Laporan Ringkas Pandu Uji Proton Ertiga ke Sekinchan

pandu-uji-proton-ertiga-2017-01

Pada awal Januari 2017, pihak media telah diberi peluang untuk memandu uji Proton Ertiga dari Pusat Kecemerlangan Servis Proton (CoSE), Shah Alam ke Pantai Redang, Sekinchan, Selangor. Jarak pergi dan pulang dari CoSE ke Pantai Redang ialah hampir 200km termasuk persinggahan di Bukit Malawati.

Laluan yang digunakan adalah campuran di antara lebuh raya, jalan negeri serta jalan kampung bagi menguji kelebihan dan kekurangan produk terbaharu Proton ini. Berikut ialah poin ringkas sesi pandu uji ini.

Pengenalan

Sudah disebar luaskan bahawa Proton Ertiga adalah produk kerjasama di antara Proton dan Suzuki. Lebih jelas apabila kedua-dua model itu turut berkongsi nama iaitu Ertiga. Di Indonesia, Suzuki Ertiga turut disalin semula oleh Mazda dan dikenali sebagai VX-1.

Namun itu tidak bermakna Proton mengambil jalan mudah kerana Ertiga turut diuji ke hulu dan ke hilir oleh juruteranya bagi memastikan model ini benar-benar sesuai untuk jalan raya tempatan.

Jadi, kenapa Proton mengambil keputusan untuk menjual Ertiga? Di antaranya ialah kerana Proton tidak mempunyai wakil di dalam segmen B MPV yang telah lama terisi dengan Perodua Alza, Nissan Grand Livina dan Toyota Avanza.

Perodua Alza misalnya mencatat jualan ribuan unit setiap bulan dan Nissan Grand Livina masih lagi dijual sejak mula diperkenalkan pada penghujung tahun 2007. Toyota Avanza pula sudah memasuki status legenda dan mungkin layak digelar Raja MPV Kompak.

pandu-uji-proton-ertiga-2017-04

Reka bentuk

Suzuki Ertiga menggunakan platform yang sama dengan Suzuki Swift. Iya kedua-dua model itu berkongsi platform atau pelantar dan untuk Ertiga, saiznya diperbesarkan sesuai untuk fungsi MPV kompak. Tiada perubahan reka bentuk di antara Suzuki atau Proton Ertiga kecuali lencana Proton. Bampar belakang Proton menggunakan edisi pra-facelift Suzuki yang mempunyai lampu kabus bagi memenuhi keperluan undang-undang negara.

Interior

Kecuali kereta mewah atau eksekutif, rata-rata kenderaan arus perdana menggunakan tema warna gelap. Walau bagaimanapun Suzuki memilih warna Beige bagi memenuhi dua objektif iaitu untuk nampak luas dan menyambut ceria penumpang. Memandangkan Ertiga pada asalnya dibina untuk pasaran Indonesia dan India maka boleh difahami kenapa opsyennya berbeza dengan selera rakyat tempatan.

Walaupun begitu, Suzuki memberi fokus penuh pada kualiti binaan, dalaman Ertiga tidak terasa murah atau seperti kereta yang dipotong belanjawan. Di dalamnya tersedia material dan reka bentuk papan pemuka yang ‘standard’ dan balutan kerusi yang kemas serta selesa menyokong badan. Kerusi barisan kedua juga sama selesa dan boleh dilaras supaya penumpang barisan ketiga tidak berasa sempit dalam ruang yang terhad.

Nadi kuasa

Apabila Suzuki memperkenalkan model Swift baharu, antara yang menarik perhatian ialah penurunan sesaran enjin dari 1.5L kepada 1.4L. Enjin K14B DOHC VVT yang digunakan pada Swift generasi baharu turut diguna semula pada Ertiga ini. Enjin itu berkuasa 92 ps pada 6,000 rpm dengan tork 130 Nm pada 4,000 rpm yang dipadankan sama ada dengan transmisi manual 5 kelajuan atau automatik 4 kelajuan.

Enjin tersebut juga cekap bahan api dengan bacaan di atas kertas iaitu 5.7L/100km untuk transmisi manual dan 6.0L/100km untuk transmisi automatik. Angka tersebut melayakkan Ertiga menerima pengiktirafan Kenderaan Cekap Tenaga (EEV) oleh kerajaan.

BACA: Proton Ertiga 1.4 Dilancarkan – RM58.8K Hingga RM64.8K

pandu-uji-proton-ertiga-2017-03

Pengalaman Pemanduan

Sesi pandu uji kali ini adalah yang paling singkat dianjurkan oleh Proton iaitu lebih kurang 5 jam sahaja. Walaupun tidak lama namun seleksi jalan raya yang pelbagai membolehkan Ertiga diuji dengan poin-poin penting.

Contohnya ialah kuasa yang dibekalkan enjin 1.4L dan transmisi automatik memadai untuk fungsinya sebagai MPV kompak.

Walaupun angka 1.4L itu nampak kecil dan tidak bermaya untuk sebuah MPV kompak namun prestasinya melebihi jangkaan. Ertiga tidak terasa lembab dan malu-malu untuk bergerak malah seperti kereta kebanyakan.

Walaupun sesarannya lebih kecil berbanding Perodua Alza atau Nissan Grand Livina namun kuasanya boleh diharap dan kurang mengecewakan.

BACA: Pandu Uji Singkat Proton Ertiga

Enjin terasa senyap dalam pemanduan bersahaja dan agresif apabila pedal minyak ditekan kuat bagi memotong kenderaan.

Dari segi keselesaan pula, jurutera Suzuki benar-benar mencerap jalan raya benua Asia yang mencabar. Dengan tayar yang tebal dan talaan suspensi sedia ada, Ertiga tidak rasa keras tidak tentu hala dan agak berjaya melakukan tugasnya dalam menyerap hentak lopak dan lubang yang secara tiba-tiba ‘melintas jalan’ atau permukaan jalan raya beralun seperti ombak menghempas pantai.

Apabila bergerak laju di atas lebuh raya, Ertiga terasa stabil dengan bunyi angin yang boleh diterima serta bersesuaian dengan kelasnya. Stereng juga semakin memberat dalam kelajuan membelah lebuh raya seterusnya memberi keyakinan kepada pemandu.

Cuma pusingan stereng juga terasa sedikit berat semasa bergerak dari keadaan statik atau bergerak perlahan.

Pemanduan dan pengendalian Ertiga boleh dikatakan memadai asalkan ia tidak dipandu untuk mengejar titik keluar selekoh (Apex) atau pun digunakan untuk perlumbaan ‘time attack’ dan seumpamanya.

Prestasi brek juga boleh diharap untuk memperlahankan atau memberhentikan MPV ini sewaktu kecemasan.

Ertiga sudah cukup sesuai untuk membawa penumpang atau memenuhi gaya hidup pemilik yang aktif.

pandu-uji-proton-ertiga-2017-02

Kesimpulan ringkas

Keputusan Proton untuk mengguna pakai model Suzuki ini boleh dikatakan betul bagi mengisi vakum yang lama tidak terisi.

Segmen ini penting kerana wujudnya permintaan berdasarkan jumlah jualan pesaing lain tambahan pula gaya hidup pengguna sudah berubah. Ada yang mahukan MPV tetapi tidak mahu besar sangat. Ada yang memerlukan sedan tapi ruangnya perlu besar.

Apa pun masih ramai pengguna yang perlukan kereta sebagai alat mobiliti berbanding untuk status atau kehendak. Asalkan menepati keperluan mereka dan tidak memeningkan kepala dari segi bayaran bulanan dan penyelenggaraan itu sudah memadai.

Proton juga tidak perlu pening kepala memikirkan segala rencah dan pelaburan untuk membina produk ini dari kertas kosong. Asalkan produk boleh jual dan ada pihak yang boleh bekerjasama, mengapa tidak?

Laba dari produk ini boleh digunakan untuk survival Proton dan dilaburkan semula bagi menghasilkan model keluaran sendiri yang semakin pantas mengejar standard global.

Inilah dunia perniagaan yang perlu berpijak di bumi nyata.

Nantikan ulasan penuh pandu uji Proton Ertiga dalam artikel akan datang.

Pandu Uji Singkat Proton Ertiga

proton-ertiga-2016-04

Seperti yang diketahui, Proton telah menandatangani MoU bersama Suzuki Corporation pada tahun lalu. Untuk mereka yang bertanya kenapa Proton perlu ada banyak rakan kongsi dan hanya rebadging Proton Ertiga? Di antara jawapannya ialah Ertiga lebih ekonomikal jika dijenamakan semula dari pengeluar lain berbanding membangunkan sendiri kelas MPV yang tidak mempunyai jumlah jualan yang besar.

Proton Ertiga adalah MPV 7 tempat duduk bersaiz kompak atau tepatnya dalam segmen B. Ia merupakan “adik” kepada Exora. Walaupun berada dalam segmen berbeza, Proton Ertiga cukup sifat sebagai sebuah MPV permulaan bagi keluarga kecil di Malaysia. Tidak hairanlah, ia salah sebuah MPV yang laris di Indonesia dan India (Maruti Suzuki)

Apabila mengambil model rebadging terdapat beberapa limitasi terhadap pembangunan oleh pengeluar kedua. Dalam kes Ertiga, Proton tidak dibenarkan melakukan sebarang pengubahsuaian mekanikal pada MPV ini.

proton-ertiga-2016-08

Dengan kata mudah, ia adalah model pindahan terus, dari Suzuki, diletakkan kemasan logo Proton dan identiti Proton seperti logo, trim krom pada bampar, stereng dan layar jeriji hadapan. Ia sama seperti yang dilakukan ke atas Mazda VX-1.

Selain daripada itu, semuanya adalah dari Suzuki Ertiga. Berkenaan nama pula, Proton mengekalkan ERTIGA kerana ia nama yang sesuai. Kami juga rasa begitu kerana “ER” adalah sebutan huruf “R” dari Bahasa Indonesia dan TIGA mewakili 3 barisan kerusi jadi, kita ada ROW-THREE atau ER-TIGA. Memang ringkas, padat dan tepat.

