan opsyen enjin tunggal dan terkini iaitu 1.6 VVT.

Perodua Bezza 1.3 Advance, 1.3 Premium X dan Standard G 1.0L: Varian Mana Yang Patut Saya Pilih?

Perodua Bezza Tiles01

Di dalam tempoh hanya 5 hari sebelum pelancaran rasmi pada Khamis minggu lepas, Perodua Bezza menerima sambutan hangat di mana kemuncaknya ialah tempahan yang sudah pun melebihi 5 ribu unit pada minggu yang sama. Kereta sedan pertama kompak itu dijangka terus menerima tempahan tinggi dan Perodua sudah bersedia dengan 7,000 stok untuk dihantar kepada pembeli.

Jika Perodua Axia gempar dengan harga permulaan sekitar RM25,000, Bezza pula riuh dibincangkan dek bonet belakang yang luas dan harga kompetitif untuk sebuah sedan. Untuk mereka yang mengikuti rapat dunia automotif, laras harga Bezza dari RM36 ribu hingga RM49 ribu bukanlah mengejutkan kerana faktanya ialah kedua-dua sedan Proton iaitu Saga dan Persona berada di dalam lingkungan harga yang sama. Sebagai contoh varian paling murah iaitu Saga Plus MT berharga sekitar RM32 ribu manakala varian paling mahal iaitu Persona 1.6 Executive AT berharga sekitar RM51 ribu. Isunya ialah kedua-dua sedan itu sudah lama di pasaran dan model penggantinya akan dilancarkan pada tahun ini.

Untuk pemahaman lebih jelas, harga permulaan Perodua Bezza ialah RM36 ribu untuk model 1.0 Standard G Manual, RM38 ribu untuk 1.0 Standard G Automatik, RM41 ribu untuk 1.3 Premium X Manual, RM43 ribu untuk 1.3 Premium X Automatik dan akhir sekali, RM49 ribu untuk varian 1.3 Advance Automatik dengan spesifikasi penuh.

Sebagai perbandingan tambahan, Perodua Axia 1.0 Standard E Manual pula dijual pada harga RM23 ribu, Axia Standard G 1.0 Manual RM31 ribu, Axia Standard G 1.0 Automatik RM34 ribu, Axia SE 1.0 Manual RM35 ribu, Axia SE 1.0 Automatik RM38 ribu dan akhir sekali Axia Advance 1.0 Automatik RM40.5 ribu.

Varian Mana Yang Patut Saya Pilih?

Strategi pemasaran dengan berbilang varian dan harga kadang kala boleh mengelirukan. Terdapat harga yang murah tetapi tiada pula spesifikasi yang kita mahukan. Ada yang ingin berjimat dengan memilih varian pertengahan tetapi selepas dibuat kira-kira, beza ansuran bulanan tidak signifikan berbanding varian paling premium. Jadi yang mana satu hendak dipilih? Di bawah ialah perbandingan mudah di antara varian Perodua Bezza.

1. Perodua Bezza 1.3 Advance

Perodua Bezza Advance

Perodua Bezza 1.3 Advance Automatik merupakan varian paling mahal sedan kompak ini. Model tersebut dijual pada harga RM49,176.89 (tanpa insurans dan cukai jalan). Varian yang paling premium dengan kemudahan dan spesifikasi lengkap seperti:

Enjin

  1. 1.3 1NR-VE dengan Dual VVT-i
  2. Sistem Eco-Idle

Luaran

  1. Cermin sisi kawalan elektrik dengan lampu isyarat dan boleh lipat
  2. Lampu halogen dengan fungsi tutup automatik & lampu kabus
  3. Skirt sisi

Dalaman

  1. Bingkai meter iluminasi
  2. Kerusi kulit separa bucket
  3. Kerusi belakang dengan perehat kepala boleh laras
  4. Kemasan pintu fabrik
  5. Kerusi pemandu dengan larasan ketinggian

Sistem Multimedia

  1. Sistem multimedia dengan sistem navigasi, smart link Waze dan Google Map dan kamera undur
  2. 2 pembesar suara depan dan 2 pembesar suara belakang
  3. Slot henpon dengan USB
  4. Smart Entry dan Suis Push/Start
  5. Multi info display dengan Eco Idle Indicator

Kelengkapan Elektronik

  1. Stereng kuasa elektronik (EPS) dengan balutan kulit
  2. Stereng dengan butang kawalan audio
  3. Tingkap kuasa dengan satu sentuhan dan anti perangkap pada sebelah pemandu
  4. Pembuka bonet melalui alat kawalan jauh dan tuil
  5. Sensor depan & sisi depan dan belakang
  6. Sensor undur

Sistem Keselamatan

  1. Dua beg udara depan
  2. ABS dengan EBD
  3. Penggera, immobiliser dan kunci stereng
  4. Pencangkuk anti ragut
  5. Vehicle Stability Control
  6. Brake Assist
  7. Cermin dengan filem penebat haba dan keselematan
  8. ISOFIX dengan penyangkuk atas
  9. Peringatan lampu utama dengan buzzer
  10. Hill-start Assist
  11. Traction Control

2. Perodua Bezza 1.3 Premium X

Perodua Bezza Premium X

Perodua Bezza 1.3 Premium X merupakan varian pertengahan sedan kompak ini. Model Automatik dijual pada harga RM43,342.25 (tanpa insurans dan cukai jalan) manakala model Manual pula berharga RM41,397.37 (tanpa insurans dan cukai jalan). Varian ini mempunyai spesifikasi yang hampir dengan 1.3 Advance. Berikut adalah perbandingan di antara kedua varian itu.

