Alat Ganti Terpakai Diharamkan Secara Berfasa Mulai 1 Jun 2011

Halfcut.02

Kerajaan sudah membuat keputusan yang mereka akan meneruskan pengharaman mulai 1 Jun 2011, cuma dengan kaedah berbeza. Bermula tarikh tersebut kerajaan akan mengharamkan alat ganti terpakai secara berperingkat dimulakan dengan pelapik brek, pad brek dan bateri.

Menurut Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Rebecca Fatima Sta Maria, pihak kerajaan telah mengadakan rundingan dengan pihak industri di mana kedua-dua pihak bersetuju bagi pelarangan import secara berperingkat dan dimulakan dengan alat ganti paling kritikal. Alasan kerajaan ialah kerana faktor keselamatan jalan raya dan perlindungan alam sekitar.

Untuk info, setakat pelapik brek dan pad brek memang tiada masalah, bateri pun nampak macam tiada masalah kalau diharamkan, cuma kalau bateri kereta hibrid yang jadi masalah besar. Bukan sikit duit nak beli yang baru.

-Mak/d Uia-

Muhammad

37 Comments

  1. kerajaan haramkan halfcut xpe jo.janji derang ni turunkan cukai @mansuhkan terus cukai kereta import. ni baru win-win situation mat saleh kabo

  2. br nak start main old skool car..dah jadik cenggini……..beli kete br utang lg hemmmmmmmm……

  3. beli sparepart baru harga macam ****. kualiti lagi bagus brg halfcut. ni semua taktik halus nak lupuskan keta2 lama..

  4. ada nada emosi di situ wahai en. sepat.. kehkehkeh..
    ah kalau nak diikutkan, banyak lagi benda-benda haram yang patutnya diharamkan..

  5. gomen nk bangkrap dh kot…..dh xde idea lain nk martabatkan industri automotif negara..p tgk overhouling byk2.blum pru mcm2 janji dh mng mcm cibai lak…kata nk rakyat berjimat…ni la care nk berjimat..korang bolehlah kete rosak p hantar bgkel pstu claim ngan kewangan…abis kiteorg rakyat bwh paras idung ni cmne?haaa komen2 lain…masuk…

  6. setuju megatputrakuning…dia org bleh lah bnyk projek mcm wak driver lori ni nak ganti tayar pikir 10 kali psl anak sekolah;
    majikan pulak sibok nak jimat kos’ penudahnya potong elaun trip..

  7. salam sifu2 semua,
    Dari pandangan saya kerajaan sepatutnya menghadkan kemasukan alat gantian terpakai yang membawa gejala berlumba di tempat yg salah.(alamak x motorsport la kan)pada mata saya kebanyakan kedai haflcut banyak membawa masuk alatan jenis performance tp alat gantian terpakai untuk kegunaan biasa mmg agak berkurangan.klau kita balik ke zaman 80an dahulu kedai haflcut mmg kebanyakan alatan untuk org yang tidak mampu membeli yang baru.cuma sekarang agak berbeza walaupun mampu masih nk pakai barang haflcut(baru rare)ini pun berpunca dari kadar cukai yang tinggi untuk kenderaan/alatan performance.Knapa kerajaan mendidik rakyat untuk cuba membuat alat2 perfomance sendiri????nasihat saya untuk kerajaan carilah langkah yang terbaik sebelum mengambil sebarang keputusan.

    *win win situation..
    maaf klau salah…sila beri tunjuk ajar sifu semua..

  8. mcm bese,rakyat terus diseksa.pasni nekkan harga brg.gaji takok yg same.cukai berlambak2.saman eko berleluasa.tu blum lg bnd yg mrapu nk jadi pasni.mmg 1 p*ndek

  9. betul betul betul..
    kjaan ni pk diorg punye hal ajer
    suke ati je tu xleh ni xleh..
    konon2 minyak naik..abis sume brg naik..
    sape susah…rakyat di….susahkan kot…
    lu pk lah sendiri

  10. nie sume karot…jgn smpi bdk2 kete nie ngamok tak tentu pasal…kerajaan pon satu bongok…dia nak buat singapore punye style…bodo tak bertempat …

  11. ingt rkyt ni kaye gamaknye.suruh seme menteri,adun,palimen nek kete sorong la agknye.(gua xleh byg la)

  12. asalamualaikum…..maaf nk bg komen sikt. saya rase peralatan terpakai x mudah nk di lupuskan.sebap kedai-kedai tayar masih lagi menjual tayar terpakai…cube fikirkan …

  13. elok juga haramkan hapkut dr jepun buat sementara waktu …maklumlah…tsunami baru lepas…takut kang hapkut2 tuh ada apo nama tuh org panggil..radioaktif ke apa nama dia ..ekekekekekeke ..kang tgh sronok dpt pakai seat recaro TME ..tak sampai sebulan tetiba rambut gugur ke apa ..ekekekekeke

  14. gomen sentiasa membuat dasar atas perkiraan syok sendiri…. x pernah nak mengambilkira pendapat rakyat marhaen…. rase nak buat,buat,x pedulik rakyat susah ke tak…… pak menteri boleh la citer nak haramkan hakat…. diorang tak tahu betapa pentingnya hakat nih pada rakyat,bukan yang kaki kelajuan ajer,tapi yang biasa2 pon ader….. cakap banyak pon x guna,bukan diorang dengo ponnn………..

  15. ubah gaya gidup ape.xkan seme nk pakai veyron g kje?pk la ckit,rkyt ni bpe pratus yg kaye ngan sederhana

  16. jgn kate haram sementara,kesn rdioaktif bkn kjap2 der.clap aribln drpd blh bwk kete trus jd oku.

  17. gila babum..nok haram wak gapo..org duit kembur bleh lah kcecex gini..po kito ni susoh..menteri2 dop apolah bahang duit rakyat..dah lah insuran naik,minyok naik..begong,…

  18. entah ler…apa nak jadi ngan malaysia gua pun x tau…ini mcm ‘rakyat ditekan’ namanya..bukannya rakyat didahulukan…..

  19. gua sedih sama kepimpinan malaysia.tgk mcm ni gaye da kne tukar la.kedukungan.amacam?

  20. sejak pakai saga, wira, la ni waja…gua tak penah mampu pakai barang baru…kompressor econ rosak?pomen gua carik kat hapkat.alternator rosak?pomen gua carik kat hapkat.absorber bonet rosak(kete gua yg aeroback), gua carik hapkat.ade sekali gua malas, suh pomen beli kat kedai sparepart je absorber tu.waranti sebulan.bulan ke 3 ape jadi?bocor…jangan jadi bodoh la gomen oi…haramkan barang recon gua setuju.kalo haramkan halfcut???g cek tgk compressor econ APM, DENSO, UCM ntuk saga/iswara/wira brape?5 kali ganda kot ngn hapkat!

  21. Biarlah dorang ape nak buat dorang ingat rakyat bodoh agaknye…Tapi mmg rakyat ni bodoh pegi sokong gomen buat pe…Mnang je RON 97 jadi mangsa…Gua ingat lepas ni RON 97 naik smpai RM4.00 seliter….HAHA:)

Kata Anda//