Pandu Uji Honda Civic 1.5L VTEC Turbo – Kereta keluarga rekabentuk futurustik dan berprestasi!

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo

Honda Civic adalah model yang sangat penting untuk Honda. Ia mula diperkenalkan pada tahun 1972 dalam bentuk badan hatchback dua pintu. Jika ada anugerah model kereta paling ‘berdrama’ sekali dalam dunia, Honda Civic boleh disenarai pendek untuk anugerah tersebut. Civic dipasarkan mengikut apa yang Honda fikir rasa sesuai atau menerajui kehendak peminatnya.

Senang cerita, jika Honda rasa hendak keluarkan model dua pintu, mereka akan keluarkan, jika rasa hendak keluarkan model Type-R mereka akan keluarkan, jika keadaan ekonomi global tidak menentu, Honda akan keluarkan model ekonomikal yang kemudiannya tidak dipersetujui oleh sekumpulan peminat dan pelanggan.

Sekarang ini, drama diteruskan lagi melalui Honda Civic dengan rekabentuk luaran futurustik, laras duduk dan interior ala kereta super dan dibekalkan enjin berkuasa turbo. Berdasarkan garis masa sejak ia mula diperkenalkan berpuluh tahun dulu tidak pasti sama ada jenama Civic masih sesuai untuk kereta penumpang ini.

Paling ironi ialah bagaimana terma Type-R boleh diletakkan selepas perkataan Civic. Ia seolah menjenamakan rumah banglo di kawasan premium tetapi pada harga rumah bajet. Atau kempen basikal laju macam superbike atau skim pelaburan mudah dengan pulangan 1000 kali ganda (dan ramai pula yang percaya).

Tetapi itulah Honda, ia membuktikan apa yang tidak boleh dilakukan, malah berkali-kali selain menjelaskan apakah makna The Power of Dreams. Jadi tidak hairanlah apabila Honda mempunyai pengikutnya tersendiri sejak sekian lama dan sentiasa menantikan apa yang baharu dari syarikat itu.

Klik untuk bacaan seterusnya >>

Pandu Uji Proton Perdana 2.0L – Ringkas itu anggun

Proton Perdana adalah model kemegahan (flagship) Proton. Ia mula diperkenalkan kepada umum pada tahun 1995 di mana model yang berasaskan Mitsubishi Eterna itu bersaing dalam segmen kereta eksekutif seperti Toyota Camry, Nissan Cefiro dan Honda Accord. Pada tahun 1998, model itu diberi rupa, enjin dan karakter pengendalian baharu dengan tambahan nama iaitu Perdana V6.

Sejarah ringkas

Seperti nama baharunya, model itu dikuasakan oleh enjin 2.0L V6 menggantikan enjin 4G63. Perdana V6 tampil dengan perubahan estetik, kadar bunyi, gegaran dan kekasaran (NVH) rendah serta pengendalian lebih jitu hasil input dari subsidiari Proton iaitu Lotus.

Pada waktu itu, Perdana V6 begitu popular dan merupakan pilihan rasmi eksekutif, konglomerat serta refleksi kejayaan ekonomi seseorang.

Perdana terus dijual hingga tahun 2010 dan tempoh selepas itu telah mewujudkan ruang kosong yang besar dalam pasaran kenderaan eksekutif nasional. Dalam tempoh itu beberapa kerajaan negeri dan agensi kerajaan telah beralih kepada pesaing lain dan ia cuba dikendurkan melalui pengenalan Proton Inspira.

Pada masa yang sama, Proton tidak duduk diam dan cahaya semakin terang apabila Proton memeterai perjanjian persefahaman (MoU) dengan Honda Motor Company untuk perkongsian teknologi, pelantar dan fasiliti.

Tidak berapa lama kemudian iaitu pada awal 2013, telah terdedah bahawa Proton akan menggunakan Honda Accord generasi kelapan sebagai gantian Proton Perdana.

Proton Perdana generasi kedua

Pendedahan itu menarik perhatian ramai kerana Honda bukanlah calang-calang pengeluar dan tidak mudah untuk mereka bekerjasama dengan syarikat lain. Mengikut perjanjian dan perancangan terdapat dua fasa di mana yang pertama dengan perubahan estetik ringan dan terhad untuk kegunaan kerajaan sahaja.

Model fasa pertama dilancarkan pada penghujung 2013 dengan anggaran pembekalan sebanyak 3,000 unit sebagai pengangkutan rasmi kerajaan.

Selepas beberapa gambar intipan yang terdedah di alam maya termasuk tampilan khas dalam filem tempatan akhirnya Proton Perdana fasa kedua untuk kegunaan umum dilancarkan secara rasmi pada 14 Jun 2016. Mengejutkan dan mengujakan apabila model itu secara luarannya tampak berbeza sama sekali dengan Honda Accord generasi kelapan yang diasaskan darinya.

Terdapat dua versi Proton Perdana yang dilancarkan iaitu 2.0L yang berharga RM113,888 manakala 2.4L pula berharga RM138,888.00.

Pandu uji

Proton Perdana 2.0L 2017

Baru-baru ini saya telah diberi peluang untuk memandu uji Proton Perdana 2.0L. Sebenarnya ini kali yang kedua selepas pandu uji singkat di litar ujian Proton Shah Alam sebelum majlis pelancaran rasmi. Sesi kali kedua lebih fleksibel dengan jarak yang lebih jauh dan tempoh lebih lama.

Proton Perdana 2.0L ini dipandu sehingga ke Kota Bharu, Kelantan dengan jarak pergi dan pulang melebihi 800km.

Nadi kuasa

Proton Perdana 2.0L dikuasakan oleh enjin SOHC i-VTEC Honda berkuasa 154hp pada 6,300 rpm dengan tujahan 189 Nm pada 4,300 rpm. Transmisi ialah lima kelajuan automatik. Khabarnya enjin yang digunakan ini bakal digantikan dengan milik Proton sendiri pada tahun mendatang memandangkan produksinya hanya setakat tahun 2017 sahaja.

Luaran

Jika diperhatikan di laman web automotif terkenal mahu pun laman sosial, sejumlah komentar tidak bersetuju dengan model perkongsian Proton dengan produk sedia ada pengeluar lain. Perhatikan sahaja kecaman pada Proton Tiara, Juara, Inspira atau Perdana-Accord fasa pertama.

Ironinya, hampir separuh produk Proton berkongsi model dengan pengeluar lain bermula dari era Saga lagi dan terkini Proton Ertiga. Menariknya kecaman itu bersifat selektif yang terhad kepada sesetengah model sahaja dan ia sangat menarik untuk dikaji secara ilmiah.