Enjin

  1. 1.3 1NR-VE dengan Dual VVT-i
  2. Sistem Eco-Idle

Luaran

  1. Cermin sisi kawalan elektrik dengan lampu isyarat dan boleh lipat
  2. Lampu halogen dengan fungsi tutup automatik & lampu kabus
  3. Skirt sisi

Dalaman

  1. Bingkai meter iluminasi
  2. Kerusi kulit separa bucket
  3. Kerusi belakang dengan perehat kepala boleh laras
  4. Kemasan pintu fabrik
  5. Kerusi pemandu dengan larasan ketinggian

Sistem Multimedia

  1. Sistem audio dengan Bluetooth dan USB multimedia dengan sistem navigasi, smart link Waze dan Google Map dan kamera undur
  2. 2 pembesar suara depan dan 2 pembesar suara belakang
  3. Slot henpon dengan USB
  4. Smart Entry dan Suis Push/Start
  5. Multi info display dengan Eco Idle Indicator

Kelengkapan Elektronik

  1. Stereng kuasa elektronik (EPS) dengan balutan kulit
  2. Stereng dengan butang kawalan audio
  3. Tingkap kuasa dengan satu sentuhan dan anti perangkap pada sebelah pemandu
  4. Pembuka bonet melalui alat kawalan jauh dan tuil
  5. Sensor depan & sisi depan
  6. Sensor undur

Sistem Keselamatan

  1. Dua beg udara depan
  2. ABS dengan EBD
  3. Penggera, immobiliser dan kunci stereng
  4. Pencangkuk anti ragut
  5. Vehicle Stability Control
  6. Brake Assist
  7. Cermin dengan filem penebat haba dan keselematan
  8. ISOFIX dengan penyangkuk atas
  9. Peringatan lampu utama dengan buzzer
  10. Hill-start Assist
  11. Traction Control

3. Perodua Bezza 1.0 Standard G

Perodua Bezza Standard G

Perodua Bezza 1.0 Standard G Manual dijual pada harga RM36,035.17 (tanpa insurans dan cukai jalan) manakala model Automatik pula berharga RM37,980.05 (tanpa insurans dan cukai jalan). Berikut ialah spesifikasi dan kelengkapan pada varian paling murah sedan kompak ini.

Enjin

  1. 1.0 1KR-VE dengan VVT-i, 3 Silinder
  2. Sistem Eco-Idle

Luaran

  1. Cermin sisi kawalan elektrik dengan lampu isyarat dan boleh lipat
  2. Lampu halogen dengan fungsi tutup automatik & lampu kabus
  3. Skirt sisi

Dalaman

  1. Bingkai meter iluminasi 
  2. Kerusi kulit separa bucket
  3. Kerusi belakang dengan perehat kepala boleh laras
  4. Kemasan pintu fabrik
  5. Kerusi pemandu dengan larasan ketinggian

Sistem Multimedia

  1. Sistem audio dengan Bluetooth dan USB multimedia dengan sistem navigasi, smart link Waze dan Google Map dan kamera undur
  2. 2 pembesar suara depan dan 2 pembesar suara belakang
  3. Slot henpon di konsol belakang dengan USB
  4. Smart Entry dan Suis Push/Start
  5. Multi info display dengan Eco Idle Indicator

Kelengkapan Elektronik

  1. Stereng kuasa elektronik (EPS) dengan balutan kulit
  2. Stereng dengan butang kawalan audio
  3. Tingkap kuasa dengan satu sentuhan dan anti perangkap pada sebelah pemandu
  4. Pembuka bonet melalui alat kawalan jauh dan tuil
  5. Sensor depan & sisi depan
  6. Sensor undur

Sistem Keselamatan

  1. Dua beg udara depan
  2. ABS dengan EBD
  3. Penggera, immobiliser dan kunci stereng
  4. Pencangkuk anti ragut
  5. Vehicle Stability Control
  6. Brake Assist
  7. Cermin dengan filem penebat haba dan keselematan
  8. ISOFIX dengan penyangkuk atas
  9. Peringatan lampu utama dengan buzzer
  10. Hill-start Assist
  11. Traction Control

Kesimpulan

Secara mudahnya, varian Perodua Bezza dibahagikan mengikut kemampuan dan sensitiviti harga pasaran tempatan. Terdapat tiga gred utama iaitu Advance, Premium X dan Standard G. Memasarkan kereta pada harga mampu milik dengan pelbagai kemudahan dan aksesori merupakan tugas yang mencabar untuk pengeluar manakala strategi berbilang harga dan spesifikasi pula membuatkan pembeli sukar untuk membuat pilihan. Jika diringkaskan transmisi automatik yang merupakan pilihan utama pembeli, setiap varian mempunyai perbezaan harga sekitar RM6 ribu. Namun pembuatan keputusan menjadi lebih mudah jika anda mempunyai sasaran bajet sama ada RM39 ribu, RM43 ribu atau RM50 ribu.

