Pandu Uji Singkat Proton Ertiga

proton-ertiga-2016-04

Seperti yang diketahui, Proton telah menandatangani MoU bersama Suzuki Corporation pada tahun lalu. Untuk mereka yang bertanya kenapa Proton perlu ada banyak rakan kongsi dan hanya rebadging Proton Ertiga? Di antara jawapannya ialah Ertiga lebih ekonomikal jika dijenamakan semula dari pengeluar lain berbanding membangunkan sendiri kelas MPV yang tidak mempunyai jumlah jualan yang besar.

Proton Ertiga adalah MPV 7 tempat duduk bersaiz kompak atau tepatnya dalam segmen B. Ia merupakan “adik” kepada Exora. Walaupun berada dalam segmen berbeza, Proton Ertiga cukup sifat sebagai sebuah MPV permulaan bagi keluarga kecil di Malaysia. Tidak hairanlah, ia salah sebuah MPV yang laris di Indonesia dan India (Maruti Suzuki)

Apabila mengambil model rebadging terdapat beberapa limitasi terhadap pembangunan oleh pengeluar kedua. Dalam kes Ertiga, Proton tidak dibenarkan melakukan sebarang pengubahsuaian mekanikal pada MPV ini.

proton-ertiga-2016-08

Dengan kata mudah, ia adalah model pindahan terus, dari Suzuki, diletakkan kemasan logo Proton dan identiti Proton seperti logo, trim krom pada bampar, stereng dan layar jeriji hadapan. Ia sama seperti yang dilakukan ke atas Mazda VX-1.

Selain daripada itu, semuanya adalah dari Suzuki Ertiga. Berkenaan nama pula, Proton mengekalkan ERTIGA kerana ia nama yang sesuai. Kami juga rasa begitu kerana “ER” adalah sebutan huruf “R” dari Bahasa Indonesia dan TIGA mewakili 3 barisan kerusi jadi, kita ada ROW-THREE atau ER-TIGA. Memang ringkas, padat dan tepat.

IMPRESI PERTAMA

Ini adalah MPV yang disasarkan pada pembeli pertama yang akan beralih dari sedan atau hatchback kepada MPV 7 tempat duduk. Suzuki bukanlah pengeluar yang baru mengeluarkan MPV untuk pasaran Asia. Mereka  pernah bina Suzuki ER-V dan APV.

Ertiga adalah kemuncak Suzuki untuk melawan Avanza yang menguasai pasaran besar di Indonesia. Lalu mereka perlu mencipta yang lebih baik atau sekurang-kurangnya setara.

Suzuki membangunkan Ertiga dari kerangka monocoque, sama seperti Alza, Grand Livina dan BR-V. Untuk  menyerap hentakan, bagi saya ia cukup selesa untuk MPV dalam kelasnya. Ia dipasangkan dengan rim 15 X 5 inci dengan tayar 185/65R15 – tayar profil tinggi yang menjadi fokus untuk keselesaan.

Di litar ujian Proton dengan jarak terhad, kami menguji dengan kapasiti penuh penumpang dan menurut mereka yang duduk di barisan ketiga, ia masih selesa kerana kedudukan bumbungnya yang tinggi dan ruang lega kaki yang memuaskan.

proton-ertiga-2016-05

Pada kelajuan sekitar 140km, Ertiga masih terasa stabil tetapi saya rasa lakan ebih stabil jika jurutera Proton dibenarkan untuk menala sistem suspensi kereta ini. Sekali lagi, ia adalah tentang limitasi. Suzuki sudah tentu punya alasan sendiri (sama seperti Proton-Accord)

Satu lagi kelebihan MPV yang dibangunkan untuk pasaran khusus luar Jepun ialah sistem pendingin hawanya yang efisyen. Ertiga didatangkan dengan aircond kawalan berasingan di belakang yang terletak di lelangit bumbung.

ENJIN – K14B, 1373cc

ERTIGA dikuasakan oleh enjin K14B, 1373cc berkuasa 95ps pada 6000rpm dan tork 130Nm pada 4000rpm. Pendikitnya dikawal elektronik, Drive-By Wire (DBW). Saya akui teknologi atau talaan DBW Suzuki ini lebih responsif berbanding kereta buatan Proton.