Memandangkan Perdana adalah model kemegahan Proton maka adalah penting untuk model ini terlepas dari kritikan massa tambahan pula ia bakal digunakan sebagai kenderaan rasmi kerajaan dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Proton Perdana 2.0L 2017

Mengadili dari luar, kemungkinan besar seseorang akan membandingkannya dengan Accord generasi kelapan dan tercari-cari mana bahagian yang sama. Walaupun masih terdapat pengaruh Accord namun tidak boleh dinafikan malah mengujakan apabila kereta ini sebenarnya tampil tersendiri sebagai sebuah Proton Perdana. (Paling jelas bahagian belakang tidak mengembang seperti Accord yang diasaskannya).

Letakkannya sebelah menyebelah dengan pesaing seperti Honda Accord, Toyota Camry, Nissan Teana, Hyundai Sonata atau Kia Optima K5 dan jelas kelihatan gayaan tersendiri Perdana.

Secara peribadi, Perdana tampak kemas seperti lelaki budiman Inggeris. Tidak hairanlah terdapat bayangan Jaguar XJ pada bahagian belakangnya. Menurut Proton, bahagian belakang yang direka semula ini lebih mesra rintangan angin berdasarkan simulasi komputer.

Continue Reading

Pandu uji Proton Ertiga – MPV kompak sepadan harga

Proton Ertiga dilancarkan pada penghujung November 2016 dan merupakan model keempat Proton yang dilancarkan pada tahun yang sama oleh pengeluar automotif nasional itu. Empat model dalam tahun yang sama bukanlah kerja yang mudah dan sebagai sebuah pengeluar kenderaan dengan output pengeluaran kecil mengikut standard global, kejayaan pelancaran keempat-empat model dalam tahun yang sama adalah pencapaian besar dan harus diberi perhatian.

Industri automotif adalah suatu yang kompleks, sesebuah model yang bermula dari kertas kosong biasanya mengambil masa 24 hingga 26 bulan (mungkin lebih) untuk tiba di bilik pameran. Kecuali pengeluar besar seperti Toyota, Honda, VW, GM dan Ford yang mempunyai produk dalam kesemua segmen kenderaan adalah sukar untuk sesebuah pengeluar bersaiz sederhana dan kecil untuk tampil bersaing.

Jadi bagaimana?

Berkongsi pelantar (platform) atau jenamakan semula kenderaan sedia ada. Terlalu mudah sebenarnya untuk mencari contoh pengeluar yang menggunakan kaedah ini dan yang paling menarik perhatian ialah apabila Mercedes-Benz bakal menggunakan Nissan Navara sebagai pikap mereka.

Menyedari keperluan untuk mengisi segmen yang masih belum terisi, Proton tidak duduk diam dan susulan jalinan kerjasama dengan Suzuki pada tahun 2015, kedua-dua syarikat itu telah bersetuju untuk mengeluarkan produk pertama di mana Suzuki memberi izin penjenamaan semula MPV kompak Ertiga.

Tidak perlu melalui proses biasa pembangunan produk dari sifar, keputusan itu adalah yang paling ideal supaya ia segera sampai ke pasaran.

Segmen

Proton Ertiga adalah MPV kompak dengan enam tempat duduk. Ia didatangkan dalam dua varian – Executive dengan transmisi manual dan automatik dan varian tertinggi Executive Plus Automatic. Harga Proton Ertiga bermula dari RM58,800 – RM64,800 di Semenanjung Malaysia.

Ia berada di bawah Proton Exora dan dalam segmen yang sama seperti Nissan Grand Livina, Perodua Alza dan terkini Honda BR-V. Di peringkat Asean, segmen B MPV adalah besar dan tidak hairanlah mengapa pengeluar ternama mempunyai produk untuk merebut saiz pasaran yang tersedia.

Di dalam negara, Perodua Alza mencatat jualan ribuan unit setiap bulan dan Nissan Grand Livina masih lagi dijual sejak mula diperkenalkan pada penghujung tahun 2007. Toyota Avanza pula sudah memasuki status legenda dan mungkin layak digelar Raja MPV Kompak.

Dari Shah Alam ke Pantai Redang, Selangor

Hanya menukar lencana tidak bermakna Proton mengambil jalan mudah kerana Ertiga telah diuji ke hulu dan ke hilir oleh juruteranya bagi memastikan model ini benar-benar sesuai untuk kegunaan tempatan. Ini boleh dikesan melalui pelbagai gambar Ertiga yang diuji bersama model baharu lain di atas jalan raya.

Sesi pandu uji pada awal Januari 2017 bermula dari Pusat Kecemerlangan Servis Proton (CoSE), Shah Alam ke Pantai Redang, Sekinchan, Selangor. Iya, ada Pantai Redang di Selangor dan ini kali pertama saya tahu dan melawatinya.

Jarak perjalanan pergi dan balik dari CoSE ke Pantai Redang ialah hampir 200km termasuk persinggahan di Bukit Malawati.

Laluan yang digunakan adalah campuran di antara lebuh raya, jalan negeri serta jalan kampung bagi menguji kelebihan dan kekurangan produk terbaharu Proton ini.

Continue Reading

Laporan Ringkas Pandu Uji Proton Ertiga ke Sekinchan

pandu-uji-proton-ertiga-2017-01

Pada awal Januari 2017, pihak media telah diberi peluang untuk memandu uji Proton Ertiga dari Pusat Kecemerlangan Servis Proton (CoSE), Shah Alam ke Pantai Redang, Sekinchan, Selangor. Jarak pergi dan pulang dari CoSE ke Pantai Redang ialah hampir 200km termasuk persinggahan di Bukit Malawati.

Laluan yang digunakan adalah campuran di antara lebuh raya, jalan negeri serta jalan kampung bagi menguji kelebihan dan kekurangan produk terbaharu Proton ini. Berikut ialah poin ringkas sesi pandu uji ini.

Pengenalan

Sudah disebar luaskan bahawa Proton Ertiga adalah produk kerjasama di antara Proton dan Suzuki. Lebih jelas apabila kedua-dua model itu turut berkongsi nama iaitu Ertiga. Di Indonesia, Suzuki Ertiga turut disalin semula oleh Mazda dan dikenali sebagai VX-1.

Namun itu tidak bermakna Proton mengambil jalan mudah kerana Ertiga turut diuji ke hulu dan ke hilir oleh juruteranya bagi memastikan model ini benar-benar sesuai untuk jalan raya tempatan.

Jadi, kenapa Proton mengambil keputusan untuk menjual Ertiga? Di antaranya ialah kerana Proton tidak mempunyai wakil di dalam segmen B MPV yang telah lama terisi dengan Perodua Alza, Nissan Grand Livina dan Toyota Avanza.