Perodua Bezza Spec 6

Kepada yang masih berbelah bahagi, tidak salah untuk menunggu dua lagi model baharu Proton iaitu Persona dan Saga. Membeli kereta adalah keputusan jangka masa panjang dan bukan sekadar ikut-ikutan. Mengikut pendapat peribadi, Perodua Bezza adalah pilihan yang lebih nilai untuk wang jika anda berkira-kira hendak membeli Perodua Axia.

Walau bagaimanapun, jika anda tidak memerlukan ruang tambahan Bezza, berikut ialah panduan memilih Perodua Axia yang boleh dibaca melalui pautan ini:

Perodua Axia Advance, SE, Standard G dan E: Varian Mana Yang Patut Saya Pilih?

Rujukan harga: CarBase.my (Julai 2016)

Galeri pelbagai varian dan spesifikasi Perodua Bezza

Perodua Bezza Kini Dilancarkan – 5 Tanggapan Awal Mengenai Sedan Pertama Perodua 

Perodua Bezza.2016.02

Perodua berjaya mewujudkan suasana hype untuk Bezza, model kesebelas syarikat di dalam tempoh 22 tahun operasi. Buktinya kereta kompak sedan pertama keluaran Perodua itu menerima sebanyak 4,028 tempahan di dalam tempoh 5 hari sahaja. Jumlah tersebut merangkumi 50% untuk model 1.3 Advance, 35% model 1.3l Premium X manakala 15% model 1.0l Automatik dan Manual.

Berikut merupakan 5 tanggapan awal susulan majlis pelancaran Bezza malam tadi.

1. Memang berbeza. Bezza sememangnya berbeza dengan apa yang pernah ditawarkan Perodua sebelum ini. Walaupun diasaskan dari model Axia, namun ianya tidak nampak seperti sebuah Axia yang disedankan. Dari luaran tim pereka berjaya mengolah semula Axia untuk menjadikan Bezza sebuah sedan yang tersendiri. Ianya nampak seperti sebuah sedan yang sempurna melalui proportion (perkadaran) badan yang seimbang pada bahagian depan, sisi dan belakang.

2. Bonet belakang luas. Ini adalah antara faktor utama kenapa Bezza menerima sambutan hangat dan bualan ramai. Sebuah Perodua dengan bonet yang sempurna. Melalui ‘permainan’ ruang, tim pereka berjaya menyorok bonet yang luas hinggakan apabila ianya dibuka, terasa seperti magik dari mana ruang sebesar itu datang. Saiz 508 liter untuk sebuah kereta sedan kompak adalah suatu yang mengagumkan.

Perodua Bezza.2016.01

3. Kompromi interior. Dari awal, model ini disasarkan pada harga mampu milik dan beberapa aspek perlu dikompromi. Kemasan interior Bezza biasa-biasa sahaja jika dibandingkan dengan Perodua Myvi. Kerusi belakang jenis bench mempunyai kurang lekuk atau kontur untuk menyokong badan penumpang dewasa. Walau bagaimanapun, ruang kaki belakang tidak terhad susulan saiz kerusi depan yang secukup rasa. Sama seperti Axia, stereng tidak boleh dilaras ke bawah manakala kerusi penumpang depan dan pemandu varian 1.0 tidak boleh di laras untuk turun dan naik. Terasa janggal untuk saya dengan ketinggian 177cm.

4. Sistem Eco Idle. Penggunaan teknologi ini memang mengejutkan. Teknologi yang mampu menghentikan operasi enjin sewaktu melahu secara automatik ini biasanya dipasangkan pada kereta yang berharga ratusan ribu dan tidak sangka Perodua mampu menawarkan pada varian Advance dengan harga sekitar RM50 ribu sahaja. Penggunaan teknologi ini dijangka memberi tekanan kepada pengeluar lokal atau asing sama seperti Perodua yang akhirnya berjaya mendapat skor 5 bintang ujian pelanggaran ASEAN NCAP melalui Bezza Advance selepas beberapa pengeluar mencapai skor tertinggi itu.

Perodua Bezza.2016.03

5. Pelbagai guna. Walaupun Bezza adalah sebuah sedan kompak namun saya boleh membayangkan pelbagai fungsi untuk menepati gaya hidup pembeli. Saiz bonet yang luas membolehkan rakyat menyahut seruan kerajaan supaya mencari pendapatan kedua. Bonetnya boleh mengisi barangan jualan untuk berniaga hujung minggu di pasar flea atau jualan bonet. Pelbagai stok boleh diisi seperti pakaian serta penyangkutnya, kasut dan meja lipat kecil. Bukan setakat itu, ianya sesuai untuk digunakan sebagai kenderaan perkongsian jika anda berminat untuk menggunakan aplikasi UBER, Grab atau seumpamanya. Malah sekarang ini kerajaan di dalam proses membuat kajian untuk melesenkan khidmat itu secara sah. Jika tidak khidmat perkongsian pun, Bezza sangat sesuai untuk dijadikan teksi atau kereta sewa. Operasi ekonomikal menyumbang kepada overhead rendah dan lebih perolehan bersih kepada pemilik.

