Pandu Uji Singkat Proton Ertiga

proton-ertiga-2016-04

Seperti yang diketahui, Proton telah menandatangani MoU bersama Suzuki Corporation pada tahun lalu. Untuk mereka yang bertanya kenapa Proton perlu ada banyak rakan kongsi dan hanya rebadging Proton Ertiga? Di antara jawapannya ialah Ertiga lebih ekonomikal jika dijenamakan semula dari pengeluar lain berbanding membangunkan sendiri kelas MPV yang tidak mempunyai jumlah jualan yang besar.

Proton Ertiga adalah MPV 7 tempat duduk bersaiz kompak atau tepatnya dalam segmen B. Ia merupakan “adik” kepada Exora. Walaupun berada dalam segmen berbeza, Proton Ertiga cukup sifat sebagai sebuah MPV permulaan bagi keluarga kecil di Malaysia. Tidak hairanlah, ia salah sebuah MPV yang laris di Indonesia dan India (Maruti Suzuki)

Apabila mengambil model rebadging terdapat beberapa limitasi terhadap pembangunan oleh pengeluar kedua. Dalam kes Ertiga, Proton tidak dibenarkan melakukan sebarang pengubahsuaian mekanikal pada MPV ini.

proton-ertiga-2016-08

Dengan kata mudah, ia adalah model pindahan terus, dari Suzuki, diletakkan kemasan logo Proton dan identiti Proton seperti logo, trim krom pada bampar, stereng dan layar jeriji hadapan. Ia sama seperti yang dilakukan ke atas Mazda VX-1.

Selain daripada itu, semuanya adalah dari Suzuki Ertiga. Berkenaan nama pula, Proton mengekalkan ERTIGA kerana ia nama yang sesuai. Kami juga rasa begitu kerana “ER” adalah sebutan huruf “R” dari Bahasa Indonesia dan TIGA mewakili 3 barisan kerusi jadi, kita ada ROW-THREE atau ER-TIGA. Memang ringkas, padat dan tepat.

IMPRESI PERTAMA

Ini adalah MPV yang disasarkan pada pembeli pertama yang akan beralih dari sedan atau hatchback kepada MPV 7 tempat duduk. Suzuki bukanlah pengeluar yang baru mengeluarkan MPV untuk pasaran Asia. Mereka  pernah bina Suzuki ER-V dan APV.

Ertiga adalah kemuncak Suzuki untuk melawan Avanza yang menguasai pasaran besar di Indonesia. Lalu mereka perlu mencipta yang lebih baik atau sekurang-kurangnya setara.

Suzuki membangunkan Ertiga dari kerangka monocoque, sama seperti Alza, Grand Livina dan BR-V. Untuk  menyerap hentakan, bagi saya ia cukup selesa untuk MPV dalam kelasnya. Ia dipasangkan dengan rim 15 X 5 inci dengan tayar 185/65R15 – tayar profil tinggi yang menjadi fokus untuk keselesaan.

Di litar ujian Proton dengan jarak terhad, kami menguji dengan kapasiti penuh penumpang dan menurut mereka yang duduk di barisan ketiga, ia masih selesa kerana kedudukan bumbungnya yang tinggi dan ruang lega kaki yang memuaskan.

proton-ertiga-2016-05

Pada kelajuan sekitar 140km, Ertiga masih terasa stabil tetapi saya rasa lakan ebih stabil jika jurutera Proton dibenarkan untuk menala sistem suspensi kereta ini. Sekali lagi, ia adalah tentang limitasi. Suzuki sudah tentu punya alasan sendiri (sama seperti Proton-Accord)

Satu lagi kelebihan MPV yang dibangunkan untuk pasaran khusus luar Jepun ialah sistem pendingin hawanya yang efisyen. Ertiga didatangkan dengan aircond kawalan berasingan di belakang yang terletak di lelangit bumbung.

ENJIN – K14B, 1373cc

ERTIGA dikuasakan oleh enjin K14B, 1373cc berkuasa 95ps pada 6000rpm dan tork 130Nm pada 4000rpm. Pendikitnya dikawal elektronik, Drive-By Wire (DBW). Saya akui teknologi atau talaan DBW Suzuki ini lebih responsif berbanding kereta buatan Proton.