Perodua Alza misalnya mencatat jualan ribuan unit setiap bulan dan Nissan Grand Livina masih lagi dijual sejak mula diperkenalkan pada penghujung tahun 2007. Toyota Avanza pula sudah memasuki status legenda dan mungkin layak digelar Raja MPV Kompak.

pandu-uji-proton-ertiga-2017-04

Reka bentuk

Suzuki Ertiga menggunakan platform yang sama dengan Suzuki Swift. Iya kedua-dua model itu berkongsi platform atau pelantar dan untuk Ertiga, saiznya diperbesarkan sesuai untuk fungsi MPV kompak. Tiada perubahan reka bentuk di antara Suzuki atau Proton Ertiga kecuali lencana Proton. Bampar belakang Proton menggunakan edisi pra-facelift Suzuki yang mempunyai lampu kabus bagi memenuhi keperluan undang-undang negara.

Interior

Kecuali kereta mewah atau eksekutif, rata-rata kenderaan arus perdana menggunakan tema warna gelap. Walau bagaimanapun Suzuki memilih warna Beige bagi memenuhi dua objektif iaitu untuk nampak luas dan menyambut ceria penumpang. Memandangkan Ertiga pada asalnya dibina untuk pasaran Indonesia dan India maka boleh difahami kenapa opsyennya berbeza dengan selera rakyat tempatan.

Walaupun begitu, Suzuki memberi fokus penuh pada kualiti binaan, dalaman Ertiga tidak terasa murah atau seperti kereta yang dipotong belanjawan. Di dalamnya tersedia material dan reka bentuk papan pemuka yang ‘standard’ dan balutan kerusi yang kemas serta selesa menyokong badan. Kerusi barisan kedua juga sama selesa dan boleh dilaras supaya penumpang barisan ketiga tidak berasa sempit dalam ruang yang terhad.

Nadi kuasa

Apabila Suzuki memperkenalkan model Swift baharu, antara yang menarik perhatian ialah penurunan sesaran enjin dari 1.5L kepada 1.4L. Enjin K14B DOHC VVT yang digunakan pada Swift generasi baharu turut diguna semula pada Ertiga ini. Enjin itu berkuasa 92 ps pada 6,000 rpm dengan tork 130 Nm pada 4,000 rpm yang dipadankan sama ada dengan transmisi manual 5 kelajuan atau automatik 4 kelajuan.

Enjin tersebut juga cekap bahan api dengan bacaan di atas kertas iaitu 5.7L/100km untuk transmisi manual dan 6.0L/100km untuk transmisi automatik. Angka tersebut melayakkan Ertiga menerima pengiktirafan Kenderaan Cekap Tenaga (EEV) oleh kerajaan.

 

pandu-uji-proton-ertiga-2017-03

Pengalaman Pemanduan

Sesi pandu uji kali ini adalah yang paling singkat dianjurkan oleh Proton iaitu lebih kurang 5 jam sahaja. Walaupun tidak lama namun seleksi jalan raya yang pelbagai membolehkan Ertiga diuji dengan poin-poin penting.

Contohnya ialah kuasa yang dibekalkan enjin 1.4L dan transmisi automatik memadai untuk fungsinya sebagai MPV kompak.

Walaupun angka 1.4L itu nampak kecil dan tidak bermaya untuk sebuah MPV kompak namun prestasinya melebihi jangkaan. Ertiga tidak terasa lembab dan malu-malu untuk bergerak malah seperti kereta kebanyakan.

Walaupun sesarannya lebih kecil berbanding Perodua Alza atau Nissan Grand Livina namun kuasanya boleh diharap dan kurang mengecewakan.

Baca ulasan penuh pandu uji Proton Ertiga:

Pandu uji Proton Ertiga – MPV kompak sepadan harga

Enjin terasa senyap dalam pemanduan bersahaja dan agresif apabila pedal minyak ditekan kuat bagi memotong kenderaan.

Dari segi keselesaan pula, jurutera Suzuki benar-benar mencerap jalan raya benua Asia yang mencabar. Dengan tayar yang tebal dan talaan suspensi sedia ada, Ertiga tidak rasa keras tidak tentu hala dan agak berjaya melakukan tugasnya dalam menyerap hentak lopak dan lubang yang secara tiba-tiba ‘melintas jalan’ atau permukaan jalan raya beralun seperti ombak menghempas pantai.

Apabila bergerak laju di atas lebuh raya, Ertiga terasa stabil dengan bunyi angin yang boleh diterima serta bersesuaian dengan kelasnya. Stereng juga semakin memberat dalam kelajuan membelah lebuh raya seterusnya memberi keyakinan kepada pemandu.

Cuma pusingan stereng juga terasa sedikit berat semasa bergerak dari keadaan statik atau bergerak perlahan.

Pemanduan dan pengendalian Ertiga boleh dikatakan memadai asalkan ia tidak dipandu untuk mengejar titik keluar selekoh (Apex) atau pun digunakan untuk perlumbaan ‘time attack’ dan seumpamanya.

Prestasi brek juga boleh diharap untuk memperlahankan atau memberhentikan MPV ini sewaktu kecemasan.

Ertiga sudah cukup sesuai untuk membawa penumpang atau memenuhi gaya hidup pemilik yang aktif.

pandu-uji-proton-ertiga-2017-02

Kesimpulan ringkas

Keputusan Proton untuk mengguna pakai model Suzuki ini boleh dikatakan betul bagi mengisi vakum yang lama tidak terisi.

Segmen ini penting kerana wujudnya permintaan berdasarkan jumlah jualan pesaing lain tambahan pula gaya hidup pengguna sudah berubah. Ada yang mahukan MPV tetapi tidak mahu besar sangat. Ada yang memerlukan sedan tapi ruangnya perlu besar.

Apa pun masih ramai pengguna yang perlukan kereta sebagai alat mobiliti berbanding untuk status atau kehendak. Asalkan menepati keperluan mereka dan tidak memeningkan kepala dari segi bayaran bulanan dan penyelenggaraan itu sudah memadai.

Proton juga tidak perlu pening kepala memikirkan segala rencah dan pelaburan untuk membina produk ini dari kertas kosong. Asalkan produk boleh jual dan ada pihak yang boleh bekerjasama, mengapa tidak?

Laba dari produk ini boleh digunakan untuk survival Proton dan dilaburkan semula bagi menghasilkan model keluaran sendiri yang semakin pantas mengejar standard global.

Inilah dunia perniagaan yang perlu berpijak di bumi nyata.