K14B merupakan enjin generasi baru Suzuki yang diperbuat daripada aluminium. Kepala silindernya dipasangkan dengan durasi aci-sesondol talaan baru dengan pemasaan injap paling moden (Variable Valve Timing) yang pernah dibuat Suzuki untuk kereta mereka. Gabungan enjin dan VVT ini jugalah yang membolehkannya mencatat penggunaan bahanapi yang efisyen.

proton-ertiga-2016-07

Bagi varian manual, Ertiga didakwa menggunakan 5.7 liter petrol bagi 100 kilometer perjalanan sementara bagi varian automatik 6.0 liter bagi 100km. Catatan ini sekaligus membolehkan Ertiga mencapai status kenderaan cekap tenaga atau EEV.

Terdapat 3 varian yang diperkenalkan oleh Proton bagi model Ertiga

  • Executive VVT 1.4 5MT
  • Executive VVT 1.4 4AT
  • Executive + VVT 1.4 4AT

Spesifikasi

  • Enjin K14B, 1373cc
  • 95ps @ 6000rpm tork 130Nm @ 4000rpm
  • Tangki bahanapi 45 liter
  • 5.7 liter/100km (MT) 6.0 liter/100km (AT)
  • 2 beg udara
  • Blower air cond belakang
  • Rim 15 inci dengan tayar 185/65R15

Ciri tambahan pada varian Executive + VVT 1.4 4AT

  • Stereng dengan suis pelbagai fungsi
  • Tambahan sepasang tweeter
  • Lampu kabus pada bampar depan
  • Poket barang pada kerusi penumpang
  • Pelaras ketinggian kerusi pemandu
  • Door handle (dalam) bersalut krom.

Sesi pandu uji yang kami lalui ini bukanlah simulasi kepada situasi jalanraya sebenar kerana ia adalah pandu uji singkat di lapangan terhad, kawasan trek ujian Proton Shah Alam. Namun sebagai permulaan, ia memberi impresi pertama terhadap apa yang kami lalui dalam sesi tersebut.

Bagi saya semuanya sempurna untuk sasaran pembeli MPV kelas B. Cuma kemasan bahagian fabrik dalaman beige itu yang membuatkan saya sedikit kecewa. Kami difahamkan Proton juga menyedari keperluan warna gelap yang lebih praktikal dan mereka sedang berusaha ke arah itu.

proton-ertiga-2016-03

Adakah Proton Ertiga berbaloi dibeli?

Tunggu. Lihat dan pandu uji sendiri model ini yang akan berada di pusat pameran Proton bermula minggu hadapan tanggal 24 NOV 2016. Ia akan dilancarkan secara rasmi dan harga jualannya juga akan diumumkan pada tarikh tersebut.

Segalanya berkenaan harga. Jika harga jualannya mengena, Proton akan meraih pembeli baru dalam segmen MPV-B ini. Ia sebuah MPV ideal untuk keluarga yang sedang membesar. Ia adalah Suzuki dengan kualiti jenama Jepun yang terbukti. Kalau tidak, takkan lah Mazda ambil model yang sama jadi VX-1. Kan?

Akhirnya Proton dengan tuil signal sebelah kanan!

Kredit: Artikel ini disalin dari mekanika.com.my

Spyshot: Ujian Jalan Raya Suzuki Ertiga, Proton Persona dan Proton Perdana?

Proton Perdana ke.201602

Di sebalik jualan yang merudum, Proton tidak mengalah dan terus galak membuat ujian untuk melancarkan produk-produk baharu bagi meneruskan kelangsungan bisnesnya dan menjamin masa depan syarikat R&D dan automotif terulung negara.

Kebelakangan ini, foto beberapa buah kereta yang dikatakan model-model baharu Proton banyak disiarkan di beberapa blog automotif. Terkini, beberapa model ujian jalan raya berjaya dirakamkan oleh Jagjeet Singh, pengasas Wheelspin Motorsports, sebuah organisasi yang aktif menganjurkan sukan permotoran akar umbi.

