DRB-HICOM dan Zhejiang Geely Tandatangani Perjanjian Jualan Ekuiti Proton Holdings Berhad

KUALA LUMPUR, 23 Jun 2017: DRB-HICOM Berhad hari ini menandatangani Perjanjian Muktamad yang menyaksikan Zhejiang Geely Holding Group (ZGH) dari China memegang 49.9% ekuiti PROTON Holdings Berhad (PROTON).

Pada hari yang sama, DRB-HICOM juga menjual keseluruhan sahamnya dalam Lotus Advance Technology Sdn Bhd kepada ZGH dan Etika Automotive Sdn Bhd. Perjanjian ini termeterai 30 hari selepas kedua-dua pihak menandatangani Perjanjian Dasar di Putrajaya bulan lalu.

Klik untuk bacaan seterusnya >>

Harga minyak Mac 2017 – Petrol kekal, diesel naik 5 sen

Harga minyaRON 95, RON 97 dan diesel

Untuk bulan Mac 2017, harga runcit petrol RON95 dan RON97 masing-masing kekal tidak berubah manakala diesel naik 5 sen. Kenaikan bahan api diesel ini adalah kali yang ketiga berturut-turut selepas Januari dan Februari lalu.

Harga minyak RON95, RON97 dan diesel adalah seperti berikut:

  • RON 95/l: RM2.30 kekal
  • RON 97/l: RM2.60 kekal
  • Diesel/l: RM2.20 (naik dari RM2.15)
  • Diesel Euro 5/l: RM2.30 (naik dari RM2.25)

Harga minyak semasa adalah berdasarkan sistem apungan terurus selepas kerajaan mengumumkan tiada lagi subsidi bahan api.

Harga yang diumumkan tidak semestinya mengambil kira kadar petroleum semasa tetapi juga faktor lain seperti nilai tukaran matawang negara dan harga minyak bulan sebelumnya.

Honda tambah pusat penukaran inflator beg udara Takata – Kini di stesen minyak PETRONAS terpilih

Untuk memudahkan lagi pelanggan yang terlibat dengan penukaran inflator beg udara Takata, Honda Malaysia kini bekerjasama dengan PETRONAS Dagangan Berhad (PDB) di mana beberapa stesen minyak PETRONAS terpilih telah pun memulakan operasi penggantian sejak 9 Februari 2017.

Lokasi stesen minyak PETRONAS tersebut ialah di Ampang, Selangor, Skudai, Johor, Pengkalan Chepa, Kelantan dan Kota Kinabalu, Sabah.

Dengan penambahan itu, Honda Malaysia menjalankan operasi penukaran inflator beg udara Takata di tiga lokasi utama seperti di bawah:

1) Stesen minyak PETRONAS terpilih – dengan temu janji
2) Hab bergerak di pusat membeli-belah – tanpa temu janji
3) Kesemua 84 pusat servis Honda – dengan temu janji

Selain dari lokasi utama di atas, pelanggan juga boleh menggantikan inflator beg udara Takata di karnival Honda Family Road Trip (HFRT) di seluruh negara. Proses penggantian di karnival HFRT dan Hab Bergerak di pusat membeli-belah tidak memerlukan sebarang temu janji.

Untuk makluman, penukaran ini sangat penting memandangkan ia telah pun menyebabkan kehilangan nyawa di Malaysia dan di dunia.

Untuk proses penukaran yang lebih berkesan, Honda Malaysia turut berkerjasama dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bagi menghubungi pemilik kereta Honda yang terlibat.

Setakat 21 Februari 2017, Honda Malaysia mempunyai 100% stok inflator beg udara bahagian pemandu yang diperlukan dan sehingga kini telah berjaya menukar 75% model yang terjejas.

Stok inflator beg udara sebelah penumpang pula telah mencapai tahap 75% dan Honda Malaysia komited untuk proses penggantian ini termasuk penambahan stok yang diperlukan.

Untuk maklumat lanjut, pelanggan boleh melayari laman web www.honda.com.my atau www.productrecall.honda.com.my atau membuat panggilan ke talian bebas tol Honda di 1-800-88-2020.