IMPRESI PERTAMA

Ini adalah MPV yang disasarkan pada pembeli pertama yang akan beralih dari sedan atau hatchback kepada MPV 7 tempat duduk. Suzuki bukanlah pengeluar yang baru mengeluarkan MPV untuk pasaran Asia. Mereka  pernah bina Suzuki ER-V dan APV.

Ertiga adalah kemuncak Suzuki untuk melawan Avanza yang menguasai pasaran besar di Indonesia. Lalu mereka perlu mencipta yang lebih baik atau sekurang-kurangnya setara.

Suzuki membangunkan Ertiga dari kerangka monocoque, sama seperti Alza, Grand Livina dan BR-V. Untuk  menyerap hentakan, bagi saya ia cukup selesa untuk MPV dalam kelasnya. Ia dipasangkan dengan rim 15 X 5 inci dengan tayar 185/65R15 – tayar profil tinggi yang menjadi fokus untuk keselesaan.

Di litar ujian Proton dengan jarak terhad, kami menguji dengan kapasiti penuh penumpang dan menurut mereka yang duduk di barisan ketiga, ia masih selesa kerana kedudukan bumbungnya yang tinggi dan ruang lega kaki yang memuaskan.

proton-ertiga-2016-05

Pada kelajuan sekitar 140km, Ertiga masih terasa stabil tetapi saya rasa lakan ebih stabil jika jurutera Proton dibenarkan untuk menala sistem suspensi kereta ini. Sekali lagi, ia adalah tentang limitasi. Suzuki sudah tentu punya alasan sendiri (sama seperti Proton-Accord)

Satu lagi kelebihan MPV yang dibangunkan untuk pasaran khusus luar Jepun ialah sistem pendingin hawanya yang efisyen. Ertiga didatangkan dengan aircond kawalan berasingan di belakang yang terletak di lelangit bumbung.

ENJIN – K14B, 1373cc

ERTIGA dikuasakan oleh enjin K14B, 1373cc berkuasa 95ps pada 6000rpm dan tork 130Nm pada 4000rpm. Pendikitnya dikawal elektronik, Drive-By Wire (DBW). Saya akui teknologi atau talaan DBW Suzuki ini lebih responsif berbanding kereta buatan Proton.

K14B merupakan enjin generasi baru Suzuki yang diperbuat daripada aluminium. Kepala silindernya dipasangkan dengan durasi aci-sesondol talaan baru dengan pemasaan injap paling moden (Variable Valve Timing) yang pernah dibuat Suzuki untuk kereta mereka. Gabungan enjin dan VVT ini jugalah yang membolehkannya mencatat penggunaan bahanapi yang efisyen.

proton-ertiga-2016-07

Bagi varian manual, Ertiga didakwa menggunakan 5.7 liter petrol bagi 100 kilometer perjalanan sementara bagi varian automatik 6.0 liter bagi 100km. Catatan ini sekaligus membolehkan Ertiga mencapai status kenderaan cekap tenaga atau EEV.

Terdapat 3 varian yang diperkenalkan oleh Proton bagi model Ertiga

  • Executive VVT 1.4 5MT
  • Executive VVT 1.4 4AT
  • Executive + VVT 1.4 4AT

Spesifikasi

  • Enjin K14B, 1373cc
  • 95ps @ 6000rpm tork 130Nm @ 4000rpm
  • Tangki bahanapi 45 liter
  • 5.7 liter/100km (MT) 6.0 liter/100km (AT)
  • 2 beg udara
  • Blower air cond belakang
  • Rim 15 inci dengan tayar 185/65R15

Ciri tambahan pada varian Executive + VVT 1.4 4AT

  • Stereng dengan suis pelbagai fungsi
  • Tambahan sepasang tweeter
  • Lampu kabus pada bampar depan
  • Poket barang pada kerusi penumpang
  • Pelaras ketinggian kerusi pemandu
  • Door handle (dalam) bersalut krom.

Sesi pandu uji yang kami lalui ini bukanlah simulasi kepada situasi jalanraya sebenar kerana ia adalah pandu uji singkat di lapangan terhad, kawasan trek ujian Proton Shah Alam. Namun sebagai permulaan, ia memberi impresi pertama terhadap apa yang kami lalui dalam sesi tersebut.

Bagi saya semuanya sempurna untuk sasaran pembeli MPV kelas B. Cuma kemasan bahagian fabrik dalaman beige itu yang membuatkan saya sedikit kecewa. Kami difahamkan Proton juga menyedari keperluan warna gelap yang lebih praktikal dan mereka sedang berusaha ke arah itu.

proton-ertiga-2016-03

Adakah Proton Ertiga berbaloi dibeli?

Tunggu. Lihat dan pandu uji sendiri model ini yang akan berada di pusat pameran Proton bermula minggu hadapan tanggal 24 NOV 2016. Ia akan dilancarkan secara rasmi dan harga jualannya juga akan diumumkan pada tarikh tersebut.

Segalanya berkenaan harga. Jika harga jualannya mengena, Proton akan meraih pembeli baru dalam segmen MPV-B ini. Ia sebuah MPV ideal untuk keluarga yang sedang membesar. Ia adalah Suzuki dengan kualiti jenama Jepun yang terbukti. Kalau tidak, takkan lah Mazda ambil model yang sama jadi VX-1. Kan?

Akhirnya Proton dengan tuil signal sebelah kanan!

Kredit: Artikel ini disalin dari mekanika.com.my

Proton Saga 2016 – Pandu Uji Singkat Di litar Ujian Proton 

proton-saga-2016-11

Percaya atau tidak, kerangka C12 Saga yang asal bertahan antara yang paling lama dalam sejarah pengeluaran kereta (selain Beetle dan Mini). Dikeluarkan pertama kali pada tahun 1985 dengan enjin “Orion”, diperbaharui dengan megavalve kemudian Iswara, kemudian LMSS dan LMST pada 2008.

Selama tempoh 23 tahun menggunakan 1 casis, enjin dengan sistem karburetor dan rim kompang, akhirnya Saga diperbaharui sepenuhnya pada 2008 dengan model yang digelar dengan nama BLM.

Ia diposisikan semula menjadi 1 saiz lebih kecil kepada segmen A. Nah, disinilah magik dibuat dalam kejuruteraan automotif moden di mana kereta 90-an segmen C hampir sama dengan dimensi dengan kereta segmen B untuk model hari ini. Hakikat yang sama bagi kebanyakan pembuat yang kini sensitif tentang kos pengeluaran dan meletakkan segmen C masing-masing lebih premium.

proton-saga-2016-01

Bahagian belakang, seperti yang anda dapat lihat dalam beberapa spyshot sebelum ini merupakan pembaharuan yang saya kira agak “berani” bagi Proton yang cuba mengubah Saga dari sebuah Produk kereta keluarga kepada kereta separuh keluarga dan separuh sukan. Ibarat seluar jeans denim biru dengan benang coklat. Zaman dulu, selain Levi’s siapa saja yang berani kontraskan warna begitu?

Selepas diberikan penerangan tentang selok-belok pembangunan dan rekabentuk, kami dipelawa memandu sendiri di dalam trek ujian. Seperti biasa, kereta-kereta Proton adalah pakej tentang ketegaran kerangka, pengendalian dan titik penting bagaimana kereta sekecil ini cukup senang dikendali.

Secara peribadi, saya rasa tak perlu pun ujian sebegini kerana Saga adalah kereta famili, kereta kedua, atau kereta urban yang menjadi asas pengangkutan. Tak perlu diuji sampai tayar menjerit-jerit minta ekor kereta membuang tetapi tidak jadi juga sebab kereta ini kekurangan kuasa.

proton-saga-2016-08

Ya. Walaupun ditala dengan set kepala selinder dan aci sesondol baru berteknologi VVT, rangkaian eksplorasi kebuk 1.3 liter ini sudah sampai ke tahap maksimanya. Sebaik pedal minyak ditekan, kereta termenung sebentar nak panjat RPM, kemudian, kuasa sampai dan kemudian di depan sudah ada selekoh. Trek ini terlalu pendek laluan lurusnya.

Saya juga cadangkan kepada pihak Proton untuk kereta keluarga seperti Saga adalah lebih afdal jika diuji di kawasan trek tengah di mana ada laluan berbonggol, berliku dan kon-kon sempit yang boleh disusun untuk menterjemahkan situasi pada dunia luar. Boleh tahu penumpang boleh tidur atau berjoget lambak bila lalui jalan Bentong-Raub misalnya.

proton-saga-2016-02

Ia mungkin sebuah kereta yang dibeli oleh Gen X atau pembeli sebagai kereta kedua. Tidak seperti prospek Persona yang lebih sensitif, barangkali bakal pembeli Saga mereka tidak sedar pun betapa baiknya pengendalian kereta ini dibina. Selain 3 cagak enjin berbanding 4 sebelum ini, pengendalian diperkemaskan dan bar penstabil pada topang suspensi hadapan datang sebagai peralatan standard.

Rekaan papan pemuka kini lebih segar. Baru lah rasa bentuknya selari berbanding kelonsong bulat sebelum ini yang kelihatan sangat aneh (sekurang-kurangnya itulah yang saya rasa). Tiada elemen fancy, dashboard ini direka terus kepada fungsi.Tahap bunyi NVH telah diperbaiki. Terima kasih pada trio cagak enjin tadi. Tahap aerodinamik dipertingkatkan menerusi beberapa perubahan penting. Saya juga pada awalnya tidak perasan Saga baru ini mempunyai lengkok bumbung yang lebih aerodinamik, didakwa juruteranya antara elemen yang membantu mengurangkan seretan (coefficient drag – CD).

proton-saga-2016-03

Antara fungsi lain yang diadaptasikan pada model ini ialah fungsi boleh lipat pada kerusi belakang. Indikator ECO DRIVE ASSIST pada semua varian dan diiktiraf dengan skor 4 bintang NCAP. Bagi model varian tertinggi, ia dilengkapi dengan bantuan elektronik ESC (Electronic Stability Control). Kapasiti but belakang kini ialah 420 liter.