Baca ulasan penuh pandu uji Proton Ertiga yang telah diterbitkan:

Pandu uji Proton Ertiga – MPV kompak sepadan harga

Pandu Uji Singkat Proton Ertiga

proton-ertiga-2016-04

Seperti yang diketahui, Proton telah menandatangani MoU bersama Suzuki Corporation pada tahun lalu. Untuk mereka yang bertanya kenapa Proton perlu ada banyak rakan kongsi dan hanya rebadging Proton Ertiga? Di antara jawapannya ialah Ertiga lebih ekonomikal jika dijenamakan semula dari pengeluar lain berbanding membangunkan sendiri kelas MPV yang tidak mempunyai jumlah jualan yang besar.

Proton Ertiga adalah MPV 7 tempat duduk bersaiz kompak atau tepatnya dalam segmen B. Ia merupakan “adik” kepada Exora. Walaupun berada dalam segmen berbeza, Proton Ertiga cukup sifat sebagai sebuah MPV permulaan bagi keluarga kecil di Malaysia. Tidak hairanlah, ia salah sebuah MPV yang laris di Indonesia dan India (Maruti Suzuki)

Apabila mengambil model rebadging terdapat beberapa limitasi terhadap pembangunan oleh pengeluar kedua. Dalam kes Ertiga, Proton tidak dibenarkan melakukan sebarang pengubahsuaian mekanikal pada MPV ini.

proton-ertiga-2016-08

Dengan kata mudah, ia adalah model pindahan terus, dari Suzuki, diletakkan kemasan logo Proton dan identiti Proton seperti logo, trim krom pada bampar, stereng dan layar jeriji hadapan. Ia sama seperti yang dilakukan ke atas Mazda VX-1.

Selain daripada itu, semuanya adalah dari Suzuki Ertiga. Berkenaan nama pula, Proton mengekalkan ERTIGA kerana ia nama yang sesuai. Kami juga rasa begitu kerana “ER” adalah sebutan huruf “R” dari Bahasa Indonesia dan TIGA mewakili 3 barisan kerusi jadi, kita ada ROW-THREE atau ER-TIGA. Memang ringkas, padat dan tepat.

IMPRESI PERTAMA

Ini adalah MPV yang disasarkan pada pembeli pertama yang akan beralih dari sedan atau hatchback kepada MPV 7 tempat duduk. Suzuki bukanlah pengeluar yang baru mengeluarkan MPV untuk pasaran Asia. Mereka  pernah bina Suzuki ER-V dan APV.

Ertiga adalah kemuncak Suzuki untuk melawan Avanza yang menguasai pasaran besar di Indonesia. Lalu mereka perlu mencipta yang lebih baik atau sekurang-kurangnya setara.

Suzuki membangunkan Ertiga dari kerangka monocoque, sama seperti Alza, Grand Livina dan BR-V. Untuk  menyerap hentakan, bagi saya ia cukup selesa untuk MPV dalam kelasnya. Ia dipasangkan dengan rim 15 X 5 inci dengan tayar 185/65R15 – tayar profil tinggi yang menjadi fokus untuk keselesaan.

Di litar ujian Proton dengan jarak terhad, kami menguji dengan kapasiti penuh penumpang dan menurut mereka yang duduk di barisan ketiga, ia masih selesa kerana kedudukan bumbungnya yang tinggi dan ruang lega kaki yang memuaskan.

proton-ertiga-2016-05

Pada kelajuan sekitar 140km, Ertiga masih terasa stabil tetapi saya rasa lakan ebih stabil jika jurutera Proton dibenarkan untuk menala sistem suspensi kereta ini. Sekali lagi, ia adalah tentang limitasi. Suzuki sudah tentu punya alasan sendiri (sama seperti Proton-Accord)

Satu lagi kelebihan MPV yang dibangunkan untuk pasaran khusus luar Jepun ialah sistem pendingin hawanya yang efisyen. Ertiga didatangkan dengan aircond kawalan berasingan di belakang yang terletak di lelangit bumbung.

ENJIN – K14B, 1373cc

ERTIGA dikuasakan oleh enjin K14B, 1373cc berkuasa 95ps pada 6000rpm dan tork 130Nm pada 4000rpm. Pendikitnya dikawal elektronik, Drive-By Wire (DBW). Saya akui teknologi atau talaan DBW Suzuki ini lebih responsif berbanding kereta buatan Proton.

K14B merupakan enjin generasi baru Suzuki yang diperbuat daripada aluminium. Kepala silindernya dipasangkan dengan durasi aci-sesondol talaan baru dengan pemasaan injap paling moden (Variable Valve Timing) yang pernah dibuat Suzuki untuk kereta mereka. Gabungan enjin dan VVT ini jugalah yang membolehkannya mencatat penggunaan bahanapi yang efisyen.

proton-ertiga-2016-07

Bagi varian manual, Ertiga didakwa menggunakan 5.7 liter petrol bagi 100 kilometer perjalanan sementara bagi varian automatik 6.0 liter bagi 100km. Catatan ini sekaligus membolehkan Ertiga mencapai status kenderaan cekap tenaga atau EEV.

Terdapat 3 varian yang diperkenalkan oleh Proton bagi model Ertiga

  • Executive VVT 1.4 5MT
  • Executive VVT 1.4 4AT
  • Executive + VVT 1.4 4AT

Spesifikasi

  • Enjin K14B, 1373cc
  • 95ps @ 6000rpm tork 130Nm @ 4000rpm
  • Tangki bahanapi 45 liter
  • 5.7 liter/100km (MT) 6.0 liter/100km (AT)
  • 2 beg udara
  • Blower air cond belakang
  • Rim 15 inci dengan tayar 185/65R15

Ciri tambahan pada varian Executive + VVT 1.4 4AT

  • Stereng dengan suis pelbagai fungsi
  • Tambahan sepasang tweeter
  • Lampu kabus pada bampar depan
  • Poket barang pada kerusi penumpang
  • Pelaras ketinggian kerusi pemandu
  • Door handle (dalam) bersalut krom.

Sesi pandu uji yang kami lalui ini bukanlah simulasi kepada situasi jalanraya sebenar kerana ia adalah pandu uji singkat di lapangan terhad, kawasan trek ujian Proton Shah Alam. Namun sebagai permulaan, ia memberi impresi pertama terhadap apa yang kami lalui dalam sesi tersebut.

Bagi saya semuanya sempurna untuk sasaran pembeli MPV kelas B. Cuma kemasan bahagian fabrik dalaman beige itu yang membuatkan saya sedikit kecewa. Kami difahamkan Proton juga menyedari keperluan warna gelap yang lebih praktikal dan mereka sedang berusaha ke arah itu.

proton-ertiga-2016-03

Adakah Proton Ertiga berbaloi dibeli?