Berikut ialah butiran lanjut mengenai lokasi penukaran inflator beg udara Takata.

  1. Stesen minyak Petronas (klik pada imej)
    Inflator beg udara Takata
  2. Hab bergerak di pusat membeli belah (klik pada imej)

Inflator Beg Udara Takata

Muat turun fail pdf:

Honda Malaysia Mall Hubs and Petronas Location and Operating Hours

Isu inflator beg udara: Honda Malaysia panggil semula lebih 24 ribu kenderaan untuk gantian sebelah penumpang

Honda Malaysia mengumumkan panggilan semula 24,962 unit model kenderaan tahun 2012 untuk penggantian beg udara Takata bahagian penumpang sisi (sebelah pemandu). Model yang terlibat dalam panggilan semula ini ialah Accord, Jazz, Jazz Hybrid, City, Freed dan Insight yang kesemuanya model tahun 2012.

Honda Malaysia mengumumkan panggilan semula 24,962 unit model kenderaan tahun 2012 untuk penggantian beg udara Takata bahagian penumpang sisi (sebelah pemandu). Model yang terlibat dalam panggilan semula ini ialah Accord, Jazz, Jazz Hybrid, City, Freed dan Insight yang kesemuanya model tahun 2012.

Setakat ini tiada kecederaan atau kehilangan nyawa yang berlaku akibat kegagalan beg udara Takata bahagian penumpang sisi yang dilaporkan berlaku di Malaysia.

Berikut ialah butiran panggilan model terlibat.

Honda Malaysia mengumumkan panggilan semula 24,962 unit model kenderaan tahun 2012 untuk penggantian beg udara Takata bahagian penumpang sisi (sebelah pemandu). Model yang terlibat dalam panggilan semula ini ialah Accord, Jazz, Jazz Hybrid, City, Freed dan Insight yang kesemuanya model tahun 2012.

Honda Malaysia akan turut memaklumkan kepada kesemua pelanggan terjejas melalui surat yang mengandungi butiran lanjut panggilan semula. Pelanggan yang menerima surat digalakkan untuk menghantar kenderaan mereka ke pusat servis bertauliah Honda untuk pemeriksaan dan penggantian.

Honda Malaysia juga memaklumkan kesemua pusat servis bertauliah mempunyai stok baharu bagi memenuhi keperluan pelanggan yang terjejas. Pengeluar itu pada masa yang sama akan terus menggesa Takata agar mempercepatkan pembekalan alat ganti yang diperlukan.

Honda Malaysia mengumumkan panggilan semula 24,962 unit model kenderaan tahun 2012 untuk penggantian beg udara Takata bahagian penumpang sisi (sebelah pemandu). Model yang terlibat dalam panggilan semula ini ialah Accord, Jazz, Jazz Hybrid, City, Freed dan Insight yang kesemuanya model tahun 2012.

Kerja penggantian akan dibuat sebaik sahaja peralatan telah tersedia dan segala kos alat ganti dan buruh akan ditanggung oleh Honda Malaysia. Sementara itu, pemilik kenderaan boleh memeriksa status panggilan kenderaan mereka melalui laman web www.honda.com.my atau www.productrecall.honda.com.my atau membuat panggilan telefon ke talian bebas tol Honda iaitu 1-800-88-2020.

15 Perodua Myvi Percuma Tular di FB? Ini Kenyataan Rasmi Perodua

Perodua Fake FB Profile

Telah menular di laman Facebook apabila satu akaun yang menggunakan nama Perodua Malaysia Company menjalankan kempen Hadiah 15 Perodua Myvi Baharu. Seperti kempen seumpamanya yang pernah hits, pengguna hanya perlu LIKE dan SHARE status untuk memenangi secara percuma Perodua Myvi yang ditawarkan.

Capaian kempen tersebut yang bermula sejak 22 jam sebelum artikel ini ditulis telah berjaya meraih 155 perkongsian. Difahamkan bahawa status asal sudah pun dipadam oleh pemilik akaun tersebut.

Kepada yang telah mencuba untuk memenangi Perodua Myvi tersebut, ini jawapan rasmi dari Perodua.