Terdapat 4 varian 1.3L VVT yang diperkenalkan. Standard manual, Standard CVT, Eksekutif dan Premium. Harga jualannya bermula RM37,000 hingga RM46,000 dan ia sudah boleh mula ditempah pada hari ini. Proton Saga 2016 ini akan dilancarkan secara rasmi pada hari Rabu minggu hadapan (28/09/16).

Kredit artikel: Irwan/Bai Mekanika.com.my

Proton Persona 2016 – Pandu Uji Dari KL ke Kuantan

Proton Persona 2016

Baru-baru ini, pihak media telah dijemput dalam satu sesi pandu uji Proton Persona 2016 yang diaturkan oleh pihak Proton. Laluan yang dipilih ialah dari pusat Kecemerlangan Proton di Shah Alam ke Bandar Kuantan.

Sebelum ini, kami pernah membuat laporan pengalaman pandu uji pertama Proton Persona 2016 di trek ujian Proton di kilang mereka Shah Alam. Sesi kali ini lebih komprehensif kerana ia dibuat dalam persekitaran sebenar.

Saya memilih varian CVT premium 1.6. Untuk rekod, 45 peratus jualan Proton Persona 2016 setakat ini datangnya dari model Premium. Malah sehingga artikel ini ditulis, sebanyak 8,000 unit tempahan telah diterima. Satu kejayaan di luar sasaran asal yang menetapkan hanya 3,000 – 4,000 unit sebulan. Persona ditawarkan dalam 3 varian utama iaitu Standard, Executive, Premium dan 1 varian SE (Premium Bodykit).

Kalau melihat pada susur galur sejarah, kita boleh gariskan produksi Proton dalam fasa yang berbeza.

Fasa 1 adalah sewaktu Proton jalinkan dengan Mitsubishi, Fasa 2 – bermula era baru casis sendiri dari Waja (enjin Mitsubishi 4G18P dan Campro SP4H) kepada Gen2/Neo dan Fasa 3 – Prevé, Suprima S dan Iriz.

Proton Persona 2016

Walaupun sudah lama tidak memandu Proton saya dapat rasakan perubahan yang sangat ketara sebaik sahaja masuk ke dalam kabin kereta ini. Kualiti pemasangan, pemilihan bahan dan fitmen bahagian dalaman nampak jauh lebih baik berbanding Proton zaman lama.

Saya kira Proton sudah mula pelajari kelemahan mereka dan memperbaiki pada setiap barisan produk baru yang dilancarkan. Tiada lagi kesilapan kecil seperti kedudukan suis yang pelik, material permukaan plastik yang nampak murah, sentuhan vinyl dan permukaan fabrik yang tidak kena dengan tema dalaman.

Proton Persona 2016

Walaupun menggunakan platform Iriz, ia bukanlah sekadar pemindahan teknologi. Persona ini telah diberi penambahbaikan dengan set pengendalian yang sangat Proton. Titik tengah sterengnya tetap, selisih putaran stereng kiri dan kanannya rasa cukup “ketat” menghasilkan pemanduan yang yakin untuk menukar arah samada pada kelajuan rendah atau tinggi.

Secara fizikal, Persona 2016 nampak tinggi tetapi pecutan keseluruhannya tidak menggambarkan langsung bahawa ia sebuah kereta “asas”. Ya, ini bukanlah produk premium seperti Prevé, Suprima S atau Perdana namun pengendaliannya cukup baik untuk sebuah sedan dalam kelasnya. Saya kira, susah untuk anda bezakan kualiti pemanduan sebuah Proton dengan mana-mana segmen kereta dalam kelasnya.

Proton Persona 2016

Mungkin saya berlebih-lebih bila bercakap tentang pengendalian, namun realitinya kereta penumpang dalam industri hari ini dibina tidak fokus dan sebetulnya mereka perlu ikut standard sebuah kereta yang sempurna. Ini tidak, nama sahaja jenama terkenal tapi bila selisih dengan van Hiace dalam kelajuan 100kmj pun dah kelam kabut bersilat pegang stereng.

Piawai kualiti pemanduan Persona ini sepadan dengan kuasa enjin yang dihasilkan oleh unit VVT terbaru. Gandingan VVT dengan CVT larasan terkini tidaklah menjadikannya sepantas CFE tetapi cukup untuk membawa Persona seberat 1.2 tan dengan selesa. Bergantung pada cara pemanduan anda, laluan KL-Karak boleh mewakili kebanyakan bentuk permukaan jalan di Malaysia.

Ia ada selekoh panjang, pendek, landai, mendaki, menuruni bukit dan seterusnya masuk ke Lebuhraya Pantai Timur. LPT? Ya, anda perlu ada kereta dengan suspensi sebuah kereta untuk bergerak laju di sini. Kalau pandu kereta sukan, baik lupakan. Dengan permukaan jalan tak rata, bertampal, ia perlukan konsentrasi jika memandu dengan laju tanpa melompat-lompat dan terhuyung hayang.

Proton Persona 2016

Kami singgah di pusat OKU di Felda Jengka 19, Pahang untuk menyerahkan sedikit sumbangan. Salah satu aktiviti kebajikan yang diprogramkan dalam sesi ujipandu kali ini. Di kawasan Felda dan jalan kampung, penumpang sebelah saya boleh tidur dengan selesa. Kereta ini menyerap hentakan, bonggol dan lubang jalan dengan cukup baik.

Dari Jengka ke Kuantan, kami bertukar kepada format pertandingan yang dikenali sebagai “Eco Challenge”, iaitu mencari kereta efisyen dengan catatan penggunaan bahanapi paling jimat. Setelah puas membelasah kelajuan tinggi, selekoh Karak dan laluan jalan kampung kami kini menguji tahap ekonomikal bahanapi.

Proton Persona 2016

Jadi berapa jimatkan penggunaan petrol Persona? Saya bersama Razlan dari Harian Metro menang ujian ini dengan catatan 5.4liter bagi setiap 100km. Purata kelajuan kami ialah 70-80km/j. Pemenang kedua dan ketiga dipisahkan hanya 0.1 liter pada kelajuan yang hampir sama.

Ini boleh diterjemahkan dengan frasa mudah. Pandu konsisten dan cermat, memang menjimatkan. Angka-angka ini biasanya hanya mampu dicatat oleh kereta berenjin hybrid. Sebagai perbandingan, rekod Toyota Prius (oleh pengeluar) ialah 4.5L/100km. Namun dalam dunia pemanduan sebenar menjangkau 5-6L/100km.

Proton Persona 2016

Pemanduan sehari 300km ini mungkin belum boleh diterjemah terus kepada realiti penggunaan seharian. Ya, lah bawa sehari sahaja, bukannya uji pandu jangka panjang. Tapi saya sedar tentang satu perkara bila bercakap dengan jurutera, pasukan pereka dan pengurusan tertinggi Proton.

Mereka mengambil serius setiap input yang kami beri. Dari kedudukan pedal brek dan minyak, perehat tangan, lampu DRL, bunyi tayar, suis roda stereng semuanya akan diperhatikan semula oleh pasukan pembina kereta ini.

Ia mungkin bukan sebuah kereta yang sempurna. Namun Proton telah melakukan sebaik yang mungkin untuk meneruskan legasi mereka membina kereta-kereta selamat yang seronok dipandu. Selesa, lincah, praktikal dan ekonomikal.

Anda tidak akan dapat beli kereta pada harga bermula RM46,000 dengan pakej seperti Persona 2016 ini. Tahun 90-an dulu mungkin ada tapi sekarang, bila faktor bahan api, ruang dan rekabentuk menjadi tunjang utama R&D sesebuah kereta, kereta-kereta penumpang “murah” moden tak lagi banyak yang seronok dipandu. Tidak ada sensasi memandu, sama macam naik LRT, beli tiket, naik, sampai dan turun ke destinasi.

Proton Persona 2016

Jangan percaya apa yang saya kata 100 peratus. Ada banyak faktor yang perlu anda pertimbangkan untuk membuat komitmen pinjaman jangkapanjang membeli sebuah kereta. Pergi ke pusat pameran dan cuba uji pandu Persona 2016 dan bandingkannya dengan pesaing lain kemudian baru buat keputusan.

Tepuk poket, tanya dompet!

Kredit artikel asal: Irwan/Bai Mekanika.com.my 

Pandu Uji Volvo XC60 T6: SUV Mewah dan Selamat

Volvo XC60 T6.2016.01

Selepas memandu uji Volvo S60 T6 baru-baru ini saya diberi peluang untuk memandu uji XC60 T6, SUV yang banyak menarik perhatian dengan rekabentuk baharu dan segar dari Volvo. Sehingga hari ini, XC60 tetap kelihatan unik dan elegan dengan rekabentuk lembut yang merubah rekabentuk berkotak Volvo. Bukan setakat unik di dalam barisan produk Volvo malah di antara pesaing lain. Bandingkan model ini dengan BMW X3 atau Audi Q5 dan mungkin anda nampak apa yang saya cuba maksudkan. Walaupun kedua-dua model itu telah menerima produk gantian namun XC60 tetap berbeza dengan gayaan tersendiri.

Luaran

Satu fakta yang menarik apabila XC60 telah berada di pasaran global sejak tahun 2008. Genap 2 tahun lagi model ini akan berusia 10 tahun dan rekabentuknya sehingga kini kekal elegan dan relevan. Di dalam merekabentuk produk, terdapat satu falsafah atau ciri yang dipegang pereka iaitu timeless atau tidak luput masa. Gayaan ini banyak diaplikasikan pada produk keluaran Eropah dan anda boleh lihat perbezaan yang jelas di antara benua tersebut dengan negara Jepun misalnya. Produk keluaran Eropah lebih bersahaja dan adakalanya membosankan berbanding Honda, Nissan, Toyota dan Lexus yang lebih berani, mencabar falsafah dan bersifat revolusi. Aspek ini jelas boleh diperhatikan pada rekaan terkini Lexus dan Toyota yang sudah seperti robot di dalam filem animasi.