K14B merupakan enjin generasi baru Suzuki yang diperbuat daripada aluminium. Kepala silindernya dipasangkan dengan durasi aci-sesondol talaan baru dengan pemasaan injap paling moden (Variable Valve Timing) yang pernah dibuat Suzuki untuk kereta mereka. Gabungan enjin dan VVT ini jugalah yang membolehkannya mencatat penggunaan bahanapi yang efisyen.

proton-ertiga-2016-07

Bagi varian manual, Ertiga didakwa menggunakan 5.7 liter petrol bagi 100 kilometer perjalanan sementara bagi varian automatik 6.0 liter bagi 100km. Catatan ini sekaligus membolehkan Ertiga mencapai status kenderaan cekap tenaga atau EEV.

Terdapat 3 varian yang diperkenalkan oleh Proton bagi model Ertiga

  • Executive VVT 1.4 5MT
  • Executive VVT 1.4 4AT
  • Executive + VVT 1.4 4AT

Spesifikasi

  • Enjin K14B, 1373cc
  • 95ps @ 6000rpm tork 130Nm @ 4000rpm
  • Tangki bahanapi 45 liter
  • 5.7 liter/100km (MT) 6.0 liter/100km (AT)
  • 2 beg udara
  • Blower air cond belakang
  • Rim 15 inci dengan tayar 185/65R15

Ciri tambahan pada varian Executive + VVT 1.4 4AT

  • Stereng dengan suis pelbagai fungsi
  • Tambahan sepasang tweeter
  • Lampu kabus pada bampar depan
  • Poket barang pada kerusi penumpang
  • Pelaras ketinggian kerusi pemandu
  • Door handle (dalam) bersalut krom.

Sesi pandu uji yang kami lalui ini bukanlah simulasi kepada situasi jalanraya sebenar kerana ia adalah pandu uji singkat di lapangan terhad, kawasan trek ujian Proton Shah Alam. Namun sebagai permulaan, ia memberi impresi pertama terhadap apa yang kami lalui dalam sesi tersebut.

Bagi saya semuanya sempurna untuk sasaran pembeli MPV kelas B. Cuma kemasan bahagian fabrik dalaman beige itu yang membuatkan saya sedikit kecewa. Kami difahamkan Proton juga menyedari keperluan warna gelap yang lebih praktikal dan mereka sedang berusaha ke arah itu.

proton-ertiga-2016-03

Adakah Proton Ertiga berbaloi dibeli?

Tunggu. Lihat dan pandu uji sendiri model ini yang akan berada di pusat pameran Proton bermula minggu hadapan tanggal 24 NOV 2016. Ia akan dilancarkan secara rasmi dan harga jualannya juga akan diumumkan pada tarikh tersebut.

Segalanya berkenaan harga. Jika harga jualannya mengena, Proton akan meraih pembeli baru dalam segmen MPV-B ini. Ia sebuah MPV ideal untuk keluarga yang sedang membesar. Ia adalah Suzuki dengan kualiti jenama Jepun yang terbukti. Kalau tidak, takkan lah Mazda ambil model yang sama jadi VX-1. Kan?

Akhirnya Proton dengan tuil signal sebelah kanan!

Kredit: Artikel ini disalin dari mekanika.com.my

Proton Saga 2016 – Pandu Uji Singkat Di litar Ujian Proton 

proton-saga-2016-11

Percaya atau tidak, kerangka C12 Saga yang asal bertahan antara yang paling lama dalam sejarah pengeluaran kereta (selain Beetle dan Mini). Dikeluarkan pertama kali pada tahun 1985 dengan enjin “Orion”, diperbaharui dengan megavalve kemudian Iswara, kemudian LMSS dan LMST pada 2008.

Selama tempoh 23 tahun menggunakan 1 casis, enjin dengan sistem karburetor dan rim kompang, akhirnya Saga diperbaharui sepenuhnya pada 2008 dengan model yang digelar dengan nama BLM.