Tunggu. Lihat dan pandu uji sendiri model ini yang akan berada di pusat pameran Proton bermula minggu hadapan tanggal 24 NOV 2016. Ia akan dilancarkan secara rasmi dan harga jualannya juga akan diumumkan pada tarikh tersebut.

Segalanya berkenaan harga. Jika harga jualannya mengena, Proton akan meraih pembeli baru dalam segmen MPV-B ini. Ia sebuah MPV ideal untuk keluarga yang sedang membesar. Ia adalah Suzuki dengan kualiti jenama Jepun yang terbukti. Kalau tidak, takkan lah Mazda ambil model yang sama jadi VX-1. Kan?

Akhirnya Proton dengan tuil signal sebelah kanan!

Kredit: Artikel ini disalin dari mekanika.com.my

Baca ulasan penuh pandu uji Proton Ertiga yang telah diterbitkan:

Pandu uji Proton Ertiga – MPV kompak sepadan harga

Proton Saga 2016 – Pandu Uji Singkat Di litar Ujian Proton 

proton-saga-2016-11

Percaya atau tidak, kerangka C12 Saga yang asal bertahan antara yang paling lama dalam sejarah pengeluaran kereta (selain Beetle dan Mini). Dikeluarkan pertama kali pada tahun 1985 dengan enjin “Orion”, diperbaharui dengan megavalve kemudian Iswara, kemudian LMSS dan LMST pada 2008.

Selama tempoh 23 tahun menggunakan 1 casis, enjin dengan sistem karburetor dan rim kompang, akhirnya Saga diperbaharui sepenuhnya pada 2008 dengan model yang digelar dengan nama BLM.

Ia diposisikan semula menjadi 1 saiz lebih kecil kepada segmen A. Nah, disinilah magik dibuat dalam kejuruteraan automotif moden di mana kereta 90-an segmen C hampir sama dengan dimensi dengan kereta segmen B untuk model hari ini. Hakikat yang sama bagi kebanyakan pembuat yang kini sensitif tentang kos pengeluaran dan meletakkan segmen C masing-masing lebih premium.

proton-saga-2016-01

Bahagian belakang, seperti yang anda dapat lihat dalam beberapa spyshot sebelum ini merupakan pembaharuan yang saya kira agak “berani” bagi Proton yang cuba mengubah Saga dari sebuah Produk kereta keluarga kepada kereta separuh keluarga dan separuh sukan. Ibarat seluar jeans denim biru dengan benang coklat. Zaman dulu, selain Levi’s siapa saja yang berani kontraskan warna begitu?

Selepas diberikan penerangan tentang selok-belok pembangunan dan rekabentuk, kami dipelawa memandu sendiri di dalam trek ujian. Seperti biasa, kereta-kereta Proton adalah pakej tentang ketegaran kerangka, pengendalian dan titik penting bagaimana kereta sekecil ini cukup senang dikendali.

Secara peribadi, saya rasa tak perlu pun ujian sebegini kerana Saga adalah kereta famili, kereta kedua, atau kereta urban yang menjadi asas pengangkutan. Tak perlu diuji sampai tayar menjerit-jerit minta ekor kereta membuang tetapi tidak jadi juga sebab kereta ini kekurangan kuasa.

proton-saga-2016-08

Ya. Walaupun ditala dengan set kepala selinder dan aci sesondol baru berteknologi VVT, rangkaian eksplorasi kebuk 1.3 liter ini sudah sampai ke tahap maksimanya. Sebaik pedal minyak ditekan, kereta termenung sebentar nak panjat RPM, kemudian, kuasa sampai dan kemudian di depan sudah ada selekoh. Trek ini terlalu pendek laluan lurusnya.

Saya juga cadangkan kepada pihak Proton untuk kereta keluarga seperti Saga adalah lebih afdal jika diuji di kawasan trek tengah di mana ada laluan berbonggol, berliku dan kon-kon sempit yang boleh disusun untuk menterjemahkan situasi pada dunia luar. Boleh tahu penumpang boleh tidur atau berjoget lambak bila lalui jalan Bentong-Raub misalnya.

proton-saga-2016-02

Ia mungkin sebuah kereta yang dibeli oleh Gen X atau pembeli sebagai kereta kedua. Tidak seperti prospek Persona yang lebih sensitif, barangkali bakal pembeli Saga mereka tidak sedar pun betapa baiknya pengendalian kereta ini dibina. Selain 3 cagak enjin berbanding 4 sebelum ini, pengendalian diperkemaskan dan bar penstabil pada topang suspensi hadapan datang sebagai peralatan standard.

Rekaan papan pemuka kini lebih segar. Baru lah rasa bentuknya selari berbanding kelonsong bulat sebelum ini yang kelihatan sangat aneh (sekurang-kurangnya itulah yang saya rasa). Tiada elemen fancy, dashboard ini direka terus kepada fungsi.Tahap bunyi NVH telah diperbaiki. Terima kasih pada trio cagak enjin tadi. Tahap aerodinamik dipertingkatkan menerusi beberapa perubahan penting. Saya juga pada awalnya tidak perasan Saga baru ini mempunyai lengkok bumbung yang lebih aerodinamik, didakwa juruteranya antara elemen yang membantu mengurangkan seretan (coefficient drag – CD).

proton-saga-2016-03

Antara fungsi lain yang diadaptasikan pada model ini ialah fungsi boleh lipat pada kerusi belakang. Indikator ECO DRIVE ASSIST pada semua varian dan diiktiraf dengan skor 4 bintang NCAP. Bagi model varian tertinggi, ia dilengkapi dengan bantuan elektronik ESC (Electronic Stability Control). Kapasiti but belakang kini ialah 420 liter.

Terdapat 4 varian 1.3L VVT yang diperkenalkan. Standard manual, Standard CVT, Eksekutif dan Premium. Harga jualannya bermula RM37,000 hingga RM46,000 dan ia sudah boleh mula ditempah pada hari ini. Proton Saga 2016 ini akan dilancarkan secara rasmi pada hari Rabu minggu hadapan (28/09/16).

Kredit artikel: Irwan/Bai Mekanika.com.my

Proton Persona 2016 – Pandu Uji Dari KL ke Kuantan

Proton Persona 2016

Baru-baru ini, pihak media telah dijemput dalam satu sesi pandu uji Proton Persona 2016 yang diaturkan oleh pihak Proton. Laluan yang dipilih ialah dari pusat Kecemerlangan Proton di Shah Alam ke Bandar Kuantan.

Sebelum ini, kami pernah membuat laporan pengalaman pandu uji pertama Proton Persona 2016 di trek ujian Proton di kilang mereka Shah Alam. Sesi kali ini lebih komprehensif kerana ia dibuat dalam persekitaran sebenar.