Model yang dirakam itu memberi gambaran seperti Suzuki Ertiga, MPV di dalam segmen Perodua Alza dan Nissan Grand Livina. Jika dirujuk beberapa sumber media sebelum ini, Proton merancang untuk melancarkan sebuah produk pada tahun ini susulan kerjasama dengan Suzuki.

Selain daripada itu, turut berjaya dirakamkan ialah dua buah model seolah-olah pengganti Proton Persona yang menggunakan platform Iriz dan sebuah model flagship Proton iaitu Perdana.

Mengikut perancangan, Proton akan melancarkan Perdana kemudian disusuli beberapa model baharu seperti Saga, Persona dan model ubahsuai Suzuki.

Global News: SUZUKI EXHIBITS AT THE 44TH TOKYO MOTOR SHOW

Suzuki Baleno 1 2015

Suzuki Motor Corporation has announced its exhibits for the 44th Tokyo Motor Show 2015 which will open to the public on 30 October until 8 November.

The theme for Suzuki’s booth is “SUZUKI NEXT 100”. Suzuki will be celebrating its 100th anniversary in 2020, so the exhibits represent proposals for products and technologies that give a sense of the company’s preparations for ongoing success in the next 100 years.

A range of concept models will show how Suzuki can deliver wonder and enjoyment to drivers and riders. The concept cars will include the IGNIS, which gives shape to Suzuki’s foray into the new compact crossover genre; and the MIGHTY DECK, which offers new kinds of fun in the minicar segment.

The booth will also highlight other technologies that include exhibits such as cutaway models of newly developed engines.

MIGHTY DECK: a new-concept minicar offering new kinds of enjoyment and utility

  • The MIGHTY DECK is a new, fun-oriented minicar with a canvas top and an open load deck that can be repositioned for diverse purposes.
  • An “urban/outdoor” concept is embodied by features that free people to move between contrasting situations and mind sets: city and nature; home and away; work and leisure or relaxed and playful.
  • Wide-ranging functionality including an automatic raise/lower function for the open deck accommodates lifestyle situations ranging from daily life to leisure.

Air Triser: a newly conceived three-row compact minivan with a private lounge

  • The Air Triser is a new-concept three-row compact minivan within a manageable body size, it offers a cabin where roominess and smart seat configurability embody the concept of a private lounge.
  • While the Air Triser is parked, the seats can be configured in a relaxation mode (where the seats face each other) or in a lounge mode (where the seats form a U-shape sofa). Users can enjoy media content from a smartphone on a large format display that extends from one of the B-pillars up to the roof line.
  • The extent to which the Air Triser enables users to enjoy their time together not only on the move but also while they’re stationary makes it unprecedented among minivans.

IGNIS: new-genre compact-crossover versatility for daily life and leisure

  • The IGNIS shows how a compact car can straddle the boundary between daily life and leisure. A high eye point and plenty of ground clearance ensure day to day convenience. They also allow confident driving on snowy roads and rough tracks, so weekends become a chance to enjoy the great outdoors.
  • A compact, visually striking body and a simple, highly practical interior design highlight the IGNIS’s credentials in the compact crossover genre.

IGNIS-Trail Concept: even greater compact-crossover enjoyment

  • The IGNIS-Trail Concept expands upon the IGNIS concept of urban and outdoor versatility by offering even greater rough-road ruggedness.
  • Large diameter wheels and bold wheel-arch mouldings are included in a design package that heightens compact-crossover enjoyment by emphasizing the IGNIS-Trail Concept’s outdoor credentials.

Baleno: a new compact hatchback that blends dynamic, elegant styling with optimal packaging and high performance

  • The Baleno is an all-new B-segment hatchback in which Suzuki refined the styling, performance, fuel economy, and practicality expected of a compact car and brought them together in an outstanding new way.
  • Plenty of space for passengers and luggage means four adults can enjoy long journeys in comfort even when they’re carrying a full complement of gear.
  • Powertrain technologies include the newly developed 1.0-litre direct-injection, turbocharged BOOSTERJET engine and the 1.2-litre DUALJET engine.