6. Poin bonus. Perodua Bezza dihasilkan oleh Perodua dengan kerjasama Daihatsu. Model Perodua seperti Myvi telah dijenamakan semula sebagai Daihatsu Sirion di Indonesia. Dengan pakejing Bezza, model ini dijangka akan menembusi pasaran negara membangun dengan lebih meluas lagi. Suatu yang membanggakan jika menjadi realiti – rekabentuk anak tempatan digunakan semula oleh pengeluar dari negara maju. Selepas Keon berjaya menaiki pentas pertama di dua pusingan Moto3, kini Perodua pula mendaki pentas global. Tahniah Yob!

CAM Plutus Motorhome / D-Max Motorhome

gt2-horz

Pembaca GT sebelum ini tentu pernah terbaca tentang artikel yang gua karang mengenai sebuah Chana Era yang telah disumpah untuk menjadi sebuah Campervan. Malangnya idea tersebut untuk dijadikan sebagai produksi massa gagal dek kerana kekangan undang-undang yang tidak membenarkan kenderaan komersial didaftarkan sebagai kenderaan penumpang. Nah, kini gua bawakan kepada pembaca GT secara ekslusif dua buah kenderaan jenis pikap yang telah dipasangkan kabin di bahagian belakang untuk menjelma sebagai sebuah Motorhome yang lengkap serta boleh dipandu terus untuk menuju ke Cherating pada musim cuti sekolah ini tanpa perlu bimbang tempat penginapan habis ditempah.

Barangkali Isuzu D-Max 4×2 tidak perlu diperkenalkan secara mendalam kepada pengguna kenderaan jenis pikap di Malaysia ini. Cuma, jenama CAM Plutus yang berasal dari Tanah Besar China ini barangkali kelihatan sedikit asing pada pandangan mata kita semua.

Jadi marilah gua terangkan serba ringkas tentang pikap yang telah digunakan sebagai Motorhome ini. Model CAM Plutus 4×2 ini  telah dibekalkan dengan enjin 2.8L TDi bagi membawa sebuah keluarga kecil untuk menyusuri persisiran pantai menghala ke Kuala Terengganu dengan mudah dan pantas. Enjin 4JB1TI yang berasal dari Isuzu ini mampu menghasilkan kuasa Tork pada 230Nm yang dirasakan memadai untuk mengheret kabin besar di belakangnya sewaktu mendaki Genting Sempah. Ok, nak cerita lebih-lebih bab kenderaan / pikap ini, rasanya gua tak perlu ulang panjang lebar.

Kalau lu orang skeptikal tentang produk dari China ini, maka pilihan lain yang ada adalah Isuzu D-Max 4×2. Sebelum ada yang bertanya mengapa 4×2 sahaja yang menjadi pilihan dan bukannya 4×4, marilah gua terangkan. Secara mata kasarnya, lu orang boleh lihat mana-mana kenderaan 4×4 ini secara lahiriahnya lebih tinggi sedikit. Bila dah tinggi, maka urusan keluar masuk ke kabin barangkali menjadi sedikit masalah. Melainkan lu orang sanggup nak pasang escalator. Ok, yang sebenarnya ada peraturan had tinggi keseluruhan kenderaan yang perlu dipatuhi. Karang JPJ tak endorse, macam mana nak jual? Nak jual mungkin boleh, tapi macam tak manis pula dipandang masyarkat sebab hujung-hujung yang kena saman adalah pembeli juga sudahnya.

Klik untuk bacaan seterusnya

18 Poin Informasi Awal Proton Compact Car “Iriz”

Proton Iriz Teaser 2014.04

Beberapa minggu sebelum pelancaran Proton Compact Car (PCC) “Iriz yang dijadualkan pada 25 September ini, Proton telah menjemput pihak media untuk sesi pra tonton model terbaharu itu. Sesi yang berlangsung lebih dari dua jam itu diadakan di Pusat Kecemerlangan Proton (COE) di Shah Alam, Selangor. Persembahan dan taklimat produk yang saya hadiri dilakukan oleh Encik Abdul Rashid, Ketua Pegawai Teknikal Proton Holdings dan Encik Azlan Othman dari Proton | Design.

Berikut adalah 18 poin utama mengenai PCC “Iriz”

1. Proses pembangunan mengambil masa selama 4 tahun. Pengesahan reka bentuk dibuat 2 tahun lepas. Masa yang panjang itu memberikan pereka Proton lebih masa untuk meneliti hasil kerja mereka.

2. Kos pembangunan ialah sekitar RM560 juta di mana banyak penjimatan berjaya dicapai hasil daripada penggunaan teknologi realiti maya.