Kami tidak mempunyai sebarang kaitan dengan akaun Perodua Malaysia Company.

Walaupun status tersebut telah dipadam, kami ingin menasihati orang ramai supaya merujuk kepada saluran rasmi Perodua untuk sebarang promosi dan kempen semasa.

Buat masa sekarang, Perodua hanya mempunyai satu kempen yang sedang berlangsung iaitu Golden Prosperity Deals dengan penjimatan sehingga RM 3,888 untuk model terpilih.

Masih lagi mengenai program pemasaran, Perodua ingin mempelawa orang ramai untuk mengunjungi MYPerodua Nation – karnival terbesar yang pernah dianjurkan di Aeon Mall Shah Alam dari 20 hingga 22 Januari 2017. Khabarnya ada kejutan istimewa yang kini juga sedang menular di media sosial.

BACA: Karnival Terbesar Perodua – MYPerodua Nation Bakal Dianjurkan Di Aeon Mall, Shah Alam

Honda Malaysia Lanjutkan Tempoh Untuk Gantian Inflator Beg Udara Takata

beg-udara-honda

Honda Malaysia baru-baru ini mengumumkan penamatan operasi di 3 Hab Servis Sentral untuk penggantian inflator beg udara depan buatan Takata. Walau bagaimanapun Honda akan membuka beberapa pusat operasi bagi tujuan tersebut.

Berikut ialah tindakan susulan Honda bagi program penggantian beg udara depan Takata.

1. Penutupan Hab Servis Sentral Honda

Operasi di 3 pusat utama iaitu Utara, Tengah dan Selatan beroperasi sehingga 31 Disember 2016 sahaja. Pelanggan perlu ke pengedar Honda yang sah untuk penggantian inflator beg udara.

2. Pengenalan Karavan Bergerak

Honda Malaysia akan memperkenalkan karavan bergerak untuk memudahkan pelanggan terjejas menggantikan inflator beg udara Takata. Karavan bergerak ini akan menjelajah ke seluruh negara di mana pelanggan boleh terus menggantikan dengan segera.

Khidmat ini akan beroperasi selama 7 hari seminggu.

3. Lanjutan Hab Bergerak di Pusat Membeli Belah dan Tim Mobil

Pusat penggantian di Pusat Membeli Belah sedia ada akan ditambah kepada tiga lokasi baharu setiap minggu untuk wilayah Tengah, Johor Bahru, Kedah dan Pulau Pinang sehingga Mac 2017. Maklumat lokasi akan dipaparkan di laman web www.honda.com.my atau www.productrecall.honda.com.my.

Honda Malaysia terus proaktif apabila tim mobil akan melawat sendiri ke premis jualan kenderaan terpakai dan syarikat korporat untuk terus menggantikan inflator beg udara Takata yang terjejas. Khidmat ini hanya ditawarkan di wilayah Tengah.

4. Kesinambungan Lawatan Staf Pusat Servis Honda Dari Rumah ke Rumah

84 staf pusat servis Honda di seluruh negara akan terus melakukan lawatan dari rumah ke rumah pelanggan untuk tugas ini sehingga Mac 2017. Khidmat ini adalah untuk meningkatkan kesedaran kritikalnya isu inflator beg udara hadapan Takata dan mempercepatkan proses penukaran yang tidak memerlukan sebarang bayaran oleh pelanggan terjejas.

Penukaran inflator beg udara Takata ini sangat penting dan telah pun meragut nyawa. Pengeluar utama kenderaan dunia turut terjejas dan isu ini telah pun menjadi hangat di peringkat global. Setakat 28 Disember 2016 Honda Malaysia telah berjaya menyiapkan 71% kenderaan yang terjejas dengan 100% stok tersedia.

Untuk proses yang lebih berkesan, Honda Malaysia turut berkerjasama dengan Jabatan Pengangkutan Jalan bagi mengesan pemilik terkini kenderaan Honda yang terjejas.

Pelanggan terlibat hanya perlu membuat temu janji di mana-mana pusat servis Honda bertauliah manakala untuk Hab Mobil atau program Honda Family Trip pula pelanggan boleh menukar inflator beg udara hadapan tersebut secara terus.