Satu lagi contoh tipikal ialah rekaan perabot IKEA, saya tidak mahu mengulangi contoh yang sudah diulang oleh penerbitan lain atau biasa di sebut di dalam artikel Volvo tetapi faktanya begitu. Rekaannya sesuai di dalam pelbagai keadaan sama ada anda suka menggayakan kediaman, pejabat atau premis perniagaan melalui konsep moden, klasik atau tanpa apa falsafah sekali pun. Rekabentuknya sebati di dalam banyak keadaan serta di zaman berbeza yang mendefinisikan rekaan tidak luput masa.

Volvo XC60 T6.2016.06

Jadi, apabila anda mempunyai sebuah kereta yang sudah pun 8 tahun di pasaran dan masih kekal relevan dan anggun boleh dikatakan anda adalah seorang pereka yang hebat. Daripada segi kewangan pula, syarikat dapat menjimatkan banyak wang dari dilaburkan untuk produk baharu setiap kitaran penuh yang biasanya mengambil tempoh 6 atau 5 tahun. Saiz pasaran global Volvo yang kecil pula menjadikannya lebih kreatif untuk bersaing dan ini berjaya dijelmakan pada XC60.

Permukaan badan SUV ini dibentuk lembut dengan garisan karakter pada sisi kenderaan. Paling menyerlah ialah bagaimana tingkap dan garis bahu menuruni secara sopan dari belakang hingga ke pintu depan dengan bergaya. Gabungan lampu dan bonet belakang yang merupakan identiti Volvo pula memprovokasi minda dan menarik perhatian untuk ditenung lama. Kontra dengan bahagian belakang, wajah depan XC60 lebih ringkas dan tidak seagresif pesaing seperti Audi, BMW atau Lexus. Wajah depan XC60 lebih garang jika membawa imej XC90 baharu dengan bukaan gril yang besar dan lampu utama tukul Thor.

Dalaman

Bahagian dalaman XC60 T6 tidak banyak berubah berbanding model sebelum kecuali meter Adaptive Digital Display (ADD) yang mempunyai tiga mode iaitu Eco, Elegance dan Perfomance. Meter ADD ini tidak mempunyai jarum analog seperti kereta kebanyakan dan menggunakan teknologi digital sepenuhnya seperti paparan telefon pintar atau skrin komputer. Papan pemuka XC60 menggunakan konsep minimalis dan ringkas dengan konsol pemuka terapung seperti sebuah tablet. Bahagian belakangnya mempunyai ruang simpanan untuk barangan kecil seperti telefon bimbit atau unit Smart Tag. Sistem multimedia pula canggih dengan skrin 7 inci yang mempunyai fungsi pemain DVD dan MP3. Sistem itu turut dilengkapi fungsi navigasi serta Sensus Connect High Performance audio system dengan 8 pembesar suara yang digabungkan amplifier 4x45W.

Volvo XC60 T6.2016.05

Sistem penyaman udara XC60 T6 bukan setakat mendinginkan udara dalaman sahaja tetapi mempunyai fungsi yang lebih canggih. Sistem itu dilengkapi Electronic Climate Control (ECC), Interior Air Quality System (IAQS) dengan multi active filter and sensor dan Clean Zone Interior Package bagi memastikan udara sihat dan berkualiti untuk pemandu dan penumpang. Bahagian belakang dinyamankan melalui corong pada tiang B dan bukan pada belakang konsol perehat lengan seperti kebanyakan kereta lain.

Kerusi pemandu dan penumpang depan pula boleh dikawal secara elektrik. Kedua-dua kerusi binaan Volvo ini memang terkenal selesa dan menyokong kontur badan. Kerusi belakang pula walaupun dengan jumlah ruang yang agak selesa terasa sedikit kecil berbanding Volvo S60 yang saya pandu uji baru-baru ini. Kerusi belakang sedan itu rasa lebih selesa berbanding SUV ini cuma sebagai bonus pelapik duduk dipasangkan bolster yang boleh diangkat supaya lebih tinggi untuk kegunaan kanak-kanak. Selain daripada itu, kerusi belakang boleh dibaring ke depan melalui pisahan 40/20/40 atau tiga lipatan yang terdiri dari bahagian tengah atau sisi kanan dan kiri.

Suasana interior nampak mewah dan kemas dengan tona warna hitam yang dirias dengan selingan krom pada papan pemuka, stereng dan pelapik pintu. Untuk memudahkan pengisian barang, bonet belakang boleh dibuka dan ditutup melalui kawalan elektrik.

Volvo XC60 T6.2016.04

Sistem Keselamatan

Di antara sebab utama pembelian Volvo ialah bagaimana kenderaannya dikaitkan dengan sistem keselamatan. Ianya adalah mengenai melindungi keselamatan pemandu dan penumpang melalui pelbagai teknologi keselamatan yang terbina di dalam kereta keluaran mereka. Kemewahan Volvo terletak pada spesifikasi keselamatan yang tidak semuanya dilengkapi pada kereta premium lain terutama sekali untuk pasaran tempatan.

XC60 T6 dilengkapi dengan pelbagai akronim keselamatan seperti ABS, EBD, Hydraulic Brake Assist (HBA), Ready Alert Brake (RAB), Fading Brake Support (FBS) dan Roll Stability Assist. Kesemua itu untuk teknologi pemberhentian serta pengendalian dan tidak termasuk pelbagai lagi ciri canggih seperti Adaptive Cruise Control yang berupaya untuk mengikuti kereta depan dan memperlahankan kelajuan secara automatik atau terus menghentikan kenderaan apabila ada pejalan kaki atau penunggang basikal yang melintas secara tiba-tiba melalui teknologi radar. Sebelum itu, kereta akan mengeluarkan bunyi amaran melalui sistem Collision Warning untuk objek mendatang. Sistem amaran turut mengawasi pemandu yang mengantuk atau tersasar dari laluan melalui teknologi Driver Alert Control dan Lane Departure Warning. Berbeza dengan S60 T6, SUV ini tidak dilengkapi teknologi Lane Keeping Aid (LKA) yang akan membetulkan stereng secara automatik mengikut laluan sepatutnya. Secara peribadi, saya rasakan LKA lebih bersesuaian untuk dipasangkan pada XC60 yang sememangnya kereta keluarga berbanding S60 yang lebih menjurus kepada kereta sedan berprestasi.

Volvo XC60 T6.2016.02

Pengalaman Pemanduan dan Nadi Kuasa

Jujurnya saya mempunyai jangkaan tinggi untuk memandu uji XC60 T6 susulan pandu uji S60 T6 dengan prestasi enjin mengagumkan. Sama seperti kereta sedan itu, XC60 dilengkapi nadi kuasa baharu Drive-E dengan transmisi 8 kelajuan automatik. Di atas kertas, SUV ini berkuasa 306hp dengan 400Nm yang dibekalkan oleh dua jantung utama iaitu supercaj dan pengecas turbo pada enjin bersesaran 1969 cc. Angka dan kombinasi itu mengujakan ditambah pula kesemua kuasa disalurkan pada dua roda hadapan sahaja tanpa pacuan pada kesemua roda. Tetapi kuasa sedia ada tidak diserakkan semuanya dan pemanduan terasa sopan dan tidak segah S60 T6. Mungkin saya tersilap jangka sedangkan ini adalah sebuah SUV dan bukan kereta sedan. Saiz yang tinggi dan hanya dua pacuan roda mungkin menghadkan prestasi maksimum SUV ini. Terasa benar kuasa lebih memberat pada roda hadapan dan lebih asyik dan engaging jika keempat-empat roda disalurkan kuasa supaya lebih melekat di atas jalan raya. Dengan angka kuasa yang besar dan hanya pacuan dua roda, tim jurutera menyiapkan XC60 dengan teknologi Dynamic Stability and Traction Control (DSTC) by Torque Vectoring. Angka sebesar itu bukanlah perkara yang boleh dipandang biasa dan melalui teknologi tersebut, XC60 diselia secara elektronik untuk melepasi selekoh tanpa understeer dan kekal pada laluan sepatutnya.

Talaan suspensi XC60 menjalankan tugas yang diberi supaya pemandu dan penumpang selesa dan menyerap hentak dengan baik. Teknologi Adaptive Cruise Control pula merupakan fungsi yang menyenangkan dan apabila sudah terbiasa, pemandu tidak perlu meletakkan kaki pada pedal minyak atau brek semasa memandu dan hanya perlu memahirkan diri menggunakan suis kawalan Cruise Control yang terletak pada jari sebelah kiri stereng. Untuk pemanduan ekonomikal, XC60 ini dilengkapi Eco Mode dan juga Auto Start/Stop yang berupaya menghentikan operasi enjin di dalam keadaan melahu. Sama seperti S60 T6, kamera undur tidak dibekalkan sebagai kelengkapan standard dan sebagai ganti SUV ini dilengkapi Cross Traffic Alert yang mempunyai jangkauan luas untuk mengesan objek sewaktu keluar dari petak parkir.

Volvo XC60 T6.2016.07

Kesimpulan

Setelah 4 hari 3 malam memandu uji XC60 T6 saya berpendapat tim jurutera dan pereka Volvo telah berjaya menyegarkan produk yang sedia bagus ini. Walaupun sudah 8 tahun di pasaran global ianya masih nampak relevan dan kontemporari. Bahagian luaran dan dalaman tidak kalah dengan pesaing lain, penggunaan enjin baharu  membuktikan keupayaan kejuruteraan dalaman Volvo di dalam membangunkan enjin sendiri yang canggih malah ekonomikal apabila saya mencatat purata penggunaan petrol RON 95 sebanyak 11.2l/100 km.

Mengenai harga pula, ada berita menarik apabila Volvo Car Malaysia mengumumkan pengurangan dari RM318,888 kepada RM298,888 untuk model ini manakala S60 T6 yang saya pandu uji sebelumnya turun dari RM288,888 kepada RM266,888. Pengurangan harga sebanyak RM20 ribu itu adalah susulan status EEV yang diperolehi untuk kedua model tersebut.