Ia diposisikan semula menjadi 1 saiz lebih kecil kepada segmen A. Nah, disinilah magik dibuat dalam kejuruteraan automotif moden di mana kereta 90-an segmen C hampir sama dengan dimensi dengan kereta segmen B untuk model hari ini. Hakikat yang sama bagi kebanyakan pembuat yang kini sensitif tentang kos pengeluaran dan meletakkan segmen C masing-masing lebih premium.

proton-saga-2016-01

Bahagian belakang, seperti yang anda dapat lihat dalam beberapa spyshot sebelum ini merupakan pembaharuan yang saya kira agak “berani” bagi Proton yang cuba mengubah Saga dari sebuah Produk kereta keluarga kepada kereta separuh keluarga dan separuh sukan. Ibarat seluar jeans denim biru dengan benang coklat. Zaman dulu, selain Levi’s siapa saja yang berani kontraskan warna begitu?

Selepas diberikan penerangan tentang selok-belok pembangunan dan rekabentuk, kami dipelawa memandu sendiri di dalam trek ujian. Seperti biasa, kereta-kereta Proton adalah pakej tentang ketegaran kerangka, pengendalian dan titik penting bagaimana kereta sekecil ini cukup senang dikendali.

Secara peribadi, saya rasa tak perlu pun ujian sebegini kerana Saga adalah kereta famili, kereta kedua, atau kereta urban yang menjadi asas pengangkutan. Tak perlu diuji sampai tayar menjerit-jerit minta ekor kereta membuang tetapi tidak jadi juga sebab kereta ini kekurangan kuasa.

proton-saga-2016-08

Ya. Walaupun ditala dengan set kepala selinder dan aci sesondol baru berteknologi VVT, rangkaian eksplorasi kebuk 1.3 liter ini sudah sampai ke tahap maksimanya. Sebaik pedal minyak ditekan, kereta termenung sebentar nak panjat RPM, kemudian, kuasa sampai dan kemudian di depan sudah ada selekoh. Trek ini terlalu pendek laluan lurusnya.

Saya juga cadangkan kepada pihak Proton untuk kereta keluarga seperti Saga adalah lebih afdal jika diuji di kawasan trek tengah di mana ada laluan berbonggol, berliku dan kon-kon sempit yang boleh disusun untuk menterjemahkan situasi pada dunia luar. Boleh tahu penumpang boleh tidur atau berjoget lambak bila lalui jalan Bentong-Raub misalnya.

proton-saga-2016-02

Ia mungkin sebuah kereta yang dibeli oleh Gen X atau pembeli sebagai kereta kedua. Tidak seperti prospek Persona yang lebih sensitif, barangkali bakal pembeli Saga mereka tidak sedar pun betapa baiknya pengendalian kereta ini dibina. Selain 3 cagak enjin berbanding 4 sebelum ini, pengendalian diperkemaskan dan bar penstabil pada topang suspensi hadapan datang sebagai peralatan standard.

Rekaan papan pemuka kini lebih segar. Baru lah rasa bentuknya selari berbanding kelonsong bulat sebelum ini yang kelihatan sangat aneh (sekurang-kurangnya itulah yang saya rasa). Tiada elemen fancy, dashboard ini direka terus kepada fungsi.Tahap bunyi NVH telah diperbaiki. Terima kasih pada trio cagak enjin tadi. Tahap aerodinamik dipertingkatkan menerusi beberapa perubahan penting. Saya juga pada awalnya tidak perasan Saga baru ini mempunyai lengkok bumbung yang lebih aerodinamik, didakwa juruteranya antara elemen yang membantu mengurangkan seretan (coefficient drag – CD).

proton-saga-2016-03

Antara fungsi lain yang diadaptasikan pada model ini ialah fungsi boleh lipat pada kerusi belakang. Indikator ECO DRIVE ASSIST pada semua varian dan diiktiraf dengan skor 4 bintang NCAP. Bagi model varian tertinggi, ia dilengkapi dengan bantuan elektronik ESC (Electronic Stability Control). Kapasiti but belakang kini ialah 420 liter.