Suzuki SX4 2013: Penjelajah Urban

Suzuki Motor Corporation baru-baru ini telah mempamerkan kepada umum model baharu SX4 Crossover. Model tersebut merupakan gantian kepada model sedia ada yang turut dipasarkan oleh Suzuki Malaysia Automobile. SX4 adalah sebuah crossover, mungkin jenis kenderaan yang asing buat rakyat Malaysia. Saya pernah memandu uji SX4 beberapa tahun yang lalu dan kereta itu sebenarnya begitu praktikal. Kelegaan jarak buminya tinggi, tetapi tidak tinggi sangat atau just nice. Cerminnya juga luas, kedudukan kerusi juga tinggi, breknya bagus, output enjin mencukupi dan penggunaan minyak agak ekonomikal. Rekabentuknya pula cantik dengan pengaruh Eropah. Paling penting, harganya yang berpatutan iaitu sekitar RM90 ribu untuk sebuah kereta yang dikilangkan di Jepun. Senang kata, SX4 mempunyai pakej yang lengkap.

SX4 baharu dilihat sebagai penerus legasi model sedia ada dengan beberapa pembaharuan. Dengan sasaran untuk memenuhi kehendak pelanggan, pereka dan jurutera model baharu itu sedar mereka memerlukan set pemikiran baharu. Suzuki membangunkan SX4 dengan memberi fokus kepada gayaan, ruang yang luas untuk penumpang dan barangan juga emisi rendah. Ianya adalah model yang memberikan keseronokan pemanduan, praktikal untuk kegunaan keluarga dan juga sesuai untuk pelbagai keadaan. Rekabentuk SX4 dipengaruhi oleh tiga elemen iaitu emosi, kualiti dan aerodinamik. Apa yang dimaksudkan dengan emosi ialah garisan badan pada sisi kereta bermula dari bampar depan hingga ke lampu belakang. Bonet enjin yang membulat pula memberi visual kekuatan dan keteguhan. Aerodinamik kereta pula diserlahkan melalui beberapa gayaan seperti garisan bumbung yang condong ke bawah pada bahagian belakang, kontur yang diperhalusi pada bahagian sisi dan garisan fleksi dari depan hingga belakang dan roda seretan rendah.

Klik untuk bacaan seterusnya

Kisah APV Si MPV

Di tempat kita, Suzuki APV ni bolehlah dianggap sebagai antara jenama MPV yang tidak dianggap sebagai calon pilihan pengguna. Barangkali, dengan rekabentuk yang agak konservatif APV ini seringkali dipinggirkan. Kalau tengok dalam Mudah sekalipun, memang payah nak jumpa apatah lagi nak jumpa atas jalanraya. Hakikatnya, dengan rekabentuk susuk tubuh APV yang kelihatan sasa bak badang perkasa, ianya jelas merupakan kenderaan yang cukup cocok untuk dijadikan sebagai MPV pilihan mak mertua sewaktu pergi bercuti musim perayaan ini.

Baru-baru ini gua telah berpeluang mengunjungi  bandar ketiga terbesar di Indonesia, Bandung. Memandangkan gua ke sana untuk berlibur sambil membawa ahli keluarga seramai enam orang, maka sudah tentu pilihan gua sewaktu berada di Bandung adalah merupakan MPV. Gua telah ditawarkan dengan Avanza genarasi terbaharu atau pun Kijang @ Innova dengan kapasiti 5 orang dewasa dan seorang anak kecil. Namun hati gua terdetik untuk memilih APV  berdasarkan ramalan gua bahawasanya beg yang gua bawa ke Bandung dijangkakan beranak-pinak akibat membeli-belah.

Sewaktu Supir mengambil gua di Bandara, gua memilih untuk di kerusi barisan kedua. Peluhan gua sewaktu mengusung bagasi segera hilang dek kerana corong penghawa dingin yang turut terletak di bahagian belakang. Duduk di kerusi barisan kedua memang dianggap cukup selesa walaupun dihuni oleh 3 orang dewasa dan tak lupa juga anak kecil gua yang dipangku.