Proton Iriz Teaser 2014.13

3. PCC “Iriz” berjaya mencatat skor 5 bintang Asean NCAP dan direka bentuk untuk mencapai lima bintang Australian NCAP yang merangkumi ujian pelanggaran depan dan sisi. Varian premium dilengkapi enam beg udara setanding dengan pengeluar asing lain untuk segmen sekelasnya.

4. Kesemua varian PCC “Iriz” dilengkapi sistem kawalan cengkaman (ECS dan TCS), ABS dengan EBD dan BA dan Hill Hold Assist (HHA).

5. Proton pertama kali menggunakan teknologi Stereng Berkuasa Elektrik (EPS) Pintar pada model buatannya, PCC “Iriz” dan berat stereng berubah mengikut kelajuan. Stereng lebih ringan semasa pemanduan perlahan dan bertambah berat sesuai dengan kelajuan semasa.

Proton Iriz Teaser 2014.08

6. Jarak pemberhentian kereta lebih pendek dan cekap berbanding pesaing lain yang lebih ringan. Berat PCC “Iriz” adalah sekitar 1.1 tan.

7. Terdapat dua pilihan enjin yang ditawarkan iaitu 1.3 liter dan 1.6 liter. Kedua-dua enjin tersebut mempunyai opsyen transmisi manual atau CVT. Enjin 1.6 CamPro VVT lebih berkuasa dari enjin aspirasi normal Proton sedia ada dan pada sektor tertentu lebih berkuasa daripada enjin CamPro CPS. Enjin ini juga paling menjimatkan di dalam famili CamPro. Membandingkan dengan kereta yang lebih kecil, ringan dan bersesaran 1.0 liter adalah suatu yang melucukan.

8. Proton | Design sudah bergerak atau berevolusi dari falsafah tidak lupus masa “Timeless” yang dipegang sekian lama dan menjurus kepada tarikan emosi melalui beberapa elemen yang dipakejkan di dalam gaya bahasa Reka Bentuk Progresif. Bahagian depan kereta yang menampilkan “sayap Proton” dan wajah tunggal “single face” kini diserlahkan lagi dengan reka bentuk lampu utama dan gril yang lebih jelas disepadukan.

Proton Iriz Teaser 2014.05

9. Garisan bahu kini dilembutkan namun garisannya secara halus tetap bersambung di sekeliling kereta.

10. Corak trapezoid berbentuk 3D pada bahagian bawah sisi kereta merupakan di antara identiti baharu Proton yang akan diteruskan untuk model masa depan. Corak tersebut dibina menggunakan kaedah “stamping” dan bukan plastik terpisah yang dilekatkan pada pintu.

11. Proton pertama kali mengarus perdanakan reka bentuk “chamfer” atau bingkai bonet belakang. Sebelum ini chamfer tersebut sudah pun wujud pada Gen.2, Saga, Persona, Prevé dan Suprima S.

12. Reka bentuk, material dan kemasan dalaman kereta tampak lebih menarik, berkualiti dan selari dengan trend semasa.

A Pillar Look

13. Rasa atau “feel” kabin terasa seperti kereta buatan Eropah dengan kerusi pemandu dan penumpang bersaiz penuh yang selesa. Walau bagaimanapun ruang kaki penumpang belakang terpaksa dikompromikan.

14. Kecuali lelangit bumbung, warna hitam pada bahagian dalaman dipilih melalui kaji selidik orang ramai.

15. Terdapat tiga varian PCC “Iriz” iaitu Standard, Executive dan Premium. Varian paling asas tidak terasa murah dan kosong seperti kereta sekolah memandu atau chasis rali kerana reka bentuk keseluruhan yang menarik selain daripada pemadanan pakej. Varian asas mempunyai dua beg udara dan seperti poin sebelum ini ESC dan TCS, ABS dengan EBD dan BA dan lebih menarik Hill Hold Assistant (HHA) turut dikekalkan.

Proton Iriz Teaser 2014.07

16. Proton sedang berunding dengan PIAM bagi mendapatkan kadar premium insurans yang lebih rendah. Sistem keselamatan PCC “Iriz” dibangunkan mengikut piawaiaan Thatcham. Fokus tidak sahaja diberikan kepada kebolehcurian malah kecurian dari dalam (pecah tingkap dan sebagainya).

17. Tanpa mengambil kira khidmat lepas jualan, PCC “Iriz” merupakan kereta yang boleh dibanggakan oleh seluruh rakyat Malaysia.

18. Datuk Abdul Harith Abdullah, Ketua Pegawai Operasi Proton Holding mengelak untuk bertemu media kerana beliau sibuk turun padang memastikan ittisoq dan itqan (konsistensi dan kesempurnaan) PCC “Iriz”.

Poin Bonus

1. Fokus kini tertumpu kepada projek lain yang berkait dengan PCC “Iriz”

2. Proton akan mempamerkan sesuatu yang istimewa pada hari terbuka hujung minggu ini.

3. R3 turut akan mempunyai varian PCC “Iriz” yang tersendiri.

Nota: Informasi di atas tidak boleh dianggap sebagai fakta tepat dan hanya boleh disahkan selepas PCC “Iriz” dilancarkan dan maklumat rasmi diterima.