Perbandingan kedua-dua model di atas sengaja dibuat kerana sedan S60 T6 mempunyai beberapa kelebihan seperti kelengkapan dan pemanduan lebih mengasyikkan pada tanda harga yang lebih rendah. Tetapi jika anda memerlukan sebuah SUV yang semestinya mempunyai kelebihan hakiki seperti jarak kelegaan bumi tinggi, ruang pandang lebih luas dan saiz bonet belakang, Volvo XC60 T6 memberi jawapan yang baik.

Faktor utama jualan SUV ini terletak pada harga kompetitif, rekabentuk dan lebih nilai terutama sekali sistem keselamatan jika dibandingkan dengan pesaing lain. Itulah ciri yang membezakan Volvo di dalam pasaran dan apa yang menjadikan Volvo sebagai sebuah Volvo.

 *Harga yang dinyatakan ialah di atas jalan termasuk CBP tanpa insurans.

Pandu Uji Singkat Proton Persona 2016 – 5 Sebab Kenapa Model Ini Setanding Jenama Import

Proton Persona.2016.08

Apakah yang menjadikan Proton sebagai sebuah kereta Proton? Lazimnya orang akan kata, ini adalah kereta Malaysia dan sejak Proton mula mengeluarkan produk buatan sendiri bermula dengan Waja, Gen.2, Savvy, Neo, Persona, Saga (BLM, FLX), Exora dan Preve ada sahaja yang tidak kena dan menjadi buah mulut pasaran.

Membangunkan kereta dengan hasil tangan sendiri tanpa bantuan asing yang signifikan bukanlah tugas mudah. Analogi ringkas ialah seperti pelajar yang menghadapi peperiksaan tanpa mengetahui topik tertentu yang bakal diuji oleh pensyarah. Jika apa yang diulangkaji itu ditanya di dalam kertas peperiksaan, anda orang yang bertuah dan jika sebaliknya, anda ada waktu 2 jam untuk tidur di atas meja. Begitu juga Proton, berjuang bersendirian dan mengutip ilmu dan pengalaman di lapangan. Mereka belajar, mencari pengalaman sebagai pedoman untuk kesenangan masa depan. Orang kata, bersusah payah dan berdikari di jalanan, learn the hard way.

Setelah 16 tahun menghasilkan kereta sendiri iaitu Proton Waja, tim kejuruteraan dan pereka semakin menemui rentak di dalam menghasilkan kereta yang diperlukan dan dikehendaki pasaran umum. Jurutera dan pereka yang dahulunya muda belia kini menjadi ‘orang lama’ dan di dada mereka penuh dengan ilmu dan pengalaman. Apa yang mereka miliki itu kini digunakan untuk memimpin dan menyelia generasi jurutera dan pereka muda yang mendefinisikan semula apakah yang dimaksudkan sebagai kenderaan Proton.

persona-1

Hasil gabungan senior dan orang muda ini sebenarnya nampak ketara pada Proton Iriz lagi. Kereta bandar itu memeriahkan jalan serata Malaysia dengan rekabentuk classy dan berketerampilan yang setidak-tidaknya menafikan pencemaran visual oleh pengeluar asing yang melambakkan kereta Asean atau kereta kos rendah mereka di rantau ini. Pencarian Proton untuk menghasilkan kereta yang sempurna boleh saya katakan dinoktahkan oleh Proton Persona baharu.

Tajuk artikel ini mungkin nampak klise atau berbau seperti advertorial tetapi sebelum itu, di bawah ini ialah LIMA sebab kenapa saya katakan Proton Persona setanding dengan kereta import.

1. Rekabentuk – Tanpa berselindung, iya, Persona baharu diasaskan dari Iriz. Bahkan saiznya adalah sama cuma Persona lebih panjang dengan bonet belakang. Merekabentuk kereta hatchback kepada sedan bukan tugas yang mudah, tersalah buat maka jadilah sebuah kereta yang canggung. Bab ini, Proton memang mahir, lihat saja bagaimana Gen.2 diolah menjadi Persona atau sedan kepada hatchback seperti Preve menjadi Suprima S. Rekabentuknya tidak pelik malah nampak harmoni. Persona baharu juga begitu, ianya tidak nampak seperti Iriz yang disedankan di mana wajah depan disegarkan dengan gayaan baharu. Paling menarik ialah trend terkini dengan bukaan gril bawah yang besar seperti AUDI dimaniskan dengan lirikan seperti misai pada bawah lampu kabus. Bahagian sisi masih mengekalkan bentuk trapezoid pada pintu dan untuk mengelakkan sisi belakang nampak kosong, ditarik satu garisan badan halus yang berjaya merias badan kereta. Bahagian belakang pula kemas dengan garisan krom melintang pada bonet dengan lampu belakang comel membujur seperti buah Avocado.

Proton Persona.2016.09

2. Sistem keselamatan Kereta Proton dahulu tidak boleh disamakan dengan kereta Proton sekarang. Imej kereta tin Milo langsung tidak boleh dipakai buat masa kini. Tambahan pula piawaian keselamatan tempatan  semakin rigid dengan pengenalan ujian pelanggaran ASEAN NCAP. Kereta Proton kini lebih selamat malah ciri-ciri itu sudah mula diterapkan pada Proton Waja, 16 tahun yang lalu. Jika diperhatikan, trend kemalangan ialah sama ada secara berdepan atau terbabas. Menariknya apabila Persona tidak terlalu bergantung kepada sistem bantuan elektronik seperti ESC dan Traction Control untuk mengawal kereta sewaktu kecemasan seperti diselekoh atau pembelokan mengejut. Talaan pengendalian terasa natural seolah-olah sistem bantuan elektronik yang mengambil alih kereta tetapi hakikatnya tidak. Sistem bantuan elektronik atau ESC dan TC hanya mengambil alih di saat genting atau tidak terkawal dan saya pada mulanya tersalah sangka bahawa kereta ini membosankan kerana dikawal oleh sistem elektronik. Selepas berkali-kali mengelilingi litar ujian dan diterangkan oleh jurutera barulah saya sedar bahawa Persona ini begitu stabil dan di dalam kawalan atau in control. Breknya juga bagus, menghentikan kereta di dalam masa yang singkat dan pendek tanpa tersasar atau berdoa di dalam hati bilakah kereta hendak berhenti terutama sekali di dalam situasi brek mengejut. Lebih meyakinkan apabila Persona Premium dilengkapi enam beg udara.

3. Pemanduan dan pengendalian (R&H) – Waja, Gen.2, Persona, Neo dan Savvy mempunyai talaan pengendalian yang boleh dikatakan ‘hardcore’ dan itulah yang mendefinisikan kereta Proton selama ini. Bahagian depan kereta tajam memasuki selekoh mengikut putaran stereng dan arahan pemandu. Bahkan saya juga seronok memandu Iriz tetapi jurutera Proton telah mengelaskan semula model mana yang patut menerima talaan yang lebih tajam dan responsif. Model hatchback seperti Suprima S dan Iriz mempunyai tahap pengendalian yang berbeza dan lebih ‘direct’ manakala model sedan seperti Preve lebih sopan dan tenang. Begitu juga dengan Persona, kereta ini lebih ‘budiman’ sesuai dengan imejnya sebagai sebuah kereta keluarga. Bagaimana Persona bertindak balas sewaktu selekoh boleh dikelaskan sebagai kereta yang berjaya mengharungi tekanan tanpa emosi, kereta ini melakukan tugasnya dengan bersahaja. Namun, diasaskan dari Iriz dengan badan yang tinggi, Persona tidak dapat lari dari terasa terapung-apung sewaktu kelajuan melebihi 100km/j dan sekali lagi tim jurutera melakukan tugas yang berkesan dengan mengurangkan efek itu hasil dari kombinasi talaan suspensi yang mantap menjadikan penumpang kurang ‘gayat’ pada kelajuan 110km/j hingga 120km/j.

persona-4

4. Keselesaan – Laras duduk pemandu adalah penting kerana di situlah kawalan utama kereta. Sama seperti Iriz, memandu Persona tidak memenatkan, kerusinya tegap dan suis kawalan boleh dicapai dengan mudah. Tiang A tidak menghalang visual di mana pemandu boleh membelok dengan jelas. Chasis dan talaan suspensi yang bagus menyerap hentak gegaran atau lubang yang ‘melintas jalan secara tiba-tiba’ dengan baik tanpa menceroboh ruang dalaman kereta. Kerusi belakang pula diolah semula dan lebih lembut menyerap badan penumpang. Saiz dalaman sederhana, tidak luas dan tidak pula sempit yang memadai untuk dinaiki empat orang dewasa. Cuma penumpang belakang dengan saiz yang tinggi mungkin merasakan perehat kepala terlalu pendek untuk mereka.

Tidak ketinggalan ialah perlumbaan saiz bonet belakang yang besar oleh pengeluar kereta. Di dalam perlumbaan bonet siapa yang lebih besar adalah penting memastikan juga penumpang berasa selesa. Jika bonet sahaja besar tetapi keselesaan penumpang dikompromi lebih baik muatkan sahaja penumpang di dalam bonet. Syukurlah Proton tidak kemaruk dengan permainan ini. Saiz bonet Persona ialah 510 liter yang bukan sahaja jauh terperosok ke dalam malah juga luas secara menegak. Untuk ruang yang lebih besar, kerusi belakang boleh dilipat secara 60:40.

Proton Persona.2016.06

5. Pakejing – Tahukah anda apa yang membuatkan produk Honda bagus dan pembeli tidak ralat untuk memilikinya? Ianya adalah pakejing. Honda tidak bagus di dalam semua perkara malah terdapat ciri-ciri model pesaing yang lebih baik namun apa yang menjadikan Honda pilihan utama ialah bagaimana produk Honda dipakejkan. Proton Persona baharu menanda kesemua kotak untuk menjadikannya sebuah kereta yang lengkap dan sempurna. Jika model kereta Proton dahulu terlalu asyik dengan pemanduan dan pengendalian kini ianya tampil memberi definisi apa yang dimaksudkan dengan kereta yang diperlukan dan dikehendaki pengguna umum. Proton Persona baharu mempunyai rekabentuk yang kontemporari, sistem keselamatan moden yang ditala secara harmoni dengan pemanduan dan pengendalian menjadikannya kereta yang  selamat dan selesa untuk pemandu dan penumpang. Persona mewakili definisi baharu pemanduan dan pengendalian Proton yang disebatikan dengan sistem keselamatan moden.