Saya memilih varian CVT premium 1.6. Untuk rekod, 45 peratus jualan Proton Persona 2016 setakat ini datangnya dari model Premium. Malah sehingga artikel ini ditulis, sebanyak 8,000 unit tempahan telah diterima. Satu kejayaan di luar sasaran asal yang menetapkan hanya 3,000 – 4,000 unit sebulan. Persona ditawarkan dalam 3 varian utama iaitu Standard, Executive, Premium dan 1 varian SE (Premium Bodykit).

Kalau melihat pada susur galur sejarah, kita boleh gariskan produksi Proton dalam fasa yang berbeza.

Fasa 1 adalah sewaktu Proton jalinkan dengan Mitsubishi, Fasa 2 – bermula era baru casis sendiri dari Waja (enjin Mitsubishi 4G18P dan Campro SP4H) kepada Gen2/Neo dan Fasa 3 – Prevé, Suprima S dan Iriz.

Proton Persona 2016

Walaupun sudah lama tidak memandu Proton saya dapat rasakan perubahan yang sangat ketara sebaik sahaja masuk ke dalam kabin kereta ini. Kualiti pemasangan, pemilihan bahan dan fitmen bahagian dalaman nampak jauh lebih baik berbanding Proton zaman lama.

Saya kira Proton sudah mula pelajari kelemahan mereka dan memperbaiki pada setiap barisan produk baru yang dilancarkan. Tiada lagi kesilapan kecil seperti kedudukan suis yang pelik, material permukaan plastik yang nampak murah, sentuhan vinyl dan permukaan fabrik yang tidak kena dengan tema dalaman.

Proton Persona 2016

Walaupun menggunakan platform Iriz, ia bukanlah sekadar pemindahan teknologi. Persona ini telah diberi penambahbaikan dengan set pengendalian yang sangat Proton. Titik tengah sterengnya tetap, selisih putaran stereng kiri dan kanannya rasa cukup “ketat” menghasilkan pemanduan yang yakin untuk menukar arah samada pada kelajuan rendah atau tinggi.

Secara fizikal, Persona 2016 nampak tinggi tetapi pecutan keseluruhannya tidak menggambarkan langsung bahawa ia sebuah kereta “asas”. Ya, ini bukanlah produk premium seperti Prevé, Suprima S atau Perdana namun pengendaliannya cukup baik untuk sebuah sedan dalam kelasnya. Saya kira, susah untuk anda bezakan kualiti pemanduan sebuah Proton dengan mana-mana segmen kereta dalam kelasnya.

Proton Persona 2016

Mungkin saya berlebih-lebih bila bercakap tentang pengendalian, namun realitinya kereta penumpang dalam industri hari ini dibina tidak fokus dan sebetulnya mereka perlu ikut standard sebuah kereta yang sempurna. Ini tidak, nama sahaja jenama terkenal tapi bila selisih dengan van Hiace dalam kelajuan 100kmj pun dah kelam kabut bersilat pegang stereng.

Piawai kualiti pemanduan Persona ini sepadan dengan kuasa enjin yang dihasilkan oleh unit VVT terbaru. Gandingan VVT dengan CVT larasan terkini tidaklah menjadikannya sepantas CFE tetapi cukup untuk membawa Persona seberat 1.2 tan dengan selesa. Bergantung pada cara pemanduan anda, laluan KL-Karak boleh mewakili kebanyakan bentuk permukaan jalan di Malaysia.

Ia ada selekoh panjang, pendek, landai, mendaki, menuruni bukit dan seterusnya masuk ke Lebuhraya Pantai Timur. LPT? Ya, anda perlu ada kereta dengan suspensi sebuah kereta untuk bergerak laju di sini. Kalau pandu kereta sukan, baik lupakan. Dengan permukaan jalan tak rata, bertampal, ia perlukan konsentrasi jika memandu dengan laju tanpa melompat-lompat dan terhuyung hayang.

Proton Persona 2016

Kami singgah di pusat OKU di Felda Jengka 19, Pahang untuk menyerahkan sedikit sumbangan. Salah satu aktiviti kebajikan yang diprogramkan dalam sesi ujipandu kali ini. Di kawasan Felda dan jalan kampung, penumpang sebelah saya boleh tidur dengan selesa. Kereta ini menyerap hentakan, bonggol dan lubang jalan dengan cukup baik.

Dari Jengka ke Kuantan, kami bertukar kepada format pertandingan yang dikenali sebagai “Eco Challenge”, iaitu mencari kereta efisyen dengan catatan penggunaan bahanapi paling jimat. Setelah puas membelasah kelajuan tinggi, selekoh Karak dan laluan jalan kampung kami kini menguji tahap ekonomikal bahanapi.

Proton Persona 2016

Jadi berapa jimatkan penggunaan petrol Persona? Saya bersama Razlan dari Harian Metro menang ujian ini dengan catatan 5.4liter bagi setiap 100km. Purata kelajuan kami ialah 70-80km/j. Pemenang kedua dan ketiga dipisahkan hanya 0.1 liter pada kelajuan yang hampir sama.

Ini boleh diterjemahkan dengan frasa mudah. Pandu konsisten dan cermat, memang menjimatkan. Angka-angka ini biasanya hanya mampu dicatat oleh kereta berenjin hybrid. Sebagai perbandingan, rekod Toyota Prius (oleh pengeluar) ialah 4.5L/100km. Namun dalam dunia pemanduan sebenar menjangkau 5-6L/100km.

Proton Persona 2016

Pemanduan sehari 300km ini mungkin belum boleh diterjemah terus kepada realiti penggunaan seharian. Ya, lah bawa sehari sahaja, bukannya uji pandu jangka panjang. Tapi saya sedar tentang satu perkara bila bercakap dengan jurutera, pasukan pereka dan pengurusan tertinggi Proton.

Mereka mengambil serius setiap input yang kami beri. Dari kedudukan pedal brek dan minyak, perehat tangan, lampu DRL, bunyi tayar, suis roda stereng semuanya akan diperhatikan semula oleh pasukan pembina kereta ini.

Ia mungkin bukan sebuah kereta yang sempurna. Namun Proton telah melakukan sebaik yang mungkin untuk meneruskan legasi mereka membina kereta-kereta selamat yang seronok dipandu. Selesa, lincah, praktikal dan ekonomikal.

Anda tidak akan dapat beli kereta pada harga bermula RM46,000 dengan pakej seperti Persona 2016 ini. Tahun 90-an dulu mungkin ada tapi sekarang, bila faktor bahan api, ruang dan rekabentuk menjadi tunjang utama R&D sesebuah kereta, kereta-kereta penumpang “murah” moden tak lagi banyak yang seronok dipandu. Tidak ada sensasi memandu, sama macam naik LRT, beli tiket, naik, sampai dan turun ke destinasi.