Terdapat 4 varian 1.3L VVT yang diperkenalkan. Standard manual, Standard CVT, Eksekutif dan Premium. Harga jualannya bermula RM37,000 hingga RM46,000 dan ia sudah boleh mula ditempah pada hari ini. Proton Saga 2016 ini akan dilancarkan secara rasmi pada hari Rabu minggu hadapan (28/09/16).

Kredit artikel: Irwan/Bai Mekanika.com.my

Proton Persona 2016 – Pandu Uji Dari KL ke Kuantan

Proton Persona 2016

Baru-baru ini, pihak media telah dijemput dalam satu sesi pandu uji Proton Persona 2016 yang diaturkan oleh pihak Proton. Laluan yang dipilih ialah dari pusat Kecemerlangan Proton di Shah Alam ke Bandar Kuantan.

Sebelum ini, kami pernah membuat laporan pengalaman pandu uji pertama Proton Persona 2016 di trek ujian Proton di kilang mereka Shah Alam. Sesi kali ini lebih komprehensif kerana ia dibuat dalam persekitaran sebenar.

Saya memilih varian CVT premium 1.6. Untuk rekod, 45 peratus jualan Proton Persona 2016 setakat ini datangnya dari model Premium. Malah sehingga artikel ini ditulis, sebanyak 8,000 unit tempahan telah diterima. Satu kejayaan di luar sasaran asal yang menetapkan hanya 3,000 – 4,000 unit sebulan. Persona ditawarkan dalam 3 varian utama iaitu Standard, Executive, Premium dan 1 varian SE (Premium Bodykit).

Kalau melihat pada susur galur sejarah, kita boleh gariskan produksi Proton dalam fasa yang berbeza.

Fasa 1 adalah sewaktu Proton jalinkan dengan Mitsubishi, Fasa 2 – bermula era baru casis sendiri dari Waja (enjin Mitsubishi 4G18P dan Campro SP4H) kepada Gen2/Neo dan Fasa 3 – Prevé, Suprima S dan Iriz.

Proton Persona 2016

Walaupun sudah lama tidak memandu Proton saya dapat rasakan perubahan yang sangat ketara sebaik sahaja masuk ke dalam kabin kereta ini. Kualiti pemasangan, pemilihan bahan dan fitmen bahagian dalaman nampak jauh lebih baik berbanding Proton zaman lama.

Saya kira Proton sudah mula pelajari kelemahan mereka dan memperbaiki pada setiap barisan produk baru yang dilancarkan. Tiada lagi kesilapan kecil seperti kedudukan suis yang pelik, material permukaan plastik yang nampak murah, sentuhan vinyl dan permukaan fabrik yang tidak kena dengan tema dalaman.

Proton Persona 2016

Walaupun menggunakan platform Iriz, ia bukanlah sekadar pemindahan teknologi. Persona ini telah diberi penambahbaikan dengan set pengendalian yang sangat Proton. Titik tengah sterengnya tetap, selisih putaran stereng kiri dan kanannya rasa cukup “ketat” menghasilkan pemanduan yang yakin untuk menukar arah samada pada kelajuan rendah atau tinggi.

Secara fizikal, Persona 2016 nampak tinggi tetapi pecutan keseluruhannya tidak menggambarkan langsung bahawa ia sebuah kereta “asas”. Ya, ini bukanlah produk premium seperti Prevé, Suprima S atau Perdana namun pengendaliannya cukup baik untuk sebuah sedan dalam kelasnya. Saya kira, susah untuk anda bezakan kualiti pemanduan sebuah Proton dengan mana-mana segmen kereta dalam kelasnya.

Proton Persona 2016

Mungkin saya berlebih-lebih bila bercakap tentang pengendalian, namun realitinya kereta penumpang dalam industri hari ini dibina tidak fokus dan sebetulnya mereka perlu ikut standard sebuah kereta yang sempurna. Ini tidak, nama sahaja jenama terkenal tapi bila selisih dengan van Hiace dalam kelajuan 100kmj pun dah kelam kabut bersilat pegang stereng.