@muhd_gt

Perodua Axia Advance, SE, Standard G dan E: Varian Mana Yang Patut Saya Pilih?

Perodua Axia Combined 2014.01

Selepas pelbagai hebahan dan promosi Perodua Axia akhirnya dilancarkan secara rasmi pada Isnin lepas dan lebih manis sehari sebelum negara menyambut Hari Malaysia. Kereta cekap tenaga pertama (EEV) negara itu mencatat rekod buat Perodua apabila menerima tempahan tertinggi sebanyak 13,500 unit. Sambutan terus meningkat apabila khabarnya tempahan kereta segmen A ini sudah pun melebihi 18,000 unit.

Semasa pengumuman indikasi harga oleh Perodua kira-kira sebulan yang lalu, pasaran menjadi riuh dek kerana tanda harga yang rendah iaitu sekitar RM25,000. Untuk mereka yang mengikuti rapat dunia automotif, harga tersebut bukanlah perkara baharu kerana Perodua Viva BX 660 MT Solid dijual pada harga RM21,936.45 (di atas jalan). Secara perbandingan terus, Perodua Viva bersesaran 1.0 liter transmisi manual dan automatik dipasarkan dari harga RM29,486.45 hingga RM32,586.45 manakala Perodua Axia 1.0 Standard E Manual pula dijual pada harga RM24,600. Perbandingan mudah ialah Axia 1.0 liter dijual sekitar RM5 ribu hingga RM8 ribu lebih rendah daripada Viva dengan sesaran enjin sama di mana pengurangan harga dan penjimatan yang berjaya dilakukan Perodua boleh dipuji dan mengagumkan.

Perodua Axia Comparison

Klik untuk besarkan imej

Varian Mana Yang Patut Saya Pilih?

Strategi pemasaran dengan berbilang varian dan harga kadang kala boleh mengelirukan. Terdapat harga yang murah tetapi tiada pula spesifikasi yang kita mahukan. Ada yang ingin berjimat dengan memilih varian pertengahan tetapi selepas dibuat kira-kira, beza ansuran bulanan tidak signifikan berbanding varian paling premium. Jadi yang mana satu hendak kita pilih? Di bawah ialah perbandingan mudah di antara varian Perodua Axia.

Perodua Axia Advance Automatik

Perodua Axia Advance 1.0 Automatik Solid dijual pada harga RM42,130. Varian yang paling premium dengan kemudahan dan aksesori lengkap seperti:

1. Stereng kuasa elektronik (EPS)
2. Lampu meter iluminasi merah dan paparan meter pelbagai info
3. Lampu projektor & lampu kabus
4. Lampu belakang dan brek ketiga LED
5. Kit badan
6. Roda aluminium 14 inci
7. Filem cermin penebat haba dan keselamatan
8. Kerusi separa bucket dan stereng balutan kulit
9. Cangkuk anti ragut pada kerusi depan
10. Tingkap kuasa depan dan belakang
11. Cermin sisi automatik boleh lipat dengan lampu indikator
12. Sensor undur dan depan
13. Sistem multimedia dengan navigasi.
14. Dua beg udara, ABS dengan EBD dan BA.

Perodua Axia EEV 2014.01

Perodua Axia SE Manual dan Automatik

Perodua Axia SE 1.0 Manual Solid dijual pada harga RM36,800 dan RM39,800 untuk Axia SE 1.0 Automatik. Varian pertengahan ini mempunyai aksesori yang hampir sama dengan Axia Advance kecuali sistem multimedia dengan navigasi, kerusi dan stereng balutan kulit dan suis kawalan audio pada stereng.

Perodua Axia Standard G Manual dan Automatik

Perodua Axia Standard G 1.0 Manual Solid dijual pada harga RM29,800 dan RM32,800 untuk Axia Standard G 1.0 Automatik. Kedua-dua varian ini mempunyai perbezaan ketara dari segi aksesori standard seperti lampu utama halogen, kerusi depan standard dengan balutan fabrik, pemain cakera padat tanpa sambungan bluetooth dan kemasan kulit pintu tanpa fabrik. Axia Standard G juga hadir tanpa lampu kabus, kit badan, sensor depan, filem cermin penebat haba dan keselamatan dan paling ketara ialah sistem keselamatan ABS dengan EBD dan BA. Menarik dan juga aneh, Perodua memasang cermin sisi boleh lipat automatik tetapi tanpa lampu signal seperti dua varian teratas.

Perodua Axia Standard E Manual

Perodua Axia Standard E 1.0 Manual Solid dijual pada harga RM24,600. Varian yang menarik dan menggegarkan pasaran ini hadir tanpa aksesori utama. Anda bayar apa yang anda dapat. Axia Standard E dijual tanpa sejumlah kemudahan dan aksesori seperti cermin sisi automatik, roda aluminium, penggilap dan penghilang kabus cermin belakang, kit badan, filem cermin penebat haba dan keselamatan, sistem keselamatan ABS dengan EBD dan BA. Walaupun tanpa pelbagai kelengkapan dan aksesori utama, Perodua membekalkan tingkap kuasa untuk kesemua varian Axia termasuklah yang paling asas ini.