Apabila beralih ke kerusi penumpang di hadapan, lu orang akan terasa sedikit seperti menaiki lori kerana ketinggiannya. Namun, jelas itu merupakan satu kelebihan kepada sang Supir sewaktu membelok untuk memarkir / memasuki lorong walaupun dalam keadaan ruang yang agak sempit kerana kadar penglihatan yang cukup jelas di atas kerusi pemandu. Manakala, sewaktu gua memilih untuk duduk di barisan ketiga, lutut gua tidak terjejas teruk berlipat dan apa yang boleh gua simpulkan, ianya masih selesa untuk dihuni oleh orang dewasa. Gua naik Exora duduk di barisan belakang tu pun dah cukup kebas kepala lutut gua.

Dari segi kesedapan dan keselesaan APV  ini, gua rasa pengedaliannya masih boleh dianggap baik. Gua duduk di bahagian belakang tidaklah terasa terhoyang-hayang tercampak ke tingkap sewaktu Supir memandu menuju ke puncak Gunung Tangkuban Perahu yang mana jalanrayanya memang sedap untuk dibuat lumba rali.

Kepelbagaian fungsi APV ini cukup terserlah sewaktu gua berangkat pulang di mana kesemua beg ahli rombongan  berjaya dimuatkan tanpa menghadapi sebarang masalah. Kalau gua menyewa Avanza, dah tentu gua terpaksa meminta Supir untuk memasang Thule di atas bumbung. Dah serupa bas persiaran dua tingkat pula dia punya tinggi nanti.

Suka untuk gua kongsikan dengan Sekutu yang lain, APV ini bolehlah dianggap sebagai popular juga di sana. Senang betul nak jumpa. APV yang jenis pick-up tu pun bersepah buat angkut barang di Pasar Baru. Sebelum terlupa, suka juga untuk gua kongsikan, di pasaran Indonesia APV ini turut dijenamakan semula oleh Mitsubishi sebagai Maven. Penjenamaan semula untuk kenderaan yang sama jantina ini bukanlah perkara asing di Indonesia kerana selain Toyota Avanza, Daihatsu Xenia turut ditawarkan kepada pembeli di sana. Amacam? Betapa luasnya pasaran kenderaan di Indonesia secara amnya dan pasaran MPV secara khususnya. Lu orang sebut sahaja nak jenis yang macam mana. Avanza ada, Xenia ada, Luxio ada, Gran Max ada, Ertiga ada, Evalia (NV200), Exora pun ada. Apa?? Alza?? Maaf, tak masuk senarai.

-Min-

Ganjaran Membaca daripada MPH Bookstores

Siapa sangka dengan membelanjakan RM50 untuk membeli buku boleh memenangi sebuah Suzuki Grand Vitara? Dengan tidak disangka, Encik Lee Hor San berjaya memenangi hadiah tersebut.

Encik Lee memenangi hadiah utama peraduan Read & Reap dengan entri kemenangannya bertajuk “The Lord of the Fly – An Autobiography”. Peraduan Read & Reap dianjurkan oleh MPH Bookstores pada tahun lepas sempena ulang tahun ke 105.

Sejak bulan Mac tahun lepas, pelanggan yang membeli buku dengan jumlah minimum RM50 di kedai buku MPH atau laman webnya layak untuk menyertai peraduan tersebut. Peserta diminta mengira jumlah buku di dalam gambar yang diberi dan kemudian mencadangkan tajuk buku yang kreatif serta sinopsis ringkas.

Setiap bulan, pemenang akan dipilih untuk menyertai pusingan akhir dan dinilai oleh hakim-hakim daripada MPH Bookstores, Suzuki Malaysia, Samsung Malaysia dan Editor dari akhbar harian. 10 penyertaan peringkat akhir disiarkan di dalam laman web MPH dan terbuka untuk undian awam. Dengan gabungan markah daripada panel hakim maka Encik Lee telah terpilih untuk memenangi hadiah utama.