Piawai kualiti pemanduan Persona ini sepadan dengan kuasa enjin yang dihasilkan oleh unit VVT terbaru. Gandingan VVT dengan CVT larasan terkini tidaklah menjadikannya sepantas CFE tetapi cukup untuk membawa Persona seberat 1.2 tan dengan selesa. Bergantung pada cara pemanduan anda, laluan KL-Karak boleh mewakili kebanyakan bentuk permukaan jalan di Malaysia.

Ia ada selekoh panjang, pendek, landai, mendaki, menuruni bukit dan seterusnya masuk ke Lebuhraya Pantai Timur. LPT? Ya, anda perlu ada kereta dengan suspensi sebuah kereta untuk bergerak laju di sini. Kalau pandu kereta sukan, baik lupakan. Dengan permukaan jalan tak rata, bertampal, ia perlukan konsentrasi jika memandu dengan laju tanpa melompat-lompat dan terhuyung hayang.

Proton Persona 2016

Kami singgah di pusat OKU di Felda Jengka 19, Pahang untuk menyerahkan sedikit sumbangan. Salah satu aktiviti kebajikan yang diprogramkan dalam sesi ujipandu kali ini. Di kawasan Felda dan jalan kampung, penumpang sebelah saya boleh tidur dengan selesa. Kereta ini menyerap hentakan, bonggol dan lubang jalan dengan cukup baik.

Dari Jengka ke Kuantan, kami bertukar kepada format pertandingan yang dikenali sebagai “Eco Challenge”, iaitu mencari kereta efisyen dengan catatan penggunaan bahanapi paling jimat. Setelah puas membelasah kelajuan tinggi, selekoh Karak dan laluan jalan kampung kami kini menguji tahap ekonomikal bahanapi.

Proton Persona 2016

Jadi berapa jimatkan penggunaan petrol Persona? Saya bersama Razlan dari Harian Metro menang ujian ini dengan catatan 5.4liter bagi setiap 100km. Purata kelajuan kami ialah 70-80km/j. Pemenang kedua dan ketiga dipisahkan hanya 0.1 liter pada kelajuan yang hampir sama.

Ini boleh diterjemahkan dengan frasa mudah. Pandu konsisten dan cermat, memang menjimatkan. Angka-angka ini biasanya hanya mampu dicatat oleh kereta berenjin hybrid. Sebagai perbandingan, rekod Toyota Prius (oleh pengeluar) ialah 4.5L/100km. Namun dalam dunia pemanduan sebenar menjangkau 5-6L/100km.

Proton Persona 2016

Pemanduan sehari 300km ini mungkin belum boleh diterjemah terus kepada realiti penggunaan seharian. Ya, lah bawa sehari sahaja, bukannya uji pandu jangka panjang. Tapi saya sedar tentang satu perkara bila bercakap dengan jurutera, pasukan pereka dan pengurusan tertinggi Proton.

Mereka mengambil serius setiap input yang kami beri. Dari kedudukan pedal brek dan minyak, perehat tangan, lampu DRL, bunyi tayar, suis roda stereng semuanya akan diperhatikan semula oleh pasukan pembina kereta ini.

Ia mungkin bukan sebuah kereta yang sempurna. Namun Proton telah melakukan sebaik yang mungkin untuk meneruskan legasi mereka membina kereta-kereta selamat yang seronok dipandu. Selesa, lincah, praktikal dan ekonomikal.

Anda tidak akan dapat beli kereta pada harga bermula RM46,000 dengan pakej seperti Persona 2016 ini. Tahun 90-an dulu mungkin ada tapi sekarang, bila faktor bahan api, ruang dan rekabentuk menjadi tunjang utama R&D sesebuah kereta, kereta-kereta penumpang “murah” moden tak lagi banyak yang seronok dipandu. Tidak ada sensasi memandu, sama macam naik LRT, beli tiket, naik, sampai dan turun ke destinasi.

Proton Persona 2016

Jangan percaya apa yang saya kata 100 peratus. Ada banyak faktor yang perlu anda pertimbangkan untuk membuat komitmen pinjaman jangkapanjang membeli sebuah kereta. Pergi ke pusat pameran dan cuba uji pandu Persona 2016 dan bandingkannya dengan pesaing lain kemudian baru buat keputusan.