Berikut adalah ringkasan di antara kemudahan dan aksesori Axia Standard E Manual:

1. Stereng kuasa elektronik (EPS)
2. Lampu meter iluminasi merah Lampu meter amber dan paparan meter pelbagai info
3. Lampu  projektor & lampu kabus halogen
4. Lampu belakang dan brek ketiga LED
5. Kit badan
6. Rim aluminium 14 inci Rim besi
7. Filem cermin penebat haba dan keselamatan
8. Kerusi separa bucket dan stereng balutan kulit Kerusi standard balutan fabrik tanpa larasan naik dan turun
9. Cangkuk anti ragut pada kerusi depan
10. Tingkap kuasa depan dan belakang
11. Cermin sisi automatik boleh lipat dengan lampu indikator
12. Sensor undur dan depan
13. Sistem multimedia dengan navigasi.
14. Dua beg udara, ABS dengan EBD dan BA.
15. Penggilap cermin dan penghilang kabus cermin belakang

16. Sistem penggera, kunci berpusat

Perodua Axia Safety 2014.01

Kesimpulan

Secara mudahnya, varian Perodua Axia dibahagikan mengikut kemampuan dan sensitiviti harga pasaran tempatan. Memasarkan kereta pada harga mampu milik dengan pelbagai kemudahan dan aksesori merupakan tugas yang mencabar untuk pengeluar manakala strategi berbilang harga dan spesifikasi pula membuatkan pembeli sukar untuk membuat pilihan. Namun pembuatan keputusan menjadi lebih mudah jika skop pemilihan dikecilkan dan secara relatifnya varian SE dan Standard G boleh dimasukkan di dalam senarai pendek pembelian.

Kelebihan ketara varian SE terletak pada sebahagian aksesori yang turut terdapat pada varian Advance. Ketiadaan sistem multimedia dengan navigasi, kerusi dan stereng balutan kulit dan suis kawalan audio pada stereng ditebus dengan perbezaan harga sebanyak RM2,330 (automatik). Walau bagaimanapun, pemilihan menjadi lebih sukar apabila perbezaan ansuran bulanan di antara varian SE dan Advance hanya di bawah RM50 (dan beberapa ratus untuk setahun). Lebih menyukarkan pembuatan keputusan ialah apabila Perodua Myvi dan Proton Compact Car “Iriz” dengan saiz binaan dan enjin yang lebih besar dijual pada harga yang tidak jauh beza dengan Myvi Advance.

Sebuah lagi varian yang wajar berada di dalam senarai pendek ialah Standard G. Perbezaan jelas di antara varian SE dan Advance ialah harganya iaitu dari RM7,000 hingga RM9,330 dan apabila diterjemahkan di dalam bentuk ansuran menjadi sekitar RM65 hingga RM95 sebulan. Harus tahu bahawa varian Standard G hadir tanpa sejumlah aksesori dan yang paling ketara ialah ketiadaan sistem keselamatan ABS dengan EBD dan BA. Pakej sistem keselamatan tersebut diperlukan terutama sekali sewaktu berhadapan dengan situasi kecemasan di mana proses pemberhentian kereta menjadi lebih yakin, stabil dan selamat. Namun fakta yang menarik dan melegakan  apabila kesemua varian Axia dilengkapi dua beg udara dan mencatat skor empat bintang ASEAN NCAP.

Klik untuk besarkan imej

Klik untuk besarkan imej

Perodua Axia Standard E Manual dijual pada harga RM24,600 dan varian paling asas ini boleh diabaikan sekiranya anda tidak termasuk di dalam kategori pengusaha sekolah pemandu, pemilik bisnes yang sekadar memerlukan kereta semata-mata atau pelumba rali yang mahukan chasis baharu daripada pengeluar. Pada harga tersebut terdapat pelbagai model menarik dengan saiz yang lebih luas asalkan anda atau keluarga tidak kisah menaiki kenderaan terpakai.

Masih lagi mengenai saiz, perlu diakui Axia yang dibangunkan bersama Daihatsu yang merupakan rakan teknikal Perodua mempunyai ukuran ruang bonet yang lebih luas berbanding Myvi dan PCC ‘Iriz’. Tidak setakat itu, ruang kaki penumpang belakang juga berasa “lega” hasil daripada  kompromi ruang pemandu depan dan penggunaan kerusi “bench” penumpang belakang.

Kira (dan berkira-kira) kemampuan kewangan dan apakah keutamaan serta tujuan anda di dalam pembelian kereta. Jika ditanya secara peribadi, saya mengesyorkan varian yang mempunyai teknologi keselamatan tambahan walaupun dengan ekstra bajet.