Hadiah-hadiah peraduan Read & Reap ditaja oleh Suzuki Malaysia (Suzuki Grand Vitara), Samsung Malaysia (Samsung Wave S8500) dan i-River.

Suzuki Menang Kes Lawan VW Untuk Guna Nama GTi

Gua sebagai peminat Suzuki Swift GTi agak gembira bila mana semalam gua dapat tahu Suzuki menang kes lawan VW untuk guna nama GTi. Untuk pengetahuan lu orang Swift Sport tu sepatutnya dinamakan Swift GTi, jadi memandangkan ada kes mahkamah maka ianya dinamakan Sport sahaja.

Kronologi kes bermula apabila Suzuki ingin mendaftar nama Swift GTi dengan Pejabat Trademark EU pada tahun 2003 tetapi kemudiannya dirayu oleh VW.

Mahkamah Keadilan Eropah di Luxemborg pada semalam membuat keputusan tak ada maknanya sama (Golf GTi) sebab nama yang didaftarkan oleh Suzuki ialah Swift GTi.

Mahkamah juga kata banyak lagi pengeluar kereta lain di Eropah yang menggunakan nama GTi. Jadi dengan keputusan ini bolehlah Suzuki menggunakan kembali nama Swift GTi kepada model Swift Sportnya. Gua juga harap selepas ini Proton boleh keluarkan juga model Neo GTi.

Untuk info lu orang, GTi adalah akronim kepada Grand Turismo Injection. Blog ini yang biasa dengan artikel tersiratnya juga mempunyai singkatan nama GT, atau boleh juga guna singkatan GTi, refleksi kepada keputusan yang analitikal sebelum nama GearTinggi dipilih.

-Md Uia-

Suzuki Swift Sport 2012

Varian berprestasi Suzuki Swift sama ada model lama seperti Cultus GTi atau model baharu seperti Swift Sport tidak pernah gagal untuk menarik perhatian saya. Masih segar dalam fikiran beberapa tahun lepas pengalaman menyaksikan kelajuan Cultus GTi yang ibarat lipas kudung, paling menarik enjin model itu hanyalah bersesaran 1.3 liter. Selepas itu kemasyhuran Cultus GTi terganggu dek kerana akronim GTi sebenarnya adalah milik VW. Hasil perbincangan luar mahkamah Suzuki mengugurkannya dan menggunakan nama GT dan kini model berprestasi Swift lebih selesa menggunakan nama Swift Sport. Jika kelajuan Cultus GTi ibarat lipas kudung, Swift Sport pula membuat saya kagum dengan ciri-ciri keselamatannya, bayangkan sebuah kereta kompak dengan enam beg udara sebagai ciri standard, tidakkah anda akan turut berasa kagum? Berbeza dengan kebanyakan kereta yang dipasarkan di dalam negara dengan hanya dua beg udara.

Baru-baru ini Suzuki telah melancarkan model pengganti Swift Sport yang bakal dijual bermula tahun depan di pasaran terpilih global. Swift Sport adalah model flagship untuk varian Swift yang menawarkan tahap penalaan serta prestasi pengendalian dan pemberhentian lebih tinggi berbanding model standard. Dek kerana ciri-ciri sporty dan praktikaliti hariannya Swift Sport mempunyai ramai peminat sejati di lebih kurang 40 buah negara serata dunia. Swift Sport baharu mempunyai DNA yang sama seperti model sebelumnya cuma kali ini model itu lebih ekonomikal dan mesra alam sekitar bagi memenuhi kehendak semasa. Rekaan luaran Swift Sport adalah refleksi kepada evolusi ke arah rupa yang lebih sporty. Peralatan aerodinamik yang eksklusif untuk Swift Sport baharu mengawal aliran udara, menahan daya angkat dan memberi imej yang lebih rendah ke bumi. Lampu utama jenis High-Intensity Discharge (HID) dengan lapisan warna kelabu metalik serta rekaan lampu kombinasi baru menyerlahkan lagi kedinamikan rekaan luaran model itu.

Klik untuk bacaan seterusnya