Proton Persona 2016

Jangan percaya apa yang saya kata 100 peratus. Ada banyak faktor yang perlu anda pertimbangkan untuk membuat komitmen pinjaman jangkapanjang membeli sebuah kereta. Pergi ke pusat pameran dan cuba uji pandu Persona 2016 dan bandingkannya dengan pesaing lain kemudian baru buat keputusan.

Tepuk poket, tanya dompet!

Kredit artikel asal: Irwan/Bai Mekanika.com.my 

Pandu Uji Volvo XC60 T6: SUV Mewah dan Selamat

Volvo XC60 T6.2016.01

Selepas memandu uji Volvo S60 T6 baru-baru ini saya diberi peluang untuk memandu uji XC60 T6, SUV yang banyak menarik perhatian dengan rekabentuk baharu dan segar dari Volvo. Sehingga hari ini, XC60 tetap kelihatan unik dan elegan dengan rekabentuk lembut yang merubah rekabentuk berkotak Volvo. Bukan setakat unik di dalam barisan produk Volvo malah di antara pesaing lain. Bandingkan model ini dengan BMW X3 atau Audi Q5 dan mungkin anda nampak apa yang saya cuba maksudkan. Walaupun kedua-dua model itu telah menerima produk gantian namun XC60 tetap berbeza dengan gayaan tersendiri.

Luaran

Satu fakta yang menarik apabila XC60 telah berada di pasaran global sejak tahun 2008. Genap 2 tahun lagi model ini akan berusia 10 tahun dan rekabentuknya sehingga kini kekal elegan dan relevan. Di dalam merekabentuk produk, terdapat satu falsafah atau ciri yang dipegang pereka iaitu timeless atau tidak luput masa. Gayaan ini banyak diaplikasikan pada produk keluaran Eropah dan anda boleh lihat perbezaan yang jelas di antara benua tersebut dengan negara Jepun misalnya. Produk keluaran Eropah lebih bersahaja dan adakalanya membosankan berbanding Honda, Nissan, Toyota dan Lexus yang lebih berani, mencabar falsafah dan bersifat revolusi. Aspek ini jelas boleh diperhatikan pada rekaan terkini Lexus dan Toyota yang sudah seperti robot di dalam filem animasi.

Satu lagi contoh tipikal ialah rekaan perabot IKEA, saya tidak mahu mengulangi contoh yang sudah diulang oleh penerbitan lain atau biasa di sebut di dalam artikel Volvo tetapi faktanya begitu. Rekaannya sesuai di dalam pelbagai keadaan sama ada anda suka menggayakan kediaman, pejabat atau premis perniagaan melalui konsep moden, klasik atau tanpa apa falsafah sekali pun. Rekabentuknya sebati di dalam banyak keadaan serta di zaman berbeza yang mendefinisikan rekaan tidak luput masa.

Volvo XC60 T6.2016.06

Jadi, apabila anda mempunyai sebuah kereta yang sudah pun 8 tahun di pasaran dan masih kekal relevan dan anggun boleh dikatakan anda adalah seorang pereka yang hebat. Daripada segi kewangan pula, syarikat dapat menjimatkan banyak wang dari dilaburkan untuk produk baharu setiap kitaran penuh yang biasanya mengambil tempoh 6 atau 5 tahun. Saiz pasaran global Volvo yang kecil pula menjadikannya lebih kreatif untuk bersaing dan ini berjaya dijelmakan pada XC60.

Permukaan badan SUV ini dibentuk lembut dengan garisan karakter pada sisi kenderaan. Paling menyerlah ialah bagaimana tingkap dan garis bahu menuruni secara sopan dari belakang hingga ke pintu depan dengan bergaya. Gabungan lampu dan bonet belakang yang merupakan identiti Volvo pula memprovokasi minda dan menarik perhatian untuk ditenung lama. Kontra dengan bahagian belakang, wajah depan XC60 lebih ringkas dan tidak seagresif pesaing seperti Audi, BMW atau Lexus. Wajah depan XC60 lebih garang jika membawa imej XC90 baharu dengan bukaan gril yang besar dan lampu utama tukul Thor.

Dalaman

Bahagian dalaman XC60 T6 tidak banyak berubah berbanding model sebelum kecuali meter Adaptive Digital Display (ADD) yang mempunyai tiga mode iaitu Eco, Elegance dan Perfomance. Meter ADD ini tidak mempunyai jarum analog seperti kereta kebanyakan dan menggunakan teknologi digital sepenuhnya seperti paparan telefon pintar atau skrin komputer. Papan pemuka XC60 menggunakan konsep minimalis dan ringkas dengan konsol pemuka terapung seperti sebuah tablet. Bahagian belakangnya mempunyai ruang simpanan untuk barangan kecil seperti telefon bimbit atau unit Smart Tag. Sistem multimedia pula canggih dengan skrin 7 inci yang mempunyai fungsi pemain DVD dan MP3. Sistem itu turut dilengkapi fungsi navigasi serta Sensus Connect High Performance audio system dengan 8 pembesar suara yang digabungkan amplifier 4x45W.

Volvo XC60 T6.2016.05

Sistem penyaman udara XC60 T6 bukan setakat mendinginkan udara dalaman sahaja tetapi mempunyai fungsi yang lebih canggih. Sistem itu dilengkapi Electronic Climate Control (ECC), Interior Air Quality System (IAQS) dengan multi active filter and sensor dan Clean Zone Interior Package bagi memastikan udara sihat dan berkualiti untuk pemandu dan penumpang. Bahagian belakang dinyamankan melalui corong pada tiang B dan bukan pada belakang konsol perehat lengan seperti kebanyakan kereta lain.

Kerusi pemandu dan penumpang depan pula boleh dikawal secara elektrik. Kedua-dua kerusi binaan Volvo ini memang terkenal selesa dan menyokong kontur badan. Kerusi belakang pula walaupun dengan jumlah ruang yang agak selesa terasa sedikit kecil berbanding Volvo S60 yang saya pandu uji baru-baru ini. Kerusi belakang sedan itu rasa lebih selesa berbanding SUV ini cuma sebagai bonus pelapik duduk dipasangkan bolster yang boleh diangkat supaya lebih tinggi untuk kegunaan kanak-kanak. Selain daripada itu, kerusi belakang boleh dibaring ke depan melalui pisahan 40/20/40 atau tiga lipatan yang terdiri dari bahagian tengah atau sisi kanan dan kiri.

Suasana interior nampak mewah dan kemas dengan tona warna hitam yang dirias dengan selingan krom pada papan pemuka, stereng dan pelapik pintu. Untuk memudahkan pengisian barang, bonet belakang boleh dibuka dan ditutup melalui kawalan elektrik.