@muhd_gt

Kia Sorento 2015: Kini Dengan Gayaan Matang dan Elegan

Kia Sorento 2014.04

Jenama Kia semakin hari nampaknya semakin disegani. Kita boleh melihat sendiri bagaimana Kia yang entah dari ceruk mana secara tiba-tiba mencipta nama dengan model Sportage belasan tahun lepas. Straterginya mudah, lambakkan sahaja produk pada harga yang jauh lebih murah daripada pesaing tetapi dengan spesifikasi tinggi. Falsafah itu diteruskan dari satu generasi ke satu generasi dengan rekabentuk yang selamat sehingga revolusi terkini mereka. Tidak hairanlah mereka menggunakan slogan “The Power to Surprise” yang bukan setakat retorik tetapi benar dipraktiskan seperti apa yang kita boleh lihat melalui barisan produk terkini mereka.

Transformasi rekabentuk di samping kempen pemasaran yang efektif telah membuka pasaran baharu di serata pasaran global. Terkini Kia bersiap-siap untuk melancarkan model terbaharu Sorento yang akan dipertontonkan di Korea pada penghujung Ogos dan kemudian di Paris pada Oktober depan sebelum dijual secara rasmi di Eropah pada tahun 2015. Harus tahu Sorento sedia ada walaupun berkongsi platform dan rekabentuk dengan model lama namun telah mengalami perubahan yang ketara sementara model 2015 dilancarkan. Sorento mempunyai konfigurasi kerusi yang unik di mana SUV itu mempunyai kapasiti tujuh tempat diduduk seterusnya merupakan alternatif ideal untuk mereka yang tidak berapa gemar dengan imej keluarga yang besar pada MPV. Jika dibuat perbandingan, ternyata Sorento mempunyai kelebihan bersaing dan nilai yang tinggi di dalam kelasnya.

Kia Sorento 2014.05

Sorento baharu yang bakal dilancarkan ini dijangka meneruskan kecemerlangan model sedia ada. Cuma penggayaan model generasi ketiga itu dilembutkan dengan penampilan yang lebih matang seolah-olah Kia menekan brek kepada gayaan agresif mereka. Boleh jadi begitulah strateginya, bermula dengan rekabentuk normal kemudian lebih agresif untuk menarik perhatian pasaran seterusnya menghalusi bahasa rekabentuk supaya tak lekang masa (timeless). Menurut Kia, rekabentuk kali ini adalah evolusi kepada model sedia ada dengan pengaruh model konsep Cross GT yang dipertontonkan di Chicago pada 2013. Antara elemen yang dibawa ialah bonet yang panjang dan tiang D yang lebar seperti model sebelum ini. Model baharu lebih panjang, rendah dan lebar dengan jarak roda yang dipanjangkan dan hasilnya ialah lebih ruang selain dari sejumlah ciri-ciri inovatif.

Walaupun Kia kini lebih bersifat global namun rekaan luaran Sorento diterajui oleh studio Namyang di Korea dengan input yang signifikan dari studio antarabangsa Kia di Frankfurt dan California. Wajah depan Sorento dihias dengan ‘tiger-nose’ yang lebih besar dan tegap selain daripada corak tiga dimensi berlian. Lampu utamanya pula lebih panjang dan ditarik ke belakang selari dengan trend terkini. Rekabentuk badan diolah semula melalui garis bumbung yang lebih rendah, garis pinggang yang dinaikkan dan lebih maskulin serta bentuk ‘bahu’ yang lebih membujur pada bahagian belakang menjadikan SUV ini tampak lebih dramatik. Dari segi ukuran, panjang Sorento baharu meningkat 95mm kepada 4,780mm, direndahkan 15mm kepada 1,685mm manakala jarak roda yang 80mm lebih panjang kepada 2,780mm menjadikan ruang penumpang di barisan ketiga lebih luas.
Menurut Soon-Nam Lee, Naib Presiden Pemasaran Luar Negara Kia Motors Corp, “Walaupun kami mengekalkan nama model yang telah mencatat kejayaan tinggi ini namun Sorento serba baharu ini mempunyai rekabentuk baharu sepenuhnya dan bakal mengejutkan pelanggan dengan gayaan, sejumlah ciri-ciri praktikal dan teknologi keselamatan selain daripada ruang yang lebih luas, keselesaan pemanduan dan tindak balas pengendalian.”

Kia Sorento 2014.03

Kepada peminat tempatan atau pun mereka yang menunggu SUV dengan tujuh tempat duduk, lazimnya model baharu Kia akan dipasarkan beberapa bulan selepas pelancaran global setelah urusan pemasangan tempatan selesai. Namun terdapat juga model-model Kia yang tidak dipasarkan di sini tetapi sukar rasanya untuk Naza tidak menjual model arus perdana itu memandangkan Sorento mempunyai pengikutnya yang tersendiri sejak dari generasi pertama lagi. Bahkan Naza membuat nama dek kerana model SUV Sportage selain daripada tarikan pasaran semasa dan desakan dari pesaing lain. Kepada mereka yang tidak gemarkan rekaan Kia yang agresif kini pemain global itu cuba menyeimbangkan falsafahnya dan tampil lebih matang dan elegan. Sorento juga menampilkan imej yang lebih ranggi dan maskulin berbanding kenderaan pelbagai guna rekondisi yang mahal harganya dan tidak menepati selera sesetengah orang. Sorento adalah jawapan yang boleh dipertimbangkan.

Garaj Kosmo

Newspress

@muhd_gt