Untuk maklumat lanjut, pelanggan boleh menghubungi talian bebas tol Honda di 1-800-88-2020 atau melayari
www.honda.com.my or www.productrecall.honda.com.my.

Honda Malaysia Akan Ke Rumah Pelanggan Bagi Menggantikan Beg Udara

beg-udara-honda

Susulan kes inflator beg udara yang telah menjadi isu bukan sahaja di Malaysia tetapi seluruh dunia, Honda Malaysia Sdn. Bhd. (HMSB) sekali lagi bertindak proaktif apabila menawarkan khidmat penggantian inflator beg udara (pemandu dan penumpang sisi) Takata dari rumah ke rumah bermula sekarang hingga 31 Disember 2016. Khidmat ini adalah pertambahan dari poin penukaran sedia ada seperti Pusat Servis, Hab Penukaran Setempat dan Tapak Acara Honda.

Isu ini adalah sangat penting di mana pemilik wajib menukarnya bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini yang telah pun meragut beberapa nyawa. Inflator beg udara yang standard pada kenderaan Honda (dan juga beberapa pengeluar lain) yang dibekalkan Takata itu bermungkinan akan meledak dengan tekanan berlebihan seterusnya mengakibatkan kecederaan atau kehilangan nyawa.

Untuk mengelakkan sebarang kekeliruan atau penipuan, staf dari pusat servis Honda akan menggunakan pakaian rasmi seperti gambar di bawah.

honda-airbag

Petugas khas ini jika perlu akan membuat penukaran di kediaman pemilik jika mereka benar-benar tidak mempunyai kesempatan untuk ke pusat servis atau hab penukaran.

Pada masa yang sama juga Honda menggesa pelanggan yang terjejas untuk ke pusat servis atau hab berhampiran bagi membuat penukaran secara percuma ini. Untuk memeriksa sama ada kenderaan Honda sama ada terlibat atau tidak, pelanggan boleh membuat panggilan ke talian percuma iaitu 1-800-88-2020 atau melayari laman web www.honda.com.my atau www.productrecall.honda.com.my

Setakat 8 Disember 2016, Honda Malaysia telah membuat 68% penggantian terhadap kereta pelanggan yang terjejas.

Pusat servis dan hab penukaran beg udara yang terlibat adalah seperti berikut (klik pada imej untuk besarkan):

Tiada Asas Mengenai Isu Stereng Perodua Axia Terkunci – Perodua

Perodua Axia GearUp 2015.06

Perodua Sales Sdn Bhd memandang serius mengenai dakwaan terdapat stereng terkunci pada Perodua Axia yang terpapar di halaman sosial media baru-baru ini. Perodua ingin memaklumkan kepada semua pelanggan bahawa dakwaan tersebut adalah tidak berasas sama sekali dan bersama beberapa agensi berkaitan telah membuat siasatan menyeluruh ke atas dakwaan tersebut.

Perodua kesal dengan tindakan individu-individu yang tidak bertanggungjawab menyebarkan dakwaan palsu ini yang mana telah menjejaskan jenama Perodua dan sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa untuk mencari mereka yang terlibat.

Perodua juga mempertimbangkan untuk mengambil tindakan yang bersesuaian atas pihak yang bertanggunjawab.

Perodua Axia Advance 2014.16

Perodua memberi jaminan kepada pelanggan bahawa semua kenderaan yang dijual telah melalui prosedur keselamatan yang ketat yang telah ditetapkan oleh Bahagian Kawalan Kualiti kami termasuk agensi berkaitan seperti SIRIM dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Perodua sentiasa memastikan ciri- ciri kualiti dan keselamatan diterapkan di setiap produk dan perkhidmatan. Nilai-nilai ini menjadi prinsip asas Perodua dalam memberikan yang terbaik demi kesejahteraan pelanggan dan juga kakitangan.

Perodua sentiasa mengalu-alukan maklum balas daripada pelanggan dan mempunyai pasukan khas untuk menyelesaikan apa-apa isu berkaitan produk mahupun perkhidmatan, jika ada.