Tepuk poket, tanya dompet!

Kredit artikel asal: Irwan/Bai Mekanika.com.my 

Baii: Mazda5 Perjalanan Jauh Tiga Generasi

Mazda5 Launching 2010.02

Mazda merevolusikan banyak perkara dalam dunia automotif. Walaupun sebagai pemain industri kecil, Mazda telah mengabdikan segala pengetahuan yang mereka ada, melabur dan akhirnya hampir hampir bankrap kerana keghairahan barisan jurutera mereka mencipta benda baru dalam industri.

Ada dua perkara yang sering dikaitkan dengan revolusi Mazda, pertama mereka satu-satunya pengeluar kereta di dunia yang kekal menggunakan enjin rotary wankel pada model RX-8, kedua, MX5 Miata.

Klik untuk bacaan seterusnya >>

Baii: Gua Dah Cuba Proton Inspira!

Proton Inspira.01

Sebelum dilancarkan secara rasmi pada 10hb November akan datang, Proton telah menjemput pihak media menguji pandu model Inspira dalam satu sesi khusus. Bertempat di Aman Rimba Janda Baik,  Bentong, Pahang. Sesi ini telah memberi peluang kepada pihak media untuk mencuba sendiri model yang dijangka menggantikan Waja.

Sebenarnya, ia tidak menggantikan Waja. Proton mensasarkan sebagai segmen upper C dan Lower D. Bermaksud, pasarannya memenuhi pembeli Waja dan Perdana. Satu tindakan yang bijak memandangkan Proton belum ada perancangan menggantikan Perdana V6 yang sudahpun dihentikan pengeluarannya pada tahun ini. Begitu juga Waja yang kini hanya dikeluarkan pada kapasiti 150 buah untuk kegunaan kerajaan.

Klik untuk bacaan seterusnya >>

Baii: Proton Inspira Punya Pengenalan

Proton Inspira.03

Apa sahaja berita yang melibatkan Proton, ia akan mendapat perhatian luas di seluruh negara. Gua jenis yang suka jalan-jalan dalam blog orang, bila ada isu Proton, tu dia dia punya komen punyalah banyak. Yang anti jangan ceritalah, daripada banyak yang gua tengok, tak ramai yang betul-betul faham industri automotif dan perniagaan. Jenis yang provokatif jangan ceritalah, itu belum masuk jenis pengetahuan zero. Jenis tulis merapu jadah apa tak tau.

Seperti yang lu orang semua semua tengok dalam akhbar, majalah, TV dan blog, inilah model Proton yang paling ditunggu tahun ini. Rasa gua, semua model Proton pun orang tunggu. Baru-baru ni, atau lebih tepatnya hari Khamis (14 Oktober) telah berlaku pelancaran lembut (soft launch) hahahaha, jadah apa gua terjemah ni.

Klik untuk bacaan seterusnya >>

Baii: Pajero Datang Lagi!

Mitsubishi Pajero.03

Pajero datang lagi!!

Peh, macam Tora datang lagi.

Pajero adalah sebuah nama yang lu orang semua kenal, pacuan empat roda, lasak, bising, melantun-lantun, lembap, tak boleh rosak, kaki pancing, Lanun Darat, tinggi, turbo intercooler, RTM, JKR dan banyak jabatan kerajaan yang masih digunakan sampai hari ini. Model V32 dan V45 gua rasa yang paling ikonik. Gua pernah berangan nak beli V75W tapi setelah mengetahui enjin 3.5 V6 itu dikenakan cukai jalan tak masuk akal, gua membatalkan hasrat tersebut.

Klik untuk bacaan seterusnya >>

Baii: Suzuki Alto, Chedet Style!

Suzuki Alto

Gua sekarang tengah usha awek, kat DRB Hi-com, boleh tahan dia punya ramai. Yang kerek macam Mat Kacau pun tidak kurang lagaknya. Kejap lagi, Suzuki Alto akan dilancarkan, terer betul. Reuters pun tak boleh lawan gua. Tak launch lagi gua dah taip story. Seperti biasa. Chedet Style

Klik untuk bacaan seterusnya >>