Volvo XC60 T6.2016.04

Sistem Keselamatan

Di antara sebab utama pembelian Volvo ialah bagaimana kenderaannya dikaitkan dengan sistem keselamatan. Ianya adalah mengenai melindungi keselamatan pemandu dan penumpang melalui pelbagai teknologi keselamatan yang terbina di dalam kereta keluaran mereka. Kemewahan Volvo terletak pada spesifikasi keselamatan yang tidak semuanya dilengkapi pada kereta premium lain terutama sekali untuk pasaran tempatan.

XC60 T6 dilengkapi dengan pelbagai akronim keselamatan seperti ABS, EBD, Hydraulic Brake Assist (HBA), Ready Alert Brake (RAB), Fading Brake Support (FBS) dan Roll Stability Assist. Kesemua itu untuk teknologi pemberhentian serta pengendalian dan tidak termasuk pelbagai lagi ciri canggih seperti Adaptive Cruise Control yang berupaya untuk mengikuti kereta depan dan memperlahankan kelajuan secara automatik atau terus menghentikan kenderaan apabila ada pejalan kaki atau penunggang basikal yang melintas secara tiba-tiba melalui teknologi radar. Sebelum itu, kereta akan mengeluarkan bunyi amaran melalui sistem Collision Warning untuk objek mendatang. Sistem amaran turut mengawasi pemandu yang mengantuk atau tersasar dari laluan melalui teknologi Driver Alert Control dan Lane Departure Warning. Berbeza dengan S60 T6, SUV ini tidak dilengkapi teknologi Lane Keeping Aid (LKA) yang akan membetulkan stereng secara automatik mengikut laluan sepatutnya. Secara peribadi, saya rasakan LKA lebih bersesuaian untuk dipasangkan pada XC60 yang sememangnya kereta keluarga berbanding S60 yang lebih menjurus kepada kereta sedan berprestasi.

Volvo XC60 T6.2016.02

Pengalaman Pemanduan dan Nadi Kuasa

Jujurnya saya mempunyai jangkaan tinggi untuk memandu uji XC60 T6 susulan pandu uji S60 T6 dengan prestasi enjin mengagumkan. Sama seperti kereta sedan itu, XC60 dilengkapi nadi kuasa baharu Drive-E dengan transmisi 8 kelajuan automatik. Di atas kertas, SUV ini berkuasa 306hp dengan 400Nm yang dibekalkan oleh dua jantung utama iaitu supercaj dan pengecas turbo pada enjin bersesaran 1969 cc. Angka dan kombinasi itu mengujakan ditambah pula kesemua kuasa disalurkan pada dua roda hadapan sahaja tanpa pacuan pada kesemua roda. Tetapi kuasa sedia ada tidak diserakkan semuanya dan pemanduan terasa sopan dan tidak segah S60 T6. Mungkin saya tersilap jangka sedangkan ini adalah sebuah SUV dan bukan kereta sedan. Saiz yang tinggi dan hanya dua pacuan roda mungkin menghadkan prestasi maksimum SUV ini. Terasa benar kuasa lebih memberat pada roda hadapan dan lebih asyik dan engaging jika keempat-empat roda disalurkan kuasa supaya lebih melekat di atas jalan raya. Dengan angka kuasa yang besar dan hanya pacuan dua roda, tim jurutera menyiapkan XC60 dengan teknologi Dynamic Stability and Traction Control (DSTC) by Torque Vectoring. Angka sebesar itu bukanlah perkara yang boleh dipandang biasa dan melalui teknologi tersebut, XC60 diselia secara elektronik untuk melepasi selekoh tanpa understeer dan kekal pada laluan sepatutnya.

Talaan suspensi XC60 menjalankan tugas yang diberi supaya pemandu dan penumpang selesa dan menyerap hentak dengan baik. Teknologi Adaptive Cruise Control pula merupakan fungsi yang menyenangkan dan apabila sudah terbiasa, pemandu tidak perlu meletakkan kaki pada pedal minyak atau brek semasa memandu dan hanya perlu memahirkan diri menggunakan suis kawalan Cruise Control yang terletak pada jari sebelah kiri stereng. Untuk pemanduan ekonomikal, XC60 ini dilengkapi Eco Mode dan juga Auto Start/Stop yang berupaya menghentikan operasi enjin di dalam keadaan melahu. Sama seperti S60 T6, kamera undur tidak dibekalkan sebagai kelengkapan standard dan sebagai ganti SUV ini dilengkapi Cross Traffic Alert yang mempunyai jangkauan luas untuk mengesan objek sewaktu keluar dari petak parkir.

Volvo XC60 T6.2016.07

Kesimpulan

Setelah 4 hari 3 malam memandu uji XC60 T6 saya berpendapat tim jurutera dan pereka Volvo telah berjaya menyegarkan produk yang sedia bagus ini. Walaupun sudah 8 tahun di pasaran global ianya masih nampak relevan dan kontemporari. Bahagian luaran dan dalaman tidak kalah dengan pesaing lain, penggunaan enjin baharu  membuktikan keupayaan kejuruteraan dalaman Volvo di dalam membangunkan enjin sendiri yang canggih malah ekonomikal apabila saya mencatat purata penggunaan petrol RON 95 sebanyak 11.2l/100 km.

Mengenai harga pula, ada berita menarik apabila Volvo Car Malaysia mengumumkan pengurangan dari RM318,888 kepada RM298,888 untuk model ini manakala S60 T6 yang saya pandu uji sebelumnya turun dari RM288,888 kepada RM266,888. Pengurangan harga sebanyak RM20 ribu itu adalah susulan status EEV yang diperolehi untuk kedua model tersebut.

Perbandingan kedua-dua model di atas sengaja dibuat kerana sedan S60 T6 mempunyai beberapa kelebihan seperti kelengkapan dan pemanduan lebih mengasyikkan pada tanda harga yang lebih rendah. Tetapi jika anda memerlukan sebuah SUV yang semestinya mempunyai kelebihan hakiki seperti jarak kelegaan bumi tinggi, ruang pandang lebih luas dan saiz bonet belakang, Volvo XC60 T6 memberi jawapan yang baik.

Faktor utama jualan SUV ini terletak pada harga kompetitif, rekabentuk dan lebih nilai terutama sekali sistem keselamatan jika dibandingkan dengan pesaing lain. Itulah ciri yang membezakan Volvo di dalam pasaran dan apa yang menjadikan Volvo sebagai sebuah Volvo.

 *Harga yang dinyatakan ialah di atas jalan termasuk CBP tanpa insurans.