Kesimpulan

Suka juga saya kongsikan kenapa Proton Persona setanding produk import ialah kerana ini kali pertama sejak sekian lama saya berpendapat bahawa produk baharu Proton ini mempunyai segala resepi untuk meneroka dan kembali mewakili negara di pasaran luar. Sebelum ini, mengenali karenah kereta Proton saya agak khuatir produk tersebut hanya akan memberi imej tidak elok jika pemiliknya mempunyai pengalaman negatif. Dengan buku baharu, dipasarkan dengan betul, Persona ini mampu untuk mengisi legasi yang ditinggalkan Saga dan Persona (Wira) di luar negara.

Dengan 5 poin di atas, mungkin ada yang tertanya berapakah harga Proton Persona baharu. Untuk makluman, harga rasmi masih belum didedahkan tambahan pula Proton perlu berhati-hati memandangkan terdapat dua lagi model bakal dilancarkan juga di dalam tahun ini yang menyasarkan kelompok pembeli yang lebih kurang sama iaitu Saga dan MPV kompak Suzuki Ertiga. Harga muktamad bakal diketahui pada 23 Ogos nanti apabila kereta ini dilancarkan dan sebagai indikator, harga Proton Iriz bermula dari RM50 ribu hingga RM60 ribu.

Proton Persona baharu ditawarkan melalui 4 varian iaitu Standard, Executive, Premium dan Premium SE dengan kit badan penuh. Terdapat dua kategori transmisi yang dipasarkan iaitu manual dan CVT yang dipadankan dengan opsyen enjin tunggal dan terkini iaitu 1.6 VVT.

Pandu Uji Volvo S60 T6 Drive E – Mewah, Selamat dan Berprestasi

Volvo S60 T6 GT.2016.07

Jika diperhatikan di dalam segmen mewah, rata-rata pelanggan akan memilih model keluaran BMW, Mercedes, Audi dan MPV popular Toyota Vellfire. Lihat sahaja di dalam garis masa media sosial, kebanyakan individu terkenal memiliki model itu sebagai kenderaan harian. Sekali-sekala akan terlihat Mini Cooper, Range Rover atau VW atau Ferrari atau Lamborghini atau McLaren atau pun yang terkini Mustangs. Model-model yang dinyatakan itu adalah refleksi kepada pencapaian status bisnes atau kareer yang menjadi.

Di sebalik jenama mewah tersebut, ada satu pengeluar yang sudah lama bertapak di dalam negara di mana kilang produksinya di Shah Alam, Selangor yang sudah memulakan operasi sejak tahun 1967 lagi. Tidak lain tidak bukan ialah Volvo yang berasal dari Sweden. Syarikat itu mempunyai sejarah yang panjang, bertukar dari satu pemilik ke satu pemilik namun falsafahnya yang mementingkan keselamatan tetap tidak berubah. Harus tahu, Volvo adalah pereka tali pinggang keledar tiga poin dan ianya tidak memerlukan sebarang royalti dibayar kepada pengeluar itu oleh kerana hasrat syarikat yang ingin menyebar kebaikan teknologi seluas-luasnya.

Tetapi adalah natural untuk anda memenangi sesuatu dan pada masa yang sama terlepas sesuatu. Kenderaan Volvo dimuatkan dengan pelbagai jenis teknologi keselamatan, dari pasif hingga ke aktif sehinggakan saya rasa itu sahaja kerja juruteranya. Walaupun begitu, faedah keselamatan tidak dapat ditonjolkan secara langsung atau kerap melainkan anda terselamat dari kecelakaan jalan raya. Apa yang senang dihargai secara langsung ialah rekabentuk, prestasi, keselesaan dan khidmat lepas jualan. Jadi apabila anda mempunyai sebuah syarikat yang menjual teknologi keselamatan, bagaimana pula anda dapat menyaingi syarikat mewah lain seperti Mercedes, BMW dan Audi?

Volvo S60 T6 GT.2016.10

Di situ terletak kekurangan dan kelebihan Volvo. Apabila banyak sumber dan tenaga dihabiskan untuk teknologi keselamatan, aspek seperti perincian premium, prestasi dan pengendalian secara langsung atau tidak terpaksa dikurangkan untuk memberi laluan kepada fokus syarikat. Melalui pengalaman memandu uji beberapa buah kenderaan Volvo moden, terakui bahawa teknologi menyelamatkan nyawa Volvo menggagumkan tetapi jenama itu belum mampu menyaingi jenama premium Eropah selain daripada sistem keselamatan. Volvo mempunyai idea ke arah itu namun tidak kesampaian dan tidak memadai. Meletakkan dari sudut pandang, BMW adalah sinonim sebagai kenderaan pemanduan dan prestasi, Mercedes dengan imej mewah manakala Audi pula memberi alternatif untuk mereka yang mencari kelainan di antara kedua-dua jenama tadi. Jadi, di manakah posisi Volvo? Model-model baharu sedang dan akan memberi jawapan kepada persoalan ini.

Tranformasi Volvo boleh dikatakan jelas di bawah penguasaan Ford, dengan falsafah rekabentuk yang kontemporari serta nadi kuasa moden selain mengekalkan identiti keselamatan Volvo. Di situ, sudah jelas ke mana arah tuju Volvo namun menggunakan nadi kuasa yang dibekalkan Ford tidak memadai. Ianya terasa seperti sebuah Ford yang lebih mahal dan dinamik pemanduan pula jauh ketinggalan berbanding BMW. Fasa itu masih belum memadai untuk menyaingi jenama premium lain. Volvo bertukar tangan lagi, kali ini dari Ford kepada syarikat China iaitu Geely pada tahun 2010. Transformasi Volvo tetap diteruskan dengan falsafah rekabentuk Design Around You yang diterjemahkan pada model baharu V40. Di bawah pemilikan baharu, Volvo nampak bebas untuk menentukan nadi kuasa dan hasilnya ialah teknologi Drive-E yang dibangunkan sendiri.

Volvo S60 T6 GT.2016.08

Di pasaran tempatan, Volvo Car Malaysia (VCM) telah memperkenalkan teknologi canggih Drive-E pada model terkini XC60, XC90, V40 dan S60 T6 – model yang saya diberi peluang untuk dipandu uji baru-baru ini. Sebelum mengambil kereta itu, saya tidak pasti apa yang hendak dijangka memandangkan saya pernah memandu uji S60 T5 dan V60 T4 sebelum ini. Jika diimbas, dua perkara yang saya kagumi ialah sistem keselamatan, kuasa dan ketangkasan transmisi PowerShift. Cuma apa yang buat saya teruja kali ini ialah nadi kuasa Drive-E menggunakan dua teknologi iaitu gabungan supercaj dan pengecas turbo selain transmisi 8 kelajuan.

Rekabentuk Luaran

Mengambil kereta di parkir VCM adalah momen pertama saya dengan S60 facelift baharu. Bahagian depan kereta menerima lampu utama, bonet dan bampar baharu. Ianya nampak lebih atletik ibarat muscle car yang digabungkan dengan selera ringkas Sweden. Menambah lagi keterampilan S60 T6 ialah roda aluminium 18 inci Ixion dan peresap belakang R-Design. Spoiler bonet belakang yang ringkas pula menambah keanggunan kereta. Di dalam lautan Mercedes, BMW dan Audi, penampilan sedan dari Sweden ini adalah suatu yang menyegarkan dan membuktikan Malaysia tidak kekurangan jenama mewah yang tidak tipikal. Warna Ember Black yang digunakan pada model pandu uji menyerlahkan S60 sebagai objek yang jelas dan sesuatu.

Rekabentuk Dalaman

Interior S60 T6 segar dengan warna hitam yang mendominasinya. Mengikut pemerhatian peribadi, warna Beige lebih sesuai pada Mercedes dengan perincian yang tersendiri manakala hitam yang digunakan pada S60 T6 ini lebih harmoni pada imej dan prestasi yang ingin ditampilkan Volvo. Suasana dalaman S60 T6 baharu terasa segar dan setahap lebih berbanding model sebelum ini. Ianya kemas dan ringkas dan canggih melalui meter digital sepenuhnya (Adaptive Digital Display) dengan tiga mod iaitu Performance, Eco dan Elegance. Informasi untuk kegunaan pemandu tidak terhad pada paparan meter malah lebih banyak fungsi talaan dan bacaan pada meter digital di papan pemuka. Di situ anda boleh menetapkan pelbagai fungsi tetapan kenderaan seperti sistem keselamatan, Drive-E, multimedia, navigasi sehinggalah mod stereng. Kerusi pemandu dan penumpang depan adalah tipikal Volvo, menyokong badan pada poin yang penting dan standard untuk kereta di dalam segmen ini ialah sistem larasan elektrik. Seperkara mengenai jenama dari Eropah ialah mereka mempunyai definisi keselesaan tersendiri terutama sekali untuk kerusi penumpang belakang. Berbeza dengan kerusi dari pengeluar Asia yang empuk dan menenggelamkan badan, kerusi belakang kereta Eropah lebih keras tetapi tidak pada Volvo ini kerana ianya seimbang di antara dua ciri-ciri tersebut. Ianya tidak terlalu keras seperti kerusi kayu yang dibalut kulit atau terlalu lembut seperti sofa, tahap keselesaannya boleh diterima terutama sekali untuk merentas negeri-negeri bagi urusan kerja atau peribadi.

Volvo S60 T6 GT.2016.17

Teknologi Drive-E

Dengan larasan kerusi yang tegap serta menyokong badan dan suasana interior yang mewah, saya tidak sabar untuk meneroka model ini lebih jauh. Enjin Drive-E bersesaran 2.0 liter ini sedikit bising jika berada di luar kenderaan. Tetapi itu bukanlah masalah utama kerana di dalam bonet yang berbonjol itu ialah enjin berkuasa 306hp dengan 400 Nm tork. Gabungan supercaj dengan pengecas turbo pada enjin ini bermakna kuasa supercaj digunakan pada kelajuan rendah untuk menggerakkan kereta tanpa lag atau kurang bermaya di dalam trafik henti dan jalan seterusnya pengecas turbo ditugaskan semasa kereta hendak bergerak laju di dalam membekalkan kuasa tanpa gangguan dan kekal bertenaga. Pengalaman memandu di lebuh raya mengiyakan konsep itu dan ternyata kuasa pada model baharu ini adalah segar dan sesuatu yang lain berbanding model S60 sebelum. Pengalamannya tidak sama seperti Volvo yang dipandu uji sebelum ini.

Dinamik Pemanduan

Apabila pedal minyak ditekan kuat, kereta meluncur laju dengan pergerakan meter yang pantas melebihi 100km/j. Ianya adalah sesuatu pengalaman baharu dan lebih menarik, dinamik pemanduan berbeza dari Volvo yang biasa saya pandu. Teorinya adalah ringkas, jika anda mempunyai sebuah enjin yang berkuasa, bagaimana anda harus mengendalikannya. Oleh itu, jurutera Volvo telah berjaya menemui titik sasaran, di dalam peningkatan pecutan, S60 T6 kemas pada laluannya dan memandangkan stereng EPAS (Electrical Power Assist Steering) mempunyai tiga mod kuasa iaitu Low, Medium dan High, seleksi paling berat iaitu High lebih sesuai semasa pemanduan agresif supaya stereng tetap pada laluan dan tidak beroleng ke kiri dan kanan. Sistem pengendalian juga diperbaharui, bahagian depan bertindak balas selari dengan pusingan stereng pemandu dan bukan malu-malu seperti sebelum ini. Bahagian belakang walau bagaimanapun terasa membuai pada kelajuan tinggi di mana faktor tersebut mungkin dipengaruhi talaan kereta yang condong kepada keselesaan dengan set suspensi yang mampu menyerap hentakan, gegaran serta lambungan secara kemas. Baru terasa seperti sebuah Volvo yang ditala untuk negara Asia dan bukan sahaja negara dengan permukaan jalan elok seperti sesetengah negara Eropah.

Volvo S60 T6 GT.2016.15

Sistem Bantuan Elektronik

Sistem bantuan elektronik banyak memberi kelebihan kepada kereta ini. Di dalam membuat keputusan membeli kereta mewah, seseorang harus bertanya selain dari jenama dan prestij apakah ada kelebihan lain yang dimiliki? Kadang-kala, sesebuah model itu mewah pada nama sahaja dengan kelengkapan lebih kurang sama dengan jenama kebanyakan. Volvo memberi definisi tersendiri apabila anda mencari jawapan kepada persoalan ini. Teknologi canggih yang terbina di dalam S60 T6 memberi justifikasi kenapa ianya sebuah kereta premium dan bagaimana Volvo memberi nilai terhadap harga yang dibayar pembeli.

Di antara kelengkapan bantuan pemanduan S60 T6 ialah Lane Keeping Aid (LKA) yang akan memusingkan stereng mengikut laluan yang perlu diikuti secara automatik jika pemandu tersasar secara tiba-tiba dan tiada respon dari pemandu. LKA berfungsi pada kelajuan di antara 65km/j sehingga 200km/j. Sistem ini sangat berguna ditetapkan pada pemanduan santai di atas lebuh raya atau trafik yang sibuk. Pemanduan berprestasi kurang sesuai menggunakan tetapan ini memandangkan input automatik dari stereng akan menggangu fokus dan kebebasan putaran stereng secara manual. Adaptive Cruise Control pula adalah seleksi yang saya gemarkan di mana kereta bergerak secara automatik mengikut kelajuan kenderaan hadapan dan tidak memerlukan pemandu untuk menekan brek apabila kenderaan depan diperlahankan atau dihentikan sepenuhnya. Kelajuan S60 T6 akan direset secara automatik mengikut tetapan asal oleh pemandu sebelum kereta hadapan diperlahankan. City Safety pula berfungsi pada kelajuan sehingga 50 km/j dengan kereta akan diperlahankan secara automatik dan dihentikan apabila kenderaan di depan memperlahankan kelajuan atau berhenti sepenuhnya.

Volvo S60 T6 GT.2016.22

S60 T6 tidak didatangkan dengan kamera undur dan pembeli perlu memilih opsyen ini sebagai tambahan, suatu yang agak ralat pada masa kereta kebanyakan pun sudah dilengkapi dengan fungsi tersebut. Walau bagaimanapun, pemandu dibantu oleh Cross Traffic Alert yang berfungsi dengan menggunakan radar pada belakang kereta untuk memberi amaran kepada pemandu jika ada objek sewaktu keluar dari parkir. Berbeza dengan buzzer undur kebanyakan kereta, sistem ini mempunyai jangkauan yang lebih meluas cuma lebih sempurna jika digabungkan dengan kamera undur sebagai aksesori standard. Menyentuh mengenai parkir, Park Assist Pilot akan mengesan ruang sisi kiri atau kanan yang kosong secara automatik dan kemudiannya memarkir kereta tanpa pemandu bersusah payah untuk memulas stereng ke kiri dan kanan. Walaupun membantu, kadang kala sistem ini berjaya mengesan slot kosong dengan kadar yang cepat dengan senyuman puas pada pemandu atau ada masanya agak lambat dan boleh meresahkan pemandu termasuk kereta belakang yang menunggu.

Sistem bantuan pemanduan diperkayakan lagi dengan Road Sign Information iaitu paparan papan tanda jalan raya yang disiar semula pada instrumen meter. Sistem ini boleh digabungkan dengan fungsi Speed Alert yang membolehkan amaran visual dipaparkan pada meter kelajuan jika dipandu melebihi had yang ditetapkan. Teknologi Auto Stop/Start turut dilengkapi pada model ini. Sistem itu berfungsi dengan enjin direhatkan di dalam keadaan melahu dan dihidupkan semula apabila pedal brek dilepaskan. Memandangkan penyaman udara tidak disejukkan semasa sistem itu berjalan, fungi Auto Stop/Start dinyahkan pada cuaca panas. Menjadikan penggunaan bahan api lebih cekap, S60 T6 mempunyai mod pemanduan Eco yang merendahkan prestasi enjin dan juga mematikan penyejuk udara. Volvo turut melengkapi S60 T6 dengan teknologi khusus untuk pemanduan malam iaitu Active High Beam. Volvo prihatin dengan suluhan yang menyilaukan kenderaan mendatang, teknologi itu membantu apabila pemandu tidak perlu bersusah payah menukar kepada mod lampu rendah. Sistem ini berfungsi apabila cahaya dimalapkan secara automatik  apabila berselisih dengan kenderaan melalui bantuan modul projektor yang terletak pada kelongsong lampu. Active Bending Light pula ciri yang menyenangkan di mana lampu utama turut sama ‘membelok’ mengikut darjah pusingan kenderaan. Manakala Cornering Light pula memberi pencahayaan tambahan pada sisi depan kenderaan semasa kelajuan perlahan yang berguna untuk memarkir kereta.

Volvo S60 T6 GT.2016.11

Kesimpulan

Volvo S60 T6 Drive-E tanpa kelengkapan R-Design dijual pada harga RM280,888 (dengan CBP, tanpa insurans). Sepanjang 8 hari bersama kereta ini, fikiran saya ligat berfikir adakah harga tersebut memadai dengan nilai yang diberikan. Saya seronok memandunya malah suka bermain dengan teknologi canggih yang dilengkapi terutama sekali Adaptive Cruise Control. Lane Keeping Aid dan sistem pengesanan mengantuk membantu saya di dalam keadaan lalai manakala bunyi amaran pelanggaran pula memberitahu saya semakin hampir dengan kenderaan depan. Kuasa yang dibekalkan enjin Drive-E pula sedap diteroka dengan purata penggunaan minyak 9.8l/100 km.

Secara perbandingan terus, harga S60 T6 lebih rendah dari BMW 330i M Sport (RM297.8 ribu) dan Mercedes-Benz C 250 AMG Line (RM287,888 ribu) tetapi lebih mahal berbanding BMW 320d M Sport (RM268.8 ribu). Selain daripada jenama terkenal, terdapat aspek lain yang harus dipertimbangkan seperti kelengkapan teknologi terutama sekali sistem keselamatan. Jenama Volvo mungkin tidak selalu melintasi garis masa media sosial atau dimiliki personaliti tetapi jika anda mengkaji dan membuat perbandingan, insya Allah kelebihan S60 T6 akan nampak jelas. Membeli kereta bukan sekadar ikut-ikutan dan itulah rungkaian jawapan kepada kepada persoalan saya tadi.

Rujukan harga: CarBase.my (Julai 2016)

Galeri Volvo S60 T6 Drive-E

This slideshow requires JavaScript.

Pandu Uji Singkat Proton Perdana 2.0 dan 2.4 Di litar Ujian Proton, Shah Alam

Proton Perdana Short Test Drive.2016.03

Proton Perdana 2.0 dan 2.4 baharu sudah pun berjaya dilancarkan. Sebelum dijual secara rasmi, Proton telah menjemput pihak media sebanyak dua kali untuk dipertontonkan. Kali pertama ialah previu bersama mantan Pengerusi Proton Holdings, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan beberapa pengurusan tertinggi syarikat. Sesi previu kedua pula ialah bersama pengurusan baharu di mana pihak media diberi peluang untuk memandu uji model flagship nasional itu. Berikut ialah ulasan mengenai pandu uji singkat di litar ujian Proton di Shah Alam.

Rekabentuk

Proton Perdana baharu menggunakan platform Honda Accord generasi kelapan dan umum diketahui bahawa model itu pada asalnya direka semula eksklusif untuk kegunaan kerajaan. Untuk fasa kedua, Proton dibenarkan mengubah bahagian luar kenderaan dan mengemas kini interior supaya lebih relevan dengan trend semasa.

Untuk model jualan kepada umum, Accord mempunyai lebih kebebasan untuk dijelmakan sebagai sebuah Proton dengan identiti tersendiri. Tambahan pula, perubahan estetik yang signifikan diperlukan memandangkan respon Mitsubishi Lancer yang dijenamakan semula sebagai Proton Inspira agak kurang memberangsangkan jika dihakimi melalui maklum balas warga siber. Dengan Perdana fasa kedua ini, Proton telah mengolah sebanyak mungkin supaya sekali pandang, nampak jelas bahawa kereta yang dibangunkan ini adalah Proton dan bukan sebuah Honda yang ditukar lencana, bampar depan dan belakang sahaja.

Proton Perdana Short Test Drive.2016.01

Perdana baharu berada di dalam segmen D iaitu pasaran yang hampir kepada kategori mewah. Pesaingnya ialah Honda Accord, Toyota Camry, Nissan Teana, Kia Optima K5, Hyundai Sonata, Peugeot 508 dan Ford Mondeo. Berada di dalam segmen itu ‘memaksa’ Proton untuk tampil dengan rekabentuk setara dan boleh dikatakan hasil akhirnya tidak kalah jika diparkir sebelah menyebelah di antara model keluaran jenama global. Walaupun Perdana diasaskan dari Accord generasi kelapan namun perbezaannya nampak ketara.

Bahagian hadapan menggunakan bahasa rekaan semasa Proton yang sopan dan lembut seperti Iriz namun masih mempunyai bayangan harimau seperti Gen.2, Persona dan Satria Neo. Bilah gril ‘Proton Wings’ kini mempunyai dua barisan dan selari dengan lampu utama dan diserlahkan lagi melalui lampu signal LED. Di bahagian bawah pula, garisan horizontal krom menambah efek mewah Perdana dengan jeriji hitam yang nampak garang, mengimbangi imej lembut pada barisan jeriji dan lampu utama. Pada bahagian sisi, imej premium diteruskan melalui penggunaan sirip pada fender.

Bahagian hadapan Perdana digayakan dengan harmoni hingga ke bahagian belakang yang pada asalnya nampak mengembang pada model Accord generasi kelapan. Tiang C dilandaikan ke belakang dan turun ke bonet seolah-olah sebuah Jaguar XJ dan ianya dilakukan dengan kemas sekali. Lampu belakang direka sempurna yang kelihatan seperti evolusi lampu belakang Persona atau Preve manakala palang krom melintang pula menambah lagi efek premium Perdana.

Bampar belakang pula kelihatan janggal, pada previu pertama kit badan dan peresap (diffuser) Perdana diwarnakan dua tona seperti Iriz manakala muncung ekzos berkembar pula berwarna krom, selari dengan trend kereta mewah. Disebabkan beberapa faktor, pengurusan Proton membuat keputusan untuk mewarnakan kesemua kit badan satu tona dengan warna badan seterusnya menampakkan ekstra ruang pada bahagian belakang sisi kereta. Setidak-tidaknya bahagian peresap bampar tersebut boleh diwarnakan hitam manakala kit badan sisi dan lips depan mengikut warna badan kereta. Mujurlah lampu reflektor bampar dihias dengan bingkai krom yang merupakan identiti Perdana V6 sebelum ini.

Proton Perdana Short Test Drive.2016.02

Bahagian interior pula tidak banyak berubah dari Accord kecuali skema warna, sistem multimedia dan navigasi. Model 2.4 menggunakan kerusi balutan kulit sepenuhnya dengan warna beige dan kelabu gelap. Penggunaan tema warna itu menjadikan Perdana tampak mewah sebaris dengan pesaing di dalam segmen D. Model 2.0 pula menggunakan kerusi campuran kulit dan fabrik dengan interior gelap sepenuhnya. Pereka Proton mengimbas kembali identiti Perdana V6 melalui tulisan Perdana pada kerusi pemandu dan penumpang depan, yang merupakan imbauan manis untuk penggemar Perdana V6.

Menggunakan platform Accord menjadikan ruang penumpang belakang begitu lega dan tidak menjadi masalah untuk penumpang menggerakkan kaki beberapa langkah tanpa terhalang dengan kerusi depan. Penumpang belakang turut boleh merasa hembusan angin sejuk melalui corong penyaman udara pada perehat lengan.

Kelengkapan dan Keselamatan

Honda Accord mempunyai 3 varian iaitu model dengan kelengkapan asas 2.0 VTi-L, model pertengahan 2.0 VTi-L dan 2.4 VTi-L. Model VTi-L berkongsi kelengkapan yang sama kecuali sesaran enjin. Strategi tersebut membolehkan lebih akses kepada pengguna dengan bajet tersendiri atau untuk mereka yang merasakan enjin 2.4 terlalu besar untuk kegunaan harian. Proton Perdana dipasarkan melalui dua varian sahaja iaitu 2.0 dan 2.4. Selain dari enjin, kelengkapan kedua-dua model itu tidak banyak berbeza, bergantung kepada apa yang kritikal untuk anda. Berbeza dengan varian 2.0, model tertinggi 2.4 dilengkapi kerusi kulit penuh, lampu LED larasan ketinggian automatik, kit badan penuh, ESC, tuil penganjak gear pada stereng, navigasi GPS, sistem multimedia dengan pemain DVD, subwoofer, kerusi pemandu dan penumpang depan larasan elektrik. Dari segi keselamatan pula, kedua-dua varian dilengkapi empat beg udara dan ABS dengan EBD. Agak ralat apabila ESC tidak dijadikan kelengkapan standard pada varian 2.0

Proton Perdana Interior.2016.08

Pemanduan

Pihak media dimaklumkan bahawa Perdana baharu tidak mempunyai pengubahsuaian mekanikal berbanding kereta yang disumbangkan di mana talaan enjin dan transmisi Accord 2.4 dan 2.0 i-VTEC masih dikekalkan. Malah, sistem suspensi juga tidak disentuh dan sejujurnya saya tidak pasti apa yang hendak dijangkakan kerana ianya masih sebuah Honda dengan karakternya yang tersendiri. Ternyata jangkaan itu silap sebaik sahaja Perdana ini dipandu.

Bahagian kejuruteraan dinamik Proton memang pintar menggunakan ruang dengan kebebasan yang terhad di dalam membangunkan kenderaan. Memandangkan Honda tidak membenarkan pengubahsuaian talaan suspensi dan tayar OEM sudah tidak berada di pasaran, apa yang jurutera Proton lakukan ialah mereka membangunkan sendiri tayar dengan pengeluar OEM Goodyear. Suatu yang bijak di mana penggunaan tayar istimewa EfficientGrip untuk Perdana ini berjaya ‘lari’ dari tipikal kenderaan Honda dengan membawa sedikit DNA sebuah Proton yang berasal dari Shah Alam, Selangor berbanding Accord dari Pegoh, Melaka. Pemanduan terasa lebih jitu dengan serapan permukaan jalan oleh tayar baharu ini. Lain-lain aspek seperti pengendalian, bagaimana kereta ini bertindak balas dan daya brek masih lagi terasa seperti Honda Accord termasuklah karakter enjin. Sama seperti model Accord 2.0, karakter enjin Perdana 2.0 terasa lebih lincah berbanding varian Perdana 2.4 dan jika anda tidak kisahkan kelengkapan, model 2.0 sudah memadai yang pastinya dengan harga lebih rendah.

Kesimpulan

Memandangkan sesi pandu uji ini terhad di dalam litar ujian Proton sebanyak 2 pusingan sahaja untuk setiap varian tidak banyak yang boleh diulas. Namun munasabah untuk dikatakan bahawa model ini ialah sebuah Accord yang berwajahkan Perdana. Kebaikannya ialah anda membeli sebuah model dengan kejuruteraan yang telah terbukti ketahanannya dengan pakejing baharu Proton. Tidak juga salah untuk dikatakan bahawa kereta ini ialah sebuah Honda pada harga sebuah Proton.

Walau bagaimanapun, itu tidak bermakna Proton hanya menumpang tuah Honda, malah pengeluar kereta nasional itu melalui pengetahuan serta pengalaman rekabentuk dan kejuruteraan yang mereka miliki telah digunakan dengan jayanya di dalam membangunkan sebuah kereta luar dengan pengaruh tersendiri. Apa yang anda lihat ialah sebuah rekaan yang kemas, terkini dan elegan dengan sedikit sentuhan DNA pemanduan dan pengendalian Proton.

Kit badan dua tona seperti previu asal bersama media.

Kit badan dua tona seperti previu asal bersama media.

Proton juga tidak diam malah nampak seronok di dalam projek Perdana ini apabila sudah merancang untuk menggunakan enjin dan transmisi sendiri bagi menggantikan nadi kuasa yang dibekalkan Honda sehingga tahun 2017 sahaja. Jurutera Proton juga kelihatan teruja untuk menyuntik lebih banyak DNA Proton supaya Perdana ini dijelmakan sebanyak mungkin sebagai sebuah Proton di mana apabila anda memandu, dapat dirasakan bahawa kereta ini adalah sebuah Proton yang kita kenali dan bukan setakat sebuah kereta asing yang dilekapkan lencana baharu sahaja.

Setakat ini, keperluan untuk menjadikan Perdana sebagai sebuah kereta segmen D yang kompetitif untuk pasaran semasa sudah dipenuhi oleh Proton.

Perdana ditawarkan melalui 6 pilihan warna iaitu Graphite Grey, Sterling Silver, Ruby Red, Cotton White, Midnight Black dan Citrine Gold. Untuk harga pula, Proton Perdana 2.0 dipasarkan pada RM 113,888.00 manakala Perdana 2.4 pada RM138,888.00 (di atas jalan). Berdasarkan perbandingan secara relatif, harga ini adalah yang terendah di dalam segmen D – suatu yang janggal apabila ada yang membandingkan dengan segmen C iaitu kereta bersaiz lebih kecil dengan konsep